Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

ECE, DOT czy SHARP? Czym różnią się certyfikaty kasków

Strona główna > Najnowsze > ECE, DOT czy SHARP? Czym różnią się certyfikaty kasków
12 kwietnia 2017
kask certyfikat
ECE, DOT, SNELL czy SHARP? Większość sprzedawanych na świecie kasków oznaczonych jest jedną z wymienionych nazw. Co one w ogóle oznaczają i czy trzeba się nimi przejmować? Przeczytajcie nasz krótki przewodnik.

Najkrócej i najprościej podzielić certyfikaty według regionu ich obowiązywania – w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie wymagany jest certyfikat DOT, w Europie ECE R22.05. Często w opisach kasków można zauważyć także rating SHARP, a najlepsze modele oznaczone są także nazwą SNELL. O co chodzi?

Główne różnice tkwią w standardach testów. Organizacje, które certyfikują kaski mają odmienne metody sprawdzania ich wytrzymałości. I choć metody testów wydają się być podobne, europejska norma nie jest honorowana w Ameryce, zaś amerykańska w Europie. Oznacza to, że kask importowany ze Stanów nie jest w świetle europejskiego prawa kaskiem.

ECE R22.05

kask certyfikat

Norma ECE R22.05 (Economic Commission of Europe Regulation 22.05) stosowana jest niemal na całym świecie. To certyfikat, który obowiązuje w 47 krajach. Producent, który chce wprowadzić kask na rynek, gdzie obowiązuje norma ECE R22.05, musi poddać swój produkt szczegółowym testom.

Podczas nich sprawdzana jest wytrzymałość skorupy i jej zdolność do pochłaniania energii. Kask uderzany jest w pięciu lub sześciu miejscach, które są następnie sprawdzane pod kątem powstałych odkształceń. Kolejną próbą jest zrzucenie kasku z wysokości 2,8 metra na płaską lub wypukłą powierzchnię z prędkością 7,5m/s.

Sprawdzana jest także wytrzymałość zastosowanych materiałów na temperatury w zakresie od -20 do +50 stopni Celsjusza. Sprawdzane są również wytrzymałość zapięcia kasku oraz wizjer – musi być on odporny na zadrapania i pęknięcia, zapewniać użytkownikowi odpowiednią widoczność i nie ograniczać pola widzenia.

Odporność wizjera sprawdza się upuszczając na niego 3-kilogramowy ciężarek z wysokości 1 metra. Test uznaje się za zaliczony, jeśli nie dojdzie do przebicia. Europejski program testów nie zawiera badania penetracji skorupy.

DOT

kask certyfikat

Certyfikat DOT (Department of Transport) nadawany jest w Standach Zjednoczonych, lecz honorowany w wielu innych krajach, między innymi w Kanadzie i Australii. Podczas testu badane są uszkodzenia kasku po dwukrotnym upadku z wysokości, odporność na penetrację po uderzeniu w czterech punktach i trwałość zapięcia.

Zasadniczą różnicą w przeprowadzanych testach jest zastosowanie trzech modeli kształtów głów w DOT, zamiast ośmiu modeli, jak to ma miejsce w przypadku testów ECE. Kolejna różnica to dwukrotne badanie odporności skorupy na upadek w DOT, zamiast pojedynczego w ECE. Samo badanie upadkowe prowadzone jest z wykorzystaniem specjalnej szyny, która zapewnia powtarzalność uderzenia.

SNELL

kask certyfikat

SNELL jest prywatną fundacją, założoną w 1957 r. w USA po tragicznej śmierci Williama Snella, który zginął na torze wyścigowym, na skutek poważnych obrażeń głowy. Normy fundacji SNELL są znacznie bardziej restrykcyjne niże DOT czy ECE.

Certyfikatem SNELL mogą pochwalić się nieliczni producenci kasków, w dodatku dla niektórych modeli w ofercie. Certyfikat SNELL (M2010 lub M2015) oznacza jednak najwyższy stopień ochrony biernej motocyklisty.

Schemat testu obejmuje upadek kasku z wysokości na kilka różnych typów nawierzchni – płaską, półokrągłą oraz krawędzie; podczas tego badania sprawdza się stabilność pozycji kasku – nie może on obrócić się na testowej „głowie”. Ostrym ciężarkiem, który spuszczany jest z wysokości, sprawdzana jest odporność na penetrację skorupy. Podobne badanie wykonuje się także na wizjerze. Testowana jest również wytrzymałość zapięcia.

SHARP

kask certyfikat

SHARP (Safety Helmet Assessment and Rating Programme) to nazwa rządowego programu stworzonego brytyjski Departament Transportu. Kaski poddawane są testom, których wyniki ocenia się nadając od jednej do pięciu gwiazdek. Aby kask mógł zostać dopuszczony do sprzedaży w Wielkiej Brytanii, musi zdobyć co najmniej jedną gwiazdkę.

Schemat badania obejmuje 32 próby, w których odwzorowuje się konkretne sytuacje drogowe – uderzenie kaskiem przy różnych prędkościach w różne nawierzchnie. Sprawdzane są przeciążenia działające na głowę użytkownika i sposób pochłaniania energii przez wypełnienie i jej rozpraszania przez skorupę.

Co istotne – aby uniknąć preparowania dla potrzeb testów, zakupu kasków dokonuje się w sklepach detalicznych. Testowana jest cała rozmiarówka danego modelu.

bezpieczeństwo certyfikaty dot ece kaski sharp snell
mm

Autor: Rafał Betnarski

Podróżnik, muzyk, dziennikarz i wielki miłośnik słowa pisanego; nade wszystko jednak motocyklista z powołania. Przez wiele lat związany z portalem motocyklowym Motovoyager.pl, współpracował także z zagranicznymi portalami poświęconych turystyce motocyklowej. Doświadczony barista i właściciel kawiarni chętnie odwiedzanej przez motocyklistów. Mieszka na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Motocykl: Suzuki GSX1250FA

Powiązane artykuły

  • Pierwsza pomoc w czasie pandemii
  • elmenty odblaskowe
    Jak być widocznym na drodze, czyli odblaski dla motocyklisty

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain