Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Jak NIE jeździć w grupie. 4 najczęstsze błędy motocyklistów

Strona główna > Najnowsze > Jak NIE jeździć w grupie. 4 najczęstsze błędy motocyklistów
2 marca 2017
motocyklem w grupie
Jazda motocyklem w grupie wydaje się łatwa i przyjemna. Nic bardziej mylnego – koordynacja ruchu kilku maszyn w normalnych warunkach drogowych wymaga sporych umiejętności i doświadczenia. Bez tego bardzo łatwo o błąd – oto 4 popełniane najczęściej.

Motocyklizm to nie tylko samotne wycieczki w nieznane, ale również wspólne podróże z innymi motocyklistami. Nawet jeżeli wolisz samodzielnie przemierzać drogi i bezdroża, to prędzej czy później raczej nie ominie cię jazda w kolumnie z innymi motocyklistami. Czy to z paczką znajomych, czy z uczestnikami zlotu motocyklowego. Oto jakie błędy popełniają najczęściej motocykliści poruszający się w kolumnie.

1. Kupy nikt nie ruszy!

Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD) zawiera szczegółowe wymagania odnośnie do ruchu pojazdów w kolumnie – może być to maksymalnie 10 motocykli (art. 32.1 PoRD). Zdefiniował także odległość między kolejnymi kolumnami motocyklistów jako nie mniejszą niż 200 metrów (art. 32.2 PoRD).

W przypadku wycieczek motocyklowych organizowanych spontanicznie (na forach internetowych, grupach na Facebooku, czy na zlotach) przepisy PoRD są często kompletnie ignorowane. Nie ma przecież nic fajniejszego niż przejazd kilkudziesięciu motocyklistów w jednej grupie, prawda? Jest to jednak łamanie obowiązujących przepisów w zakresie ruchu drogowego.

Jazda w kolumnie nie zwalnia ponadto jej uczestników od przestrzegania innych przepisów o ruchu drogowym (art. 32.4 PoRD). Wszystkie więc próby zachowania ciągłości kolumny, takie jak blokowanie skrzyżowań lub przejeżdżanie na czerwonym świetle są więc fanaberią uczestników i mogą oni być za to ukarani przez policję.

Ważne!

Podziel uczestników wyjazdu na grupy nie większe niż 10 motocykli i utrzymuj odległość minimum 200 metrów między kolumnami. Pamiętaj, że jazda w kolumnie nie zwalnia cię z zachowania przepisów o ruchu drogowym.

2. Kto pierwszy ten lepszy!

Wspólna wycieczka z koleżankami i kolegami motocyklistami, to okazja, aby zaprezentować im jak świetnie jeździmy na motocyklu. Szybkie winkle, dynamiczne przyspieszanie, ryzykowne manewry wyprzedzania, a wszystko zakończone widowiskowym wheelie. Czy nie tak wyglądają niektóre kolumny motocyklistów?

Jazda w grupie jest bardzo wymagającym sposobem podróżowania – nakłada na jej uczestników obowiązek współdziałania. Przede wszystkim reagowania na sytuacje drogowe – nie tylko jakby dotyczyły wyłącznie mnie, ale także innych motocyklistów poruszających się obok czy za mną. Mniej wprawnych motocyklistów warto umieszczać jak najbliżej czoła kolumny. Jazda na końcu kolumny cechuje się większą dynamiką – często trzeba mocno hamować, a za chwilę przyspieszać.

Ponadto początkujący bikerzy powinni wyzbyć się chęci udowodnienia wszystkim dookoła, że jazda motocyklem nie ma dla nich tajemnic. Zwykle przecenianie swoich umiejętności i chęć zaimponowania innym prowadzi do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze. Warto więc, aby reszta grupy dostosowała prędkość do najwolniejszego uczestnika, tak aby nie czuł on presji psychicznej i nie musiał gonić uciekającej kolumny.

Ważne

Jazda w kolumnie to nie wyścig i powinna być komfortowa dla wszystkich jej uczestników. Chęć zaimponowania innym, presja psychiczna na „gonienie” kolumny, to nie są najlepsi doradcy w bezpiecznym poruszaniu się po drogach.

3. Z lewej, z prawej, byle do przodu!

Szyk na zakładkę
Szyk na zakładkę
Szyk gęsiego (w zakrętach)
Szyk gęsiego (w zakrętach)

Najbezpieczniejszym sposobem poruszania się kolumny motocyklistów jest tak zwana „zakładka”. Pozwala ona na zachowanie bezpiecznego miejsca (z przodu i z boku) na wykonywanie manewrów przez każdego uczestnika kolumny. W przypadku szybszej jazdy na zakrętach szyk zmodyfikować można do „gęsiego”.

Utrzymanie szyku nie jest sprawą prostą – im bardziej zgrana ekipa motocyklistów, im wyższe umiejętności jazdy, tym łatwiejsze podróżowanie w kolumnie. Kategorycznie odradzamy wykonywanie niespodziewanych manewrów (zmiana miejsca, wyprzedzanie w kolumnie, gwałtowne hamowanie). Pamiętaj o zachowaniu odstępu tak, aby przy niespodziewanym hamowaniu nie wylądować na plecach swojego kolegi bądź koleżanki.

Ważne

Utrzymuj szyk „na zakładkę” w kolumnie modyfikując go w przypadku dynamicznego pokonywania zakrętów. Myśl nie tylko za siebie, ale także za innych uczestników kolumny – nie wykonuj gwałtownych manewrów i zachowaj odstęp.

4. Ja jeszcze tylko po hot-doga!

jazda w kolumnie

Jazda w kolumnie z innymi motocyklistami ma swoje zalety, ale także niesie ze sobą pewne ograniczenia. Wyruszając w trasę z koleżankami i kolegami stanowicie grupę i konieczna jest rezygnacja z dbania tylko o własne dobre samopoczucie.

Zaplanujcie więc wspólnie trasę i wyznaczcie jako przewodnika (pierwszą osobę w kolumnie) osobę, która będzie ją doskonale znała. Na przystankach ustalcie wspólnie termin wyjazdu – nie ma nic gorszego niż zatrzymanie na szybkie tankowanie, które jedna osoba z grupy rozumie jako zamówienie kawy wraz z hot-dogiem.

Ważne

Jazda w kolumnie to zgoda na poświęcenie indywidualnych “zachcianek” na rzecz dobra grupy. Z góry zaplanuj trasę wycieczki, a jeżeli to możliwe także planowane miejsca postojowe. I nie zamawiaj tego cholernego hot-doga kiedy reszta grupy chce jechać dalej!

bezpieczeństwo kolumna
mm

Autor: Mariusz Tiahnybok

Pomysłodawca i założyciel MotoPomocni.pl. Motocyklista z ponad 30 letnim doświadczeniem, instruktor techniki jazdy, który szkoleniem motocyklistów zajmuje się ponad 10 lat. Jego motto brzmi: "Zawsze jak gdzieś idę to jadę".

Powiązane artykuły

  • Pierwsza pomoc w czasie pandemii
  • elmenty odblaskowe
    Jak być widocznym na drodze, czyli odblaski dla motocyklisty

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain