ECE, DOT, SNELL czy SHARP? Większość sprzedawanych na świecie kasków oznaczonych jest jedną z wymienionych nazw. Co one w ogóle oznaczają i czy trzeba się nimi przejmować? Przeczytajcie nasz krótki przewodnik.
Najkrócej i najprościej podzielić certyfikaty według regionu ich obowiązywania – w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie wymagany jest certyfikat DOT, w Europie ECE R22.05. Często w opisach kasków można zauważyć także rating SHARP, a najlepsze modele oznaczone są także nazwą SNELL. O co chodzi?
Główne różnice tkwią w standardach testów. Organizacje, które certyfikują kaski mają odmienne metody sprawdzania ich wytrzymałości. I choć metody testów wydają się być podobne, europejska norma nie jest honorowana w Ameryce, zaś amerykańska w Europie. Oznacza to, że kask importowany ze Stanów nie jest w świetle europejskiego prawa kaskiem.
ECE R22.05
Norma ECE R22.05 (Economic Commission of Europe Regulation 22.05) stosowana jest niemal na całym świecie. To certyfikat, który obowiązuje w 47 krajach. Producent, który chce wprowadzić kask na rynek, gdzie obowiązuje norma ECE R22.05, musi poddać swój produkt szczegółowym testom.
Podczas nich sprawdzana jest wytrzymałość skorupy i jej zdolność do pochłaniania energii. Kask uderzany jest w pięciu lub sześciu miejscach, które są następnie sprawdzane pod kątem powstałych odkształceń. Kolejną próbą jest zrzucenie kasku z wysokości 2,8 metra na płaską lub wypukłą powierzchnię z prędkością 7,5m/s.
Sprawdzana jest także wytrzymałość zastosowanych materiałów na temperatury w zakresie od -20 do +50 stopni Celsjusza. Sprawdzane są również wytrzymałość zapięcia kasku oraz wizjer – musi być on odporny na zadrapania i pęknięcia, zapewniać użytkownikowi odpowiednią widoczność i nie ograniczać pola widzenia.
Odporność wizjera sprawdza się upuszczając na niego 3-kilogramowy ciężarek z wysokości 1 metra. Test uznaje się za zaliczony, jeśli nie dojdzie do przebicia. Europejski program testów nie zawiera badania penetracji skorupy.
DOT
Certyfikat DOT (Department of Transport) nadawany jest w Standach Zjednoczonych, lecz honorowany w wielu innych krajach, między innymi w Kanadzie i Australii. Podczas testu badane są uszkodzenia kasku po dwukrotnym upadku z wysokości, odporność na penetrację po uderzeniu w czterech punktach i trwałość zapięcia.
Zasadniczą różnicą w przeprowadzanych testach jest zastosowanie trzech modeli kształtów głów w DOT, zamiast ośmiu modeli, jak to ma miejsce w przypadku testów ECE. Kolejna różnica to dwukrotne badanie odporności skorupy na upadek w DOT, zamiast pojedynczego w ECE. Samo badanie upadkowe prowadzone jest z wykorzystaniem specjalnej szyny, która zapewnia powtarzalność uderzenia.
SNELL
SNELL jest prywatną fundacją, założoną w 1957 r. w USA po tragicznej śmierci Williama Snella, który zginął na torze wyścigowym, na skutek poważnych obrażeń głowy. Normy fundacji SNELL są znacznie bardziej restrykcyjne niże DOT czy ECE.
Certyfikatem SNELL mogą pochwalić się nieliczni producenci kasków, w dodatku dla niektórych modeli w ofercie. Certyfikat SNELL (M2010 lub M2015) oznacza jednak najwyższy stopień ochrony biernej motocyklisty.
Schemat testu obejmuje upadek kasku z wysokości na kilka różnych typów nawierzchni – płaską, półokrągłą oraz krawędzie; podczas tego badania sprawdza się stabilność pozycji kasku – nie może on obrócić się na testowej „głowie”. Ostrym ciężarkiem, który spuszczany jest z wysokości, sprawdzana jest odporność na penetrację skorupy. Podobne badanie wykonuje się także na wizjerze. Testowana jest również wytrzymałość zapięcia.
SHARP
SHARP (Safety Helmet Assessment and Rating Programme) to nazwa rządowego programu stworzonego brytyjski Departament Transportu. Kaski poddawane są testom, których wyniki ocenia się nadając od jednej do pięciu gwiazdek. Aby kask mógł zostać dopuszczony do sprzedaży w Wielkiej Brytanii, musi zdobyć co najmniej jedną gwiazdkę.
Schemat badania obejmuje 32 próby, w których odwzorowuje się konkretne sytuacje drogowe – uderzenie kaskiem przy różnych prędkościach w różne nawierzchnie. Sprawdzane są przeciążenia działające na głowę użytkownika i sposób pochłaniania energii przez wypełnienie i jej rozpraszania przez skorupę.
Co istotne – aby uniknąć preparowania dla potrzeb testów, zakupu kasków dokonuje się w sklepach detalicznych. Testowana jest cała rozmiarówka danego modelu.