Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Przystępny i prosty przepis na jazdę jednośladem między samochodami – jak to się robi w Kalifornii

Strona główna > Artykuły > News > Przystępny i prosty przepis na jazdę jednośladem między samochodami – jak to się robi w Kalifornii
28 września 2018
motocy

W Stanach Zjednoczonych nie tylko posiadacze broni, ale również motocykliści mają prawa, których bronią jak niepodległości. O ile w wielu stanach legalna jest jazda bez kasku, o tyle jazda pomiędzy samochodami jest legalna tylko w Kalifornii i na dodatek została tam prawnie uregulowana.

„California lane splitting bill” – czyli ustawa regulująca prawa i obowiązki motocyklistów chcących bezpiecznie poruszać się pomiędzy samochodami, funkcjonuje oficjalnie od 2017 roku. Wcześniej nikt nie zabraniał uprawiania tego procederu, ale również nikt go nie uregulował. Początkowym zamysłem ustawodawców było umożliwienie motocyklistom poruszania się między samochodami z prędkością nie większą niż 15 mil na godzinę. Ostatecznie motocykliści przeforsowali zapis pozwalający na jazdę między samochodami z prędkością nie większą niż 50 mil na godzinę. Dotyczy to zarówno sytuacji, w których samochody stoją w korku jak również sytuacji, w których samochody normalnie się poruszają.

W ślad za tym władze stanu Kalifornia oraz California Highway Patrol – czyli tamtejsza drogówka, uruchomiły szereg kampanii informacyjnych dla kierowców i motocyklistów. Lista wskazówek oczywiście zawsze zaczyna się od ostrzeżenia, że jazda pomiędzy samochodami jest niebezpieczna i może doprowadzić do wypadku. We wskazówkach jest między innymi zapis dla kierowców samochodów, że mogą zostać ukarani za utrudnianie motocykliście poruszania się pomiędzy nimi. W sytuacji, kiedy kierowca lub pasażer otworzy drzwi i tym samym utrudni motocykliście przejazd lub spowoduje wypadek, to również zostanie ukarany. W ślad za Kalifornią chcą iść również inne stany – Waszyngton, Oregon, Idaho, Utah, Nevada, Arizona i Teksas.

Podejście do tematu jest o tyle luźne, że nie ma w przepisach mowy o zwracaniu uwagi na znaki poziome tak, jak ma to miejsce w Polsce. W naszym kraju jazda między samochodami nie jest zabroniona, ale z drugiej strony – jest tak obwarowana, że prawdopodobnie tylko jeżdżący zgodnie z przepisami adwokaci mogą wygrać proces o odszkodowanie w razie stłuczki lub wypadku. Żeby robić to w Polsce zgodnie z prawem, to trzeba zwracać uwagę na znaki poziome, co chwila przełączać kierunkowskaz i na dodatek jakimś cudem zachować tak zwany „bezpieczny odstęp pomiędzy pojazdami”. Oczywiście wszyscy przymykają oko, jeżeli po prostu wjeżdża się pomiędzy rzędy samochodów, ale jak coś się wydarzy, to mamy problem. Podobnie jest w wielu innych krajach Europy.

Coraz więcej miast pozwala na jazdę motocyklami po pasach dla autobusów, więc może czas na solidne uregulowanie kwestii poruszania się pomiędzy samochodami?

motocyklem między autami
mm

Autor: Wojciech Grzesiak

Od 2010 roku współpracuje z portalem motocyklowym Motogen. Lubi zdobywać wiedzę i dzielić się nią z innymi. Zainteresowany nowymi technologiami, które coraz śmielej wchodzą do świata samochodów i motocykli.

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain