Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

O czym pamiętać przy zakupie używanego motocykla?

Strona główna > Artykuły > Poradniki > O czym pamiętać przy zakupie używanego motocykla?
2 listopada 2017
jak kupić używany motocykl
Miesiące odkładania każdego grosza, tygodnie przeszukiwania Internetów w celu znalezienia tej idealnej perełki, aż w końcu jest! Jedyny taki, igła, używany tylko w niedziele, żeby do kościoła jeździć, a jego jedyny minus to ten na akumulatorze!

 

No dobra, ale jak sprawdzić, czy rzeczywiście ten upatrzony motocykl nie kryje w sobie niemiłych niespodzianek? O czym pamiętać przy zakupie używanego motocykla? Sprawdź poniżej kilka wskazówek, które uchronią cię przed zakupem kota w worku.

Nie każdy Niemiec płacze, jak sprzedaje

Wraz z początkiem ubiegłego roku przestała nas obowiązywać opłata recyklingowa za sprowadzenie pojazdu z zagranicy. Według danych serwisu clicktrans.pl właśnie Niemcy stanowią około 50% wszystkich importowanych motocykli. Osobiście jednak polecam transakcje z motocyklistą pasjonatem niż typowym Mirkiem handlarzem. To da ci większą szansę na to, aby poznać historię pojazdu i ogólnie dowiedzieć się o nim czegoś więcej niż tylko rocznik, przebieg, stan ogólny i cenę.

Zanim wyruszymy

Polecam sprawdzić dostępność ewentualnych części zamiennych do wybranej maszyny oraz prześledzić fora internetowe i zaczerpnąć tam garści informacji o najczęstszych awariach motocykla.

Fora internetowe poświęcone danemu modelowi motocykla to także ogromna skarbnica wiedzy na co zwrócić uwagę podczas oględzin przed zakupem.

Co dwie głowy, to nie jedna!

Gdy stajemy już przed wybraną przez nas maszyną, należy zwrócić szczególną uwagę na wskazane poniżej elementy, zwłaszcza jeśli jest to nasz pierwszy motocykl. Warto zabrać ze sobą kogoś, kto zna się na motocyklach lepiej niż my lub choćby po to by ktoś ostudził nasz zapał. Opłaca się czasami wynająć mechanika motocyklowego, który niemalże perfekcyjnie oceni stan maszyny.

Oględziny motocykla

Każdy z rodzajów motocykli ma charakterystyczne dla siebie uszkodzenia. Zupełnie inne będą dla ścigaczy, enduro czy dla chopperów.

Dokonanie oględzin jest o wiele prostsze w przypadku motocykli typu naked, gdzie większość najważniejszych elementów jest na wierzchu. W przypadku ścigaczy być może dobrym pomysłem będzie demontaż niektórych z plastików, jednak nie każdy sprzedawca będzie na to gotowy.

Podczas oględzin zwróć uwagę na:

– kompletność motocykla i ewentualne akcesoria – dodatkowe akcesoria mogą cieszyć oczy, ale powinny być pierwszym symptomem do poszukiwania ewentualnej przeszłości powypadkowej, szczególnie jeżeli zauważymy elementy wykorzystywane w modelu motocykla z innego roku produkcji np. wersji poliftowej;

– stan lakieru, owiewek, fabrycznych naklejek i elementów plastikowych – każde znamię może świadczyć o przeszłości maszyny;

– lagi – czy są proste oraz czy nie widać na nich śladów płynów, rdzy, zarysowań lub pęknięć;

– rama – ciężko na pierwszy rzut oka ocenić jej stan, jednak warto przede wszystkim zwrócić uwagę na oryginalność spawów;

– tłumiki – na nich często widać ślady szlifów, zbytnie basowe brzmienie przy seryjnym wydechu może świadczyć o przesadzonym wiejskim tuningu;

– opony – według europejskich norm, dopuszczalna głębokość bieżnika opon szosowych to minimum 1,6 mm, a maksymalny wiek opony to 5 lat;

– poziom płynów (olej, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy) – jego brak może świadczyć o tym jak sprzedający dbał o maszynę;

– wycieki z okolic silnika lub wału kardana (jeżeli motocykl jest w niego wyposażony) – każdy wyciek płynów eksploatacyjnych to potencjalne koszty dodatkowych napraw;

– stan chłodnicy – warto zwrócić uwagę na jej ewentualne uszkodzenia (mogą wskazywać powypadkową przeszłość) i szczelność;

– rozruch motocykla na zimno i na ciepło – w obu przypadkach nie powinno być to żadnym problemem;

– stan łańcucha i zębatek – wymiana całego napędu w zależności od motocykla może wynosić od kilkuset i nawet kilku tysięcy złotych, więc nie warto na tym oszczędzać;

– hamulce – płyn hamulcowy, przewody, klocki, tarcze – puchnące przewody, cieknąca pompa czy starte klocki lub tarcze to dodatkowe podstawowe wydatki po przejęciu maszyny;

– łożyska – rama główki i koła – brak luzów oznacza prawidłowe działanie łożysk;

– stan manetek, siedzenia, podnóżek, stopki – ich wygląd może świadczyć o tym jak intensywnie był używany motocykl;

– światła – jeśli motocykl jest importowany np. z Wielkiej Brytanii należy sprawdzić homologację znajdującą się na lampach;

– ogólna praca silnika – wszelkie dławienia, nierówna praca, niepokojące dziwne dźwięki – może być to oznaką, że czeka nas gruntowny remont silnika;

– działanie przyrządów – na spokojnie przetestuj działanie wszystkich świateł, klaksonu, podświetlenia licznika czy w końcu samego licznika;

– stan licznika – tu istnieje bardzo duża rozbieżność w zależności od rodzaju motocykla, niektóre maszyny posiadają kilkaset tysięcy przejechanych kilometrów a ich kondycja jest niemalże idealna, motocykle enduro posiadają licznik motogodzin.

Jazda próbna

Nikt nie chciałby kupować kota w worku, więc jazda próbna jest w zasadzie obowiązkowa. Podczas jej przeprowadzenia warto zwrócić uwagę m.in. na następujące elementy:

  • praca skrzyni biegów – brak wyskakiwania biegów czy w ogóle możliwość wrzucenia wszystkich dostępnych biegów;
  • praca zawieszenia – płynność wybierania nierówności, brak tendencji do nadmiernego “nurkowania” zawieszenia przy hamowaniu;
  • działanie układu hamulcowego – jego skuteczność i dozowalność;
  • ogólne prowadzenia motocykla – zachowanie w czasie przyspieszania i hamowania, prowadzenie w zakrętach, brak tendencji do samoistnej zmiany kierunku jazdy, brak występowania zjawiska tzw. shimmy.

Jazda próbna wymaga doświadczonego kierowcy, który będzie potrafił ocenić prawidłowość działania motocykla także z perspektywy przypadłości konkretnego typu czy marki. W inny sposób ocenimy przykładowo skuteczność hamowania w bardzo popularnym modelu Honda CB500 wybieranym często na pierwszy motocykl niż w przypadku Yamahy R1.

Odbycie jazdy próbnej powinno być także zwieńczeniem wcześniej przeprowadzonych bardzo dokładnych oględzin. Czasami – chociażby w przypadku odkrycia dużych luzów w łożysku główki ramy – lepiej podarować sobie wątpliwą przyjemność przeprowadzania testów drogowych. Także w trosce o nasze zdrowie i życie.

Warto rozmawiać

Uczciwy sprzedawca powinien dokładnie znać historię swojej maszyny i wiedzieć co oraz kiedy było w niej robione. Warto pytać o wszystko co nam przyjdzie do głowy, np. dodatkowe przeglądy, warunki w jakich była przetrzymywana maszyna oraz po jakich drogach uczęszczała.

Każde widoczne uszkodzenia lub zużycia mogą być dla nas bardzo kosztowne, zatem warto się kilka razy zastanowić nad kupnem danej maszyny niż kierować chwilową euforią podczas oględzin.

jak kupić motocykl poradnik motocyklisty stan motocykla używany motocykl zakup motocykla
mm

Autor: Tomasz Osajda

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain