Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Odcinkowy Pomiar Prędkości bezprawny. Specjaliści wskazują rażące nadużycia

Strona główna > Najnowsze > Odcinkowy Pomiar Prędkości bezprawny. Specjaliści wskazują rażące nadużycia
3 lipca 2017
odcinkowy pomiar prędkości
Odcinkowy pomiar prędkości może nie być zgodny z polskim prawem. Wątpliwości specjalistów budzi zwłaszcza niemożność ustalenia dokładnego czasu i miejsca popełnienia wykroczenia, co jest niezbędne do wystawienia mandatu.

Odcinkowy pomiar prędkości jest szeroko stosowany w wielu krajach Europy. Zasada jego działania jest prosta – system mierzy średnią prędkość między dwoma punktami kontrolnymi. Jeśli okaże się ona zbyt wysoka, kierowca dostaje wezwanie do wskazania sprawcy wykroczenia.

Jednak, jak wskazują prawnicy z anuluj-mandat, zgodnie z polskim prawem warunkiem ukarania kierowcy mandatem jest możliwość ustalenia dokładnego miejsca i czasu popełnionego przez niego wykroczenia. Odcinkowy Pomiar Prędkości nie daje takiej możliwości – wskazuje tylko ramy czasowe i odcinek, na którym popełniono wykroczenie. W teorii nie można zatem ukarać nikogo na podstawie wskazań OPP.

Ponadto, w polskim prawie nie istnieje wykroczenie „przekroczenie średniej prędkości”. Co więcej, jak informuje anuluj-mandat, operator systemu OPP, czyli Inspekcja Transportu Drogowego nie posiada uprawnień do do karania na podstawie fotoradarów, odcinkowego pomiaru prędkości i monitoringu czerwonego światła. ITD utraciła te uprawnienia z końcem kwietnia 2016 roku po uprawomocnieniu się wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 14 lipca 2015 roku.

Sędziowie TK orzekli wówczas, że art. 129 g ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym jest niezgodny z Konstytucją RP i dali posłom prawie rok na wprowadzenie zmian. Posłowie nie skorzystali z tej możliwości i wyrok TK, który de facto odbierał ITD uprawnienia wszedł w życie  25 kwietnia 2016 r.

Mimo tego Inspekcja Transportu Drogowego przez system CANARD nadal zbiera dane z fotoradarów i Odcinkowego Pomiaru Prędkości. Jak twierdzą prawnicy anuluj-mandat większość spraw prowadzonych przez ITD jest niezgodna z prawem. Potwierdza to nawet sama Inspekcja, która w odpowiedziach na wnioski o umorzenie postępowania odpowiada, że „nie może umorzyć postępowania, bo nie ma uprawnień do jego wszczęcia”.

inspekcja transportu drogowego itd przepisy
mm

Autor: Rafał Betnarski

Podróżnik, muzyk, dziennikarz i wielki miłośnik słowa pisanego; nade wszystko jednak motocyklista z powołania. Przez wiele lat związany z portalem motocyklowym Motovoyager.pl, współpracował także z zagranicznymi portalami poświęconych turystyce motocyklowej. Doświadczony barista i właściciel kawiarni chętnie odwiedzanej przez motocyklistów. Mieszka na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Motocykl: Suzuki GSX1250FA

Powiązane artykuły

  • Fundusz Dróg Samorządowych
    Fundusz Dróg Samorządowych czyli jak głęboka jest kieszeń kierowcy
  • kurs na 125
    Posłowie: wprowadźmy egzamin na 125 cm3. Pesymistyczny raport Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain