Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Motocyklem po plaży? Tylko z poszanowaniem środowiska i pozwoleniem

Strona główna > Aktualności > Motocyklem po plaży? Tylko z poszanowaniem środowiska i pozwoleniem
22 sierpnia 2017
plaza_moto
Pokonanie odcinka bałtycką plażą będzie jedną z atrakcji tegorocznego Rajdu Latarników. Choć Urząd Morski w Gdyni bardzo rzadko wydaje zgodę na takie działania, tym razem dał się przekonać walorom kulturalnym i edukacyjnym naszej imprezy. Zapamiętajcie jak najwięcej z tego artykułu – na punkcie kontrolnym informacje te mogą się okazać na wagę bursztynu.

opracował: Wacław Lipiec, Urząd Morski w Gdyni

Wasz przejazd plażą ma na celu nie tylko doznanie przyjemności z jazdy w nietypowym otoczeniu. Chcemy, abyście wynieśli z tego zdarzenia umiłowanie dla pięknej przyrody, która będzie wam towarzyszyć oraz szacunek do pracy pokoleń ludzi, którzy wydmami i ochroną brzegów zajmują się na co dzień.

1. Przyjemność obcowania z naturą

Obszar brzegu morskiego, a więc plaże, wydmy i lasy nadmorskie, stanowią zestaw naczyń połączonych, który podlega ochronie i sam służy do ochrony przed sztormami. Na polskim wybrzeżu wszystkie wyżej wymienione składniki pasa nadmorskiego są dziełem rąk ludzkich, a konkretnie służb ochrony wybrzeża, które stanowią część kadry Polskich Urzędów Morskich.

Tym razem trasa przebiega w obszarze odpowiedzialności Urzędu Morskiego w Gdyni, czyli na kilometrze 170 i 171 brzegu morskiego. Na całym odcinku przejazdu brzeg ma charakter naturalny, wydmowy.

2. Zanim wjedziesz na plażę, poznaj ją

Na brzegu wydmowym wyróżniamy kilka charakterystycznych elementów składowych, które spełniają określoną rolę:

  • plaża, inaczej przedwydma,
  • wydma czołowa,
  • dolina międzywydmowa,
  • wydmy zaplecza.

Poszczególne składniki brzegu spełniają różną rolę:

  • przedwydma – wygasza uderzenia fal, osłabia ich siłę,
  • wydma czołowa – zatrzymuje na sobie piasek wymywany przez fale w czasie sztormów
    i buduje wał, który tworzy ochronę zaplecza,
  • wydmy tylne – (kiedyś przednie) przejmują zadania ochronne po zmyciu wydmy przedniej.

3. Rola Urzędu Morskiego w ochronie wydm

Tam gdzie nie ma wydmy odcinek brzegu jest silnie niszczony przez sztormy.

Prace, które prowadzi Urząd Morski na tym odcinku mają na celu odbudowę wydm, ich utrwalenie, ochronę oraz gospodarowanie w lesie ochronnym, w pasie technicznym urzędu morskiego (pas techniczny to pas lądu przylegający do linii wody, w skład którego wchodzi: plaża, wydma, las wydmowy).

4. Czynności składające się na ochronę i zagospodarowanie brzegów wydmowych

Płotek wydmowy i wykładanie chrustem.
Płotek wydmowy i chrust zasypany piaskiem, początek powstawania wydmy.

a) Formowanie przedwydmy,
Nadanie jej właściwego nachylenia  (1:20-25) i uzyskanie właściwej szerokości (min 40m) oraz odpowiedniej wysokość (2m n.p.m).

b) Formowanie wydmy czołowej,
(w celu zatrzymania ruchu piasku na zaplecze i jego równomiernego przepływu) poprzez nadanie jej linii przebiegu, która powinna być możliwie prosta, a grzbiet wydmy powinien być możliwie wyrównany bez znacznych różnic wysokości.

Optymalna wysokość wydmy powinna mieć około 6 m n.p.m., a podstawa wydmy powinna mieć szerokość około 40 m, a jej nachylenie powinno wynosić 1:6 przód i 1:3 tył.

Wydmę formuje się poprzez budowę płotków faszynowych, sadzenie traw, które zatrzymują wywiewany piasek, oraz wykładanie chrustem. Wzbogaca ją one glebę w substancje organiczne oraz hamują wywiewanie piasku.

c) Konserwacja wydmy czołowej.
W wyniku działania sztormów wydma ulega uszkodzeniom (fale morskie, wiatr). Aby temu zapobiec budowane są płotki z faszyny, czasem w formie szachownicy, wykładamy wydmy chrustem, wysadzamy trawę rzędami prostopadłymi do panujących wiatrów.

d) Zalesienie wydm nadmorskich
– las gwarantuje trwałe unieruchomienie wydmy.
Zalesiamy dopiero po ustaleniu wydmy, nigdy nie zalesiamy wydmy czołowej.
Obecnie wydmy podlegają ochronie i nie mogą być zalesiane gdyż jest ich bardzo niewiele w skali Polski.

Wszystkie powyższe działania są niezwykle trudne do przeprowadzenia z uwagi na skrajnie niekorzystne warunki ekologiczne, które panują na wydmach:

  • wysoka temperatura (60°C),
  • brak mikroklimatu leśnego (ciągły wiatr),
  • brak substancji próchniczych,
  • zła sytuacja wilgotnościowa,
  • wiatr, który powoduje zmniejszenie asymilacji i ranienie roślin piaskiem.

Do zalesienia wydm w przeszłości używano gatunków drzew, które były odporne na skrajne warunki panujące na wydmach. Sadzono na wydmie: sosnę zwyczajną, sosnę czarną. W dolinach sadzono: olszę czarną, jarząb, wierzbę.

Przed wysadzeniem trzeba było przygotować glebę poprzez wprowadzenie podsypki pod sadzonki. Robiono to jesienią w roku poprzedzającym sadzenie. Sadzenie odbywało się wczesną wiosną.

Podsypka gliniasta w którą sadzono drzewka sosny.
Strefa walki wiatru i morza z lasem.

5. Ochrona wydm

Ruiny kościoła w starej Łebie, zasypanej przez wydmy.

Bardzo ważnym zagadnieniem jest ochrona wydm i lasów nadbrzeżnych przed nadmierną eksploatacją turystyczną, aby zachować ich piękno dla następnych pokoleń. Konieczna jest ochrona wypracowanych efektów i bieżąca konserwacja. Jej zaniechanie było w przeszłości przyczyną swoistych katastrof ekologicznych: zniszczenie Łeby przez ruchome piaski, zasypanie strumieni w Lubiatówki, które przesuwały swoje koryto i w konsekwencji zalały pobliską wieś Lubiatowo.

Dlatego wjazdy w obszar pasa technicznego są ściśle limitowane. Nie ma mowy o wjeżdżaniu na wydmy, które są bardzo delikatną strukturą i łatwo mogą ulec rozjeżdżaniu a następnie rozwiewaniu przez silne wiatry. Zwracamy szczególna uwagę na ich stan, gdyż są naturalna budowlą ochronną, naturalnym wałem przeciwpowodziowym. Ich odbudowa jest trudna i wymaga wielu lat zabiegów, o których pisaliśmy powyżej.

Również przejazdy po plaży są limitowane z uwagi na chronione gatunki ptaków (sieweczka obrożna), które tu gniazdują i praktycznie są niewidoczne dla niewprawionego obserwatora. Każdy przejazd w sezonie lęgowym płoszy je i utrudnia wychowanie młodych.

Wydmy, które będziecie mijać mają kilkadziesiąt lat i wymagały olbrzymiej pracy w celu ich odtworzenia. Choć dzisiaj zostawiliśmy je, aby podlegały naturalnym procesom przyrody to jednak wciąż monitorujemy ich stan i zabraniamy chodzenia po wydmach.

W niektórych miejscach w ciągu jednego roku morze zabiera 8-10 m szerokości lądu stałego wraz z rosnącymi na nich roślinnością. Przykładem jest miejsce wjazdu na plażę przy podstawie buczka mgłowego Stilo.

Ruiny buczka mgłowego na plaży w Stilo

Obecnie znajduje się na plaży, poprzednio był w morzu a jeszcze wcześniej na wydmie.

 

Buczek mgłowy w Stilo. Zdjęcie archiwalne.
Buczek mgłowy w Stilo. Zdjęcie archiwalne.

Jadąc po plaży zwróć uwagę na trawy wydmowe, które tworzą wiosną zielone, a jesienią żółte łany. Jest to głównie trawa wydmowa- piaskownica zwyczajna.

6. Rośliny plaż i wydm

Niepozorna rukwiel nadmorska.

 

Strefa plaży Honckenya peploides

Facile maritima

Hokeja piaskowa

Rukwiel nadmorska

Strefa wydmy czołowej Ammophila arenaria

Elymus arenarius

Piaskownica zwyczajna

Wydmuchrzyca piaskowa

Wydma szara Corynephorus canescens

Viola maritina

Carem arenaria

Salix arenaria

Szczotliwa siwa

Fiołek nadmorski

Turzyca piaskowa

Wierzba piaskowa

Bór nadmorski Pinus solvestris

Empetrum nigrum

Calluna vulgaris

Sosna zwyczajna

Bażyna czarna

Wrzos pospolity

Po przeczytaniu tego artykułu mamy nadzieję, że zrozumiesz powody, dla których tak mocno limitujemy wjazdy na plażę i w obszar ochronny brzegu morskiego, a na pewno zrozumiesz gdy zobaczysz wydmy i plaże, które znajdują się na wysokości pięknej latarni Stilo.

mm

Autor: MotoPomocni

Powiązane artykuły

  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022
  • wyzwanieminiyt
    RKO Challenge. Podejmij wyzwanie

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain