Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Posłowie: wprowadźmy egzamin na 125 cm3. Pesymistyczny raport Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Strona główna > Najnowsze > Posłowie: wprowadźmy egzamin na 125 cm3. Pesymistyczny raport Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
30 czerwca 2017
kurs na 125
Zaostrzenie przepisów dotyczących uprawnień do kierowania jednośladami o pojemności 125 cm3 było jednym z wniosków, które padły podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury. Powodem był druzgocący raport Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

W sierpniu 2014 roku kierowcy samochodów osobowych otrzymali prawo do prowadzenia jednośladów o pojemności 125 cm3 bez dodatkowych uprawnień. Postawiono jednak kilka warunków: oprócz wspomnianej pojemności silnika, moc pojazdu nie mogła przekraczać 11 kW (14,9 KM), a kierowca musiał posiadać prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat.

Nowy przepis zachęcił bardzo wielu kierowców do przesiadki na dwa koła. Sprzedaż stodwudziestekpiątek poszybowała w górę, a producenci i importerzy najmniejszych jednośladów zarobili krocie. Wielu nowych motocyklistów odkryło swoją pasję lub powróciło do niej po latach przerwy.

Miażdżący raport

Tymczasem Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego opublikowała miażdżący raport, z którego wynika, że w roku 2016 zginęło o 17,3% motocyklistów oraz o 18,5% motorowerzystów więcej niż w roku poprzednim. Wnioski wydają się oczywiste – ogromna popularność stodwudziestekpiątek przełożyła się na tragiczne statystyki.

Podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Infrastruktury padły nawet propozycje zaostrzenia przepisów dotyczących uprawnień do kierowania jednośladami o pojemności 125 cm3. Poseł Piotr Król wyraził opinię, że niezbędne będzie wprowadzenie obowiązku ukończenia specjalnego kursu.

Zdaniem Leszka Śledzińskiego z portalu jednoślad.pl statystyki ujęte w raporcie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego potwierdzają tylko wzrost liczby wypadków. Liczby podane są w odniesieniu do wszystkich motocyklistów, nie tylko użytkowników motocykli najmniejszych pojemności. Ilość jednośladów faktycznie wzrosła, ale wśród nowych motocyklistów ci z prawem jazdy kategorii B stanowią tylko część. Spory odsetek ofiar wypadków to także kierujący motocyklami bez żadnych uprawnień.

Edukacja zamiast kar

Opinie posłów z Komisji Infrastruktury to na razie tylko luźne sugestie. Miejmy nadzieję, że nie dadzą się oni ponieść emocjom i rozważnie podejdą do ewentualnych planów poprawy bezpieczeństwa. Nie od dziś wiadomo, że najlepszym sposobem leczenia choroby jest profilaktyka – szkolenia z bezpieczniej jazdy, kampanie społeczne i edukacja. Tego nie zastąpią nawet najbardziej wymyślne przepisy i kary.

bezpieczeństwo przepisy
mm

Autor: Rafał Betnarski

Podróżnik, muzyk, dziennikarz i wielki miłośnik słowa pisanego; nade wszystko jednak motocyklista z powołania. Przez wiele lat związany z portalem motocyklowym Motovoyager.pl, współpracował także z zagranicznymi portalami poświęconych turystyce motocyklowej. Doświadczony barista i właściciel kawiarni chętnie odwiedzanej przez motocyklistów. Mieszka na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Motocykl: Suzuki GSX1250FA

Powiązane artykuły

  • Pierwsza pomoc w czasie pandemii
  • elmenty odblaskowe
    Jak być widocznym na drodze, czyli odblaski dla motocyklisty

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain