Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Nowe radary w Policji? Cóż z tego jak stary problem pozostał!

Strona główna > Artykuły > News > Nowe radary w Policji? Cóż z tego jak stary problem pozostał!
17 stycznia 2018
Iskra-1
Policja chwali się dostawą nowych, niezwykle nowoczesnych radarów marki TruCam. Mają one zastąpić okryte złą sławą przestarzałe urządzenia Rapid oraz Iskra. Czy nowe, policyjne inwestycje coś zmienią? Okazuje się, że niewiele.

Popularne modele Iskra i Rapid okryte są złą sławą z powodu ich niedoskonałości w pomiarze prędkości pojazdów znajdujących się już w nieznacznej odległości od funkcjonariusza drogówki. Wykorzystywane przez nie fale radiowe przypominają stożek – już w odległości 100-200 metrów ma on średnicę kilkudziesięciu metrów.  Co to oznacza? W zasadzie strzelanie na oślep, bo nigdy nie wiadomo co tak na prawdę zmierzył ten pseudo miernik prędkości.

Idzie nowe, czy jednak stare?

Policja pod naporem świadomych kierowców wygrywających spory sądowe poinformowała o wymianie sprzętu na nowy typ radarów. Zakupiono 400 urządzeń LTI 20/20 TruCam w cenie 35.000 zł za sztukę. Oprócz wysokiej ceny (która pewnie szybko się zwróci) miały one gwarantować zupełnie nową jakość.

Okazuje się za to, że nowe laserowe mierniki prędkości są bardzo podobne do Iskry. Ich teoretyczny zasięg wynosi 1.200 metrów co powoli drogówce na zabawę w snajpera. Jednak „strzelanie” powyżej 500 metrów powoduje znaczne rozszerzenie wiązki – może ona mieć ponad metr szerokości. Znów więc wraca problem stwierdzenia kogo prędkość tak na prawdę zmierzył policjant.

Sąd zmiażdżył pomiar z laserowych mierników prędkości

Część jednostek policji miała już wcześniej przyjemność używać podobnych radarów. Już w 2014 roku sprawę z funkcjonariuszami z Zamościa wygrał kierowca namierzony radarem Ultralyte LTI 20-20. Oddajmy głos Wysokiemu Sądowi:

„Punkt celowniczy widoczny w wizjerze (..) w rzeczywistości nie jest wcale obrazem promienia lasera (…), lecz symulowanym punktem celowniczym, który jest tworzony w wizjerze przyrządu i może w zasadniczy sposób odbiegać od rzeczywistego miejsca padania wiązki pomiarowe.”

Kiedy zatem nowy radar jest skuteczny?

Nowe, laserowe mierniki prędkości nie są jednak beznadziejne w każdym przypadku. Wystarczy tylko – bądź aż – stosować się do zaleceń umieszczonych w instrukcji obsługi. Producent określa skuteczny pomiar na odległość mniejszą niż 100 metrów, a zaleca wręcz optymalne ustawienie na 70 metrów. W takich warunkach wiązka laseru nie rozchodzi się na boki, a policjant może używać wbudowanej kamery a nie zakłamującego punkt celowania optycznego wizjera.

 

Źródło: naTemat.pl

mm

Autor: Mariusz Tiahnybok

Pomysłodawca i założyciel MotoPomocni.pl. Motocyklista z ponad 30 letnim doświadczeniem, instruktor techniki jazdy, który szkoleniem motocyklistów zajmuje się ponad 10 lat. Jego motto brzmi: "Zawsze jak gdzieś idę to jadę".

Powiązane artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu?

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain