Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Kobieca Hiszpania enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro poziom podstawowy
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
    • Wypożyczalnia motocykli Sardynia / Dorgali
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Kobieca Hiszpania enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro poziom podstawowy
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
    • Wypożyczalnia motocykli Sardynia / Dorgali
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Wypadek motocyklisty i amputacja urazowa. Postępowanie i opatrywanie.

Strona główna > Artykuły > News > Wypadek motocyklisty i amputacja urazowa. Postępowanie i opatrywanie.
13 maja 2019
ampuyacja tamowanie krwotokow motopomocni

Jarosław, środa, 8 maja 2019 około godz.13:00. Ulicą Jana Pawła II na swojej ukochanej żółto-czarnej Hondzie CBR jedzie Piotr. Nie wiemy czy i dokąd się spieszył. Wiemy jednak, że z naprzeciwka niepozornym srebrnym Smartem podróżuje 82 letni kierowca. Nieszczęście sprawiło, że kolejnym manewrem jaki kierowca nietypowego „malucha” wykona na najbliższym skrzyżowaniu będzie lewoskręt. Niestety skręcając w lewo wymusza on pierwszeństwo na motocykliście Piotrze. Ten próbując uniknąć kolizji kładzie swoją maszynę. Każdy, kto prowadził motocykl wie, że taki manewr to ostateczność. Piotr przez kilkadziesiąt metrów sunie po asfalcie obok swojej Hondy.

Uwaga: Materiał drastyczny

https://youtu.be/bp8xQwYAqk4

Gdybyśmy na tym etapie zakończyli tę historię, to najprawdopodobniej nasz kolega motocyklista skończyłby tą przykrą przygodę na kilku siniakach, może kilku otarciach, porysowanym motocyklu i plamie na honorze. Jednak los sprawił, że na jego drodze stanął znak drogowy. Suma energii i prędkości z jaką się poruszał sprawia, że jego podudzie oddziela się od reszty ciała w wyniku kontaktu ze stalowym słupem.

W tym właśnie momencie zaczyna tykać zegar. Niebłagalnie płynący czas jest w tej chwili największym przeciwnikiem Piotra. W pierwszych chwilach można odnieść wrażenie że świat zamarł, jakby Piotr znalazł się pośrodku pustkowia. Z niedowierzaniem patrzymy na kolejne, upływające sekundy. Jedno jest pewne. Piotr krwawi i z pewnością można powiedzieć, że jest to masywny krwotok. Z każdą chwilą, wraz z kolejnymi mililitrami, dość szybko zaczęło uciekać z niego życie.

Normalnie nasze działania były by oparte na klasycznym schemacie ABC, jednak w takim przypadku najbardziej właściwym postępowaniem będzie zastosowanie protokołu CABC

C – control massive hemorrhage (opanuj masywny krwotok)
A – airway (sprawdź drożność dróg oddechowych)
B – breathing (sprawdź oddech)
C – circulation (sprawdź oznaki krążenia)

Nasz bohater dalej leży sam. Widzimy przejeżdżające samochody, ktoś pojawia się przy dystrybutorze. Nikt nie reaguje, czas leci… Jednak w 24 sekundzie od zdarzenia pojawia się dwóch mężczyzn. Sposób w jaki działają powinien być przykładem dla nas wszystkich.

Pierwszy z nich (w kurtce) wychodzi naprzeciw nadjeżdżającym pojazdom podnosząc wysoko jedną rękę, aby zatrzymać ruch i zadbać o bezpieczeństwo. W drugiej dłoni trzyma telefon, najpewniej wzywa już służby, prawdopodobnie wybrał numer 112.

Jego kolega (w czapce z daszkiem) jest już przy poszkodowanym, najwyraźniej dobiegając do Piotra ocenił prawidłowo sytuację i wyjął pasek ze spodni. Zaczął postępowanie od tego co powinien, czyli naszego C – control massive hemorrhage (opanuj masywny krwotok).

Przytomnie, wyraźnie wzywa dodatkowe osoby do pomocy. Zdaje sobie sprawę, że w takiej sytuacji każda para pomocnych rąk może być na wagę złota. Zdecydował, że wykona improwizowaną opaskę uciskową z paska od spodni, która trafia na udo Piotra w 35 sekundzie od zdarzenia. Podbiegają kolejne osoby. Widać, że oceniają sytuację. Poszkodowany się porusza, tzn. jest przytomny. W takiej sytuacji jego A – airway oraz B – breathing i C – circulation na tą chwilę są dalej zachowane.

Mężczyzna w czapce wyraźnie wkłada ogromny wysiłek próbując zatamować krwotok. W 50 sekundzie pojawia się młody mężczyzna w brązowych spodniach z kolejnym paskiem. Druga improwizowana opaska uciskowa trafia na udo Piotra. To prawdopodobnie uratowało życie motocyklisty. W tym momencie nagranie się kończy.

Gdybym mógł, to tym trzem mężczyznom z zaszczytem uścisnąłbym ręce i serdecznie pogratulował postawy i według mnie powinien zrobić to sam prezydent RP. Uratowali człowieka.

Czy można było zrobić coś lepiej?

O ile działanie przygodnych ratowników wygląda na całkiem dobrze skoordynowane, kilka czynności można było wykonać nieco lepiej.

1. Tamowanie krwotoku w czasie przygotowania opatrunku uciskowego, ewentualnie improwizowanej opaski uciskowej, poprzez uciśnięcie kolanem ratownika tętnicy udowej czyli głównej arterii naszej kończyny dolnej, w okolicy pachwiny po stronie urazu. Jest to technika zapożyczona z medycyny pola walki, jednak wydaje się być na tyle nieskomplikowana, że śmiało można zastosować ją w warunkach cywilnych.

Źródło: www.jems.com

 

2. Jeśli to możliwe, w przypadku amputacji krwawienie należy zabezpieczyć poprzez zastosowanie jałowego i wilgotnego opatrunku uciskowego bezpośrednio na kikut, a następnie owinąć go ciasno bandażem elastycznym, z równomiernie ułożonym naciskiem. Taki opatrunek powinien być skuteczny w większości sytuacji, jednak należy pamiętać, że im bliżej do tułowia poszkodowanego będzie znajdowała się rana, tym krwawienie będzie trudniejsze do opanowania. W takiej sytuacji zasadne będzie zastosowanie opaski uciskowej.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=vCM3y3eW_Mo

3. Gdy zdecydujemy o zastosowaniu improwizowanej opaski uciskowej, powinna ona mieć określoną konstrukcję, powinna być wykonana z materiału o szerokości co najmniej 5 cm. Zakładana powyżej rany wg zasady „High and Tight” czyli wysoko na kończynie i ciasno. Należy zanotować dokładną godzinę zastosowanie takiej opaski i przekazać tę informację członkom Zespołu Ratownictwa Medycznego.

Według badania „Role of the Windlass in Improvised Tourniquet Use on a Manikin Hemorrhage Model” zastosowanie opaski z tzw. krępulcem lub kołowrotem wiązało się ze znacznie lepszymi wynikami w tamowaniu masywnego krwawienia w porównaniu do opaski uciskowej wykonanej ze zwykłego paska przewleczonego przez sprzączkę.

Improwizowana opaska uciskowa wykonana z ręcznika i pręta stalowego. Źródło: www.tacmedaustralia.com.au

4. Aby odpowiednio zabezpieczyć fragment ciała poszkodowanego, należy oczyścić go w miarę możliwości, owinąć jałową gazą i umieścić w suchym, szczelnym plastikowym worku. Jeżeli dostępny jest lód, uprzednio zabezpieczoną kończynę umieszcza się w pojemniku lub kolejnym worku, który wypełnia się wodą i lodem.

5. Na podstawie nagrania nie jesteśmy wstanie ocenić dalszego postępowania naszych bohaterów, jednak należy wspomnieć jeszcze, że każdy poszkodowany, który doznał tak traumatycznego urazu powinien mieć zapewniony komfort termiczny, aby nie doprowadzić do wychłodzenia jego organizmu, co bezpośrednio wpływa na szanse na przetrwanie. Z tego powodu niezależnie od zewnętrznych warunków atmosferycznych poszkodowanego należy dokładnie przykryć i odizolować od podłoża.

Hypothermia as a predictor for mortality in trauma patients at admittance to the Intensive Care Unit 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się jak postępować podczas wypadku komunikacyjnego i jak między innymi radzić sobie z sytuacją nagłą, taką jak na filmie z Piotrem, zapraszamy na nasze coroczne, bezpłatne szkolenia „Bezpieczny i Motopomocny motocyklista”

Znajomi Piotra prowadzą zbiórkę pieniężną na leczenie i przyszłą rehabilitację. Tutaj można przekazać kilka złotych.

Z naszej strony ślemy pozdrowienia dla Piotra i jego bliskich życząc mu siły na drodze powrotu do zdrowia.

 

mm

Autor: Michał Górny

Ratownik Medyczny. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał pracując na jednym z warszawskich szpitalnych oddziałów ratunkowych. W chwili obecnej pracuje w warszawskim pogotowiu ratunkowym. Praca zawodowa to jego pasja. Po powrocie do domu, tata dwóch urwisów i mąż z prawdziwego zdarzenia. Motocyklista z ponad 10 letnim doświadczeniem. Na co dzień porusza się Suzuki GSR 600.

Powiązane artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu?

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - WooCado
EnglishGermanSpain