Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Kobieca Hiszpania enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro poziom podstawowy
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
    • Wypożyczalnia motocykli Sardynia / Dorgali
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Kobieca Hiszpania enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro poziom podstawowy
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
    • Wypożyczalnia motocykli Sardynia / Dorgali
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Motocykliści w lesie – fakty, które musisz znać

Strona główna > Artykuły > News > Motocykliści w lesie – fakty, które musisz znać
5 września 2025
20201214_123238

Polska – lasy w europejskiej czołówce

Polska należy do najbardziej zalesionych krajów Europy – dziś lasy zajmują ok. 30% powierzchni kraju. Po II wojnie światowej było to zaledwie 21%. Do 2050 roku planuje się osiągnąć 33%.

To efekt ogromnej pracy leśników, którzy przez dekady odbudowują drzewostany, dbają o różnorodność i odchodzą od monokultur sosnowych. Dzięki temu lasy są zdrowsze i bardziej odporne.


Nadleśnictwo Lębork – zielone serce Pomorza

Nadleśnictwo Lębork jest jednym z piętnastu nadleśnictw Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku. Rozciąga się od malowniczych wzgórz morenowych po brzeg Bałtyku – od Łeby po latarnię Stilo i granice Słowińskiego Parku Narodowego.

To 18,4 tys. ha lasów, gdzie dominują sosny (60%), ale ważne miejsce zajmują też buki, dęby, brzozy, olchy czy modrzewie. To mieszanka, która czyni te tereny wyjątkowo atrakcyjnymi zarówno przyrodniczo, jak i krajobrazowo.

To właśnie tutaj motocykliści w ramach X Rajdu Latarników będą mogli przejechać specjalnie wyznaczoną trasą, przygotowaną we współpracy z leśnikami. To przykład, że rekreacja i natura mogą iść w parze – pod warunkiem, że odbywa się to z poszanowaniem zasad.


Hodowla lasu – praca na pokolenia

Hodowla lasu polega na odnowieniu i pielęgnacji drzewostanów, by przyszłe pokolenia również mogły korzystać z lasów. Proces obejmuje:

  • Odnowienie lasu – sadzenie nowych drzew w miejscu wyciętych.

  • Pielęgnację upraw – ochrona młodych sadzonek przed chwastami, zwierzyną i chorobami.

  • Czyszczenia i trzebieże – usuwanie słabszych drzew, by lepsze miały więcej miejsca i światła.

W Polsce każde wycięte drzewo ma swojego następcę. Plan odnowienia i pielęgnacji jest precyzyjnie zapisany w tzw. Planie Urządzenia Lasu, tworzonym na 10 lat.

Gdy wjeżdżacie motocyklem w młodnik, często niszczycie setki sadzonek, które mają po kilkanaście centymetrów. To nie „puste pole” – to młody las, który w ciągu kilkudziesięciu lat stanie się dorosłym drzewostanem.


Ochrona lasu – walka na wielu frontach

Las to nie tylko drzewa. To także miliony organizmów, które tworzą delikatną sieć życia. Leśnicy muszą walczyć z kornikiem, chorobami drzew, a także z pożarami.

W Polsce aż 40% lasów objętych jest ochroną – parki narodowe, rezerwaty, obszary chronione. Do tego Lasy Państwowe wydają 120–160 mln zł rocznie na ochronę przeciwpożarową:

  • drogi pożarowe,

  • punkty poboru wody,

  • pasy przeciwpożarowe,

  • monitoring, wieże obserwacyjne,

  • akcje gaśnicze.

Kiedy wjeżdżasz do lasu i robisz slajdy, rozkopujesz właśnie te drogi. Zwiększasz ryzyko pożaru. W środku suchego lata iskra albo rozgrzany silnik mogą oznaczać spalenie setek hektarów.


Drewno – surowiec, którego nie doceniasz

Drewno to nie tylko deski czy opał. To materiał strategiczny: trafia do przemysłu meblarskiego, papierniczego, do produkcji płyt, sklejek, palet. To także ekologiczne źródło energii.

W Polsce nie wycina się więcej niż przyrasta. Dzięki temu lasów mamy coraz więcej, a ich wiek rośnie. Dbałość o zrównoważoną gospodarkę potwierdzają międzynarodowe certyfikaty PEFC i FSC.

Wyobraź sobie: każde wycięte drzewo ma swojego następcę, a proces sadzenia i cięć jest planowany nawet 10 lat do przodu. Tymczasem nielegalny przejazd motocyklem niszczy w kilka minut to, co planowano przez dekadę.


Kim jest leśnik? – strażnik lasu i jego opiekun

Leśnicy to ludzie, którzy dbają o każdy etap życia lasu. Ich praca obejmuje:

  • odnawianie i sadzenie nowych pokoleń drzew,

  • trzebieże i czyszczenia, aby najsilniejsze drzewa mogły rosnąć,

  • grodzenie młodych upraw, by chronić je przed sarnami i jeleniami,

  • oznaczanie drzew do wycinki,

  • budowanie dróg pożarowych i punktów czerpania wody,

  • monitoring szkodników i chorób,

  • zostawianie fragmentów starodrzewu dla bioróżnorodności.

Kiedy wjeżdżacie motocyklem w młodnik, niszczycie lata pracy i inwestycję w przyszłość. Młode sadzonki mają po kilkanaście centymetrów – wystarczy przejazd jednym motocyklem, żeby je połamać i zniszczyć całą uprawę.


Dlaczego motocykl w lesie szkodzi?

Nielegalna jazda:

  • niszczy młodniki i runo leśne,

  • rozjeżdża drogi przeciwpożarowe,

  • płoszy zwierzęta,

  • zwiększa ryzyko pożarów,

  • zabiera spokój spacerowiczom i turystom.


Najczęstszy argument: „a ciężki sprzęt może?”

Tak, w lesie pracuje ciężki sprzęt. Harwestery i forwardery ważą po kilkadziesiąt ton i zostawiają głębokie koleiny. Ale…

  • Maszyny jeżdżą tylko po wyznaczonych trasach – tzw. szlakach zrywkowych.

  • Ich praca jest planowana i ograniczona – po zakończeniu prac teren jest odnawiany.

  • Bez nich nie da się pozyskać i wywieźć drzewa, które waży kilka ton.

  • Stosuje się w nich biodegradowalne oleje i smary, żeby nie zatruwać środowiska.

Różnica jest taka: ciężki sprzęt wjeżdża, bo musi. Motocykle wjeżdżają, bo ktoś chce się pobawić. Jedno to gospodarka państwowa, drugie – egoistyczna zabawa kosztem przyrody.


Ile waży drzewo? – ciekawostki dla motocyklistów

  • Świeżo ścięta sosna – do 2 ton.

  • Dorosły buk lub dąb – nawet 4 tony.

  • To więcej niż dwa samochody osobowe.

Dlatego potrzebny jest ciężki sprzęt, który sobie z tym poradzi. Motocykl nie ma w lesie żadnej funkcji – poza rekreacją.


EnduroCamp – przykład legalnej alternatywy

Jeśli kochasz adrenalinę i jazdę w naturalnym terenie, EnduroCamp jest miejscem tworzonym właśnie dla Ciebie – bez ryzyka mandatów i niszczenia przyrody.

EnduroCamp to nasz autorski projekt na Dolnym Śląsku. W przygotowaniu jest ponad 35 000 m² prywatnego terenu, częściowo zalesionego, który zostanie przystosowany do nauki jazdy na motocyklach – przede wszystkim enduro, a także cięższych motocyklach adventure. W planach jest również strefa campu, czyli część rekreacyjna, w której będzie można odpocząć i spędzić czas z innymi pasjonatami.

Co znajdziesz w EnduroCamp:

  • Trasy i przeszkody odwzorowujące dzikie tereny, idealne do nauki technik jazdy off-road,

  • Część rekreacyjną do odpoczynku i integracji z innymi pasjonatami,

  • Komfortowe zaplecze, które pozwala skupić się na przyjemności z jazdy,

  • Szkołę dla dzieci na motocyklach elektrycznych, gdzie najmłodsi mogą w bezpieczny sposób poznać świat off-roadu,

  • Zajęcia EnduroFamily, które pozwalają łączyć pasję rodziców z aktywnym spędzaniem czasu z dziećmi i zaszczepianiem w nich miłości do motocykli,

  • Miejsce integracji i inspiracji – oprócz nauki jazdy, czekają tu spotkania z pasjonatami, kino plenerowe, warsztaty tematyczne oraz inspirujące prezentacje podróżników, dzięki którym EnduroCamp stanie się prawdziwym centrum przygody i wymiany doświadczeń.

EnduroCamp to nie tylko trening, to przygoda, adrenalina i nauka odpowiedzialnej jazdy, która pozwala cieszyć się terenową pasją w 100% legalnie – zarówno dla dorosłych, jak i dla całych rodzin.


Rajd Latarników – edukacja i zabawa

Rajd Latarników to impreza, która pokazuje, że motocykliści mogą być partnerami leśników. Dzięki współpracy z Nadleśnictwem Lębork uczestnicy poznają las z zupełnie innej strony: nie jako miejsce do nielegalnych przejazdów, ale jako przestrzeń wspólnego szacunku i nauki.

Bo prawdziwy motocyklista to ten, który potrafi czerpać z jazdy radość, nie niszcząc przyrody.


Podsumowanie

Lasy Nadleśnictwa Lębork są skarbem Pomorza – pełnym różnorodności, krajobrazów i wartości przyrodniczych. Dzięki pracy leśników możemy korzystać z nich dziś i pozostawić je przyszłym pokoleniom.

Rajd Latarników pokazuje, że jazda motocyklem i ochrona lasu mogą iść w parze – jeśli odbywa się to odpowiedzialnie. A projekty takie jak EnduroCamp udowadniają, że adrenalina i natura mogą współistnieć bez konfliktu.

Las nie jest torem. Jeśli chcesz naprawdę jeździć – wybieraj legalne miejsca.

mm

Autor: Mariusz Tiahnybok

Pomysłodawca i założyciel MotoPomocni.pl. Motocyklista z ponad 30 letnim doświadczeniem, instruktor techniki jazdy, który szkoleniem motocyklistów zajmuje się ponad 10 lat. Jego motto brzmi: "Zawsze jak gdzieś idę to jadę".

Powiązane artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu?

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • 20201214_123238
    Motocykliści w lesie – fakty, które musisz znać piątek, 5, wrz
  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Nie znaleziono żadnych pól.

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - WooCado
EnglishGermanSpain