Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Kobieca Hiszpania enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro poziom podstawowy
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
    • Wypożyczalnia motocykli Sardynia / Dorgali
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Kobieca Hiszpania enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro poziom podstawowy
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
    • Wypożyczalnia motocykli Sardynia / Dorgali
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Karygodne błędy w materiałach edukacyjnych dla kursu kategorii A

Strona główna > Artykuły > News > Karygodne błędy w materiałach edukacyjnych dla kursu kategorii A
14 sierpnia 2017
960
Kilka dni temu czytelnik portalu motopomocni.pl podzielił się z nami zrzutami ekranu z kursu e-learningowego dotyczącego Pierwszej Pomocy dla kandydatów na kategorię A. Ich analiza zmroziła nam krew w żyłach. Z tak karygodnymi błędami jeszcze nigdy się nie spotkaliśmy!

Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, część Ośrodków Szkolenia Kierowców umożliwia „zaliczenie teorii” w formie kursu e-learningowego. Uczestnik szkolenia może na własnym komputerze, w dowolnym czasie i miejscu, komfortowo zrealizować program szkolenia praktycznego. Sprawdziliśmy jakość tych materiałów edukacyjnych dostarczanych przez wydawnictwo Grupa Image.

Na wstępie warto wspomnieć, że Motopomocni podczas szkoleń z Pierwszej Pomocy ogromną wagę poświęcają merytoryce przekazywanej wiedzy. Nasze szkolenia opieramy o wytyczne AHA (American Heart Association), a ich program konsultujemy z Ratownikami Medycznymi będącymi członkami naszego Stowarzyszenia.

Skupiamy się także na poprawnej formie przekazywania wiedzy również w zakresie doboru fachowego słownictwa. Nie mówimy o reanimacji, ale o resuscytacji. Nie mówimy o sztucznym oddychaniu, ale o oddechach ratowniczych. Nie mówimy o masażu serca, ale o uciśnięciach klatki piersiowej. Dlaczego? Bo na przekazującym wiedzę o Pierwszej Pomocy ciąży ogromna odpowiedzialność – powinien opierać swoją wiedzę nie na własnych wymysłach, ale na wytycznych AHA/ERC, które wywodzą się z przeprowadzanych badań klinicznych i prezentują aktualny stan wiedzy medycznej o czynnościach z zakresu Ratownictwa Medycznego.

Pierwsze czynności na miejscu wypadku

Kurs dostarczony przez Grupę Image rozpoczyna się od omówienia miejsca wypadku komunikacyjnego. I od razu Grupa Image zadbała o nasz poziom humoru, zalecając w przypadku najechania na miejsce zdarzenia… „zaciągnąć hamulec” w motocyklu. To świetnie, że ekspert stojący za przygotowaniem materiałów edukacyjnych propaguje jazdę nowoczesnymi motocyklami. Zapewne porusza się on nową Hondą Africa Twin w wersji z automatyczną skrzynią biegów DCT. W tym motocyklu rzeczywiście występuje hamulec postojowy.

Dalej robi się już mniej śmiesznie, gdyż kursant może zapoznać się z informacją, że „Nieprzytomnemu motocykliście należy zdjąć kask, gdyż w przeciwnym razie grozi mu uduszenie”. To ogromna bzdura, mogąca wprost przyczynić się do pogłębienia urazów wtórnych u poszkodowanego!

Poszkodowanemu motocykliście ściągamy kask tylko w przypadku, kiedy możemy wykorzystać drugą osobę do pomocy oraz motocyklista nie oddycha i chcemy przeprowadzać resuscytację z użyciem oddechów ratowniczych. Pisaliśmy o tym w artykule opisującym prawidłową technikę ściągania kasku.

Pierwsze czynności ratownicze

Zagłębiając się w kolejne elementy kursu docieramy do opisu algorytmu postępowania z osobą uczestniczącą w wypadku. Najpierw sprawdzamy, czy poszkodowany jest przytomny – super! A następnie, wg autora „… sprawdzamy czy oddycha i czy ma zachowaną czynność serca”. Znów totalna bzdura! Żadne z wytycznych udzielania Pierwszej Pomocy (AHA lub ERC) nie zalecają sprawdzania „czynności serca” (cokolwiek przez to autor kursu rozumie).

Właściwą oceną stanu poszkodowanego jest sprawdzenie oddechu poprzez obserwację ruchów klatki piersiowej (wg wytycznych AHA) – pisaliśmy o tym w artykule opisującym przeprowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Osoby bez wykształcenia medycznego nie sprawdzają występowania krążenia, np. poprzez próbę analizy tętna u osoby poszkodowanej.

„Sztuczne oddychanie”

Materiały przygotowane przez Grupę Image tak opisują wykonanie oddechów ratowniczych – „Sztuczne oddychanie rozpoczynamy od udrożnienia dróg oddechowych. W tym celu palcem (…) usuwamy ciała obce z jamy ustnej. (…) Sztuczne oddychanie polega na wdmuchiwaniu powietrza do osłoniętych chusteczką ust poszkodowanego”.

Autor tych rewelacji nie tylko wykazał się brakiem znajomości aktualnych wytycznych (AHA/ERC), ale także dużą dozą ignorancji hasła „dobry ratownik, to żywy ratownik”. Być może po prostu lubi grać w rosyjską ruletkę z własnym zdrowiem. Łatwo wyobrazić sobie utratę przez niego palców w przypadku zaciśnięcia się szczęki poszkodowanego w trakcie poszukiwania ciała obcego w jamie ustnej. A zapewnienie ochrony przed bakteriami i wirusami poprzez zastosowanie chusteczki osłaniającej usta po prostu przemilczymy.

W przypadku zauważenia ciała obcego u poszkodowanego nie dokonujemy jego usunięcia, chyba że element ten wystaje poza usta i jego usunięcie nie wymaga manipulacji wewnątrz jamy ustnej. Właściwą formą zabezpieczenia naszego zdrowia w przypadku prowadzenia oddechów ratowniczych jest maseczka do sztucznego oddychania, która jest na wyposażeniu każdej apteczki samochodowej czy motocyklowej. Świetnie sprawdza się również tzw. pocket-maska. Zawsze możemy też wstrzymać się od prowadzenia oddechów ratowniczych i ograniczyć się do ucisków klatki piersiowej (tzw. hands-only CPR).

„Masaż zewnętrzny serca”

Dalszych rewelacji jest cała masa i ograniczę się tylko do ich wymienienia w trosce o zdrowie psychiczne naszych czytelników.

  • Autor materiałów edukacyjnych zaleca: „Jeśli po czterech wdmuchnięciach powietrza poszkodowany nie odzyskał oddechu, należy wykonać dwa dalsze wdmuchnięcia i rozpocząć masaż zewnętrzny serca.” Postępowanie takie nie jest zgodne z żadnymi z aktualnych wytycznych (AHA, ERC) – jest wprost zaprzeczeniem aktualnej wiedzy medycznej.
  • W zakresie opatrywania ran możemy zapoznać się z opisem użycia opaski uciskowej. Żadne z aktualnych wytycznych nie zalecają używania opasek uciskowych przez osoby nie-medyczne. Prawidłowym postępowaniem jest użycie opatrunku uciskowego na ranę.
  • „Przy podejrzeniu złamania kręgosłupa należy poszkodowanego pozostawić w pozycji w jakiej się znajduje i bardzo ostrożnie podejmować wszystkie czynności reanimacyjne” Abstrahując od tego, że przygodny świadek wypadku nie podejmuje czynności reanimacyjnych tylko resuscytacyjne, to w jaki sposób według autora należy je podejmować „ostrożnie”? Czy ostrożnie mamy wykonywać uciśnięcia klatki piersiowej? Bzdura!

Jesteśmy pod wrażeniem informacji przekazywanych przyszłym motocyklistom poprzez kursu e-learningowy wydawnictwa Grupa Image. Błędne algorytmy postępowania w przypadku Nagłego Zatrzymania Krążenia, porady niemające potwierdzenia w aktualnym stanie wiedzy medycznej, instrukcje mogące wprost przyczynić się do pogłębiania urazów wtórnych u poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych, szamańskie rytuały z użyciem gazety jako stabilizatora szyjnego odcinka kręgosłupa. A to wszystko okraszone wyjątkowo swobodnym użyciem definicji czynności z zakresu Pierwszej Pomocy. Wstyd.

Odpowiedź Grupy Image

Zwróciliśmy się z prośbą o komentarz odnośnie opisywanej przez nas sytuacji do Grupy Image. Błyskawiczną odpowiedź przygotował p. Krzysztof Wójcik – Koordynator Zespołu Ekspertów.

„Te kwestie [udzielania pierwszej pomocy na miejscu wypadku – dop. redakcji] są bardzo istotne zarówno dla zawodowych kierujących, jak i dla kandydatów na kierowców. Powinny więc być publikowane w sposób właściwy, zrozumiały, a co najważniejsze – zgodny z aktualnymi standardami. Przyjęliśmy więc zasadę, że w gronie Ekspertów gościmy wyłącznie profesjonalistów z danego obszaru.

W sierpniu br., w skład Zespołu Ekspertów Grupy IMAGE wszedł Marcin Borkowski – czynny zawodowo ratownik medyczny, mistrz Europy w Ratownictwie Medycznym. Jednym z jego zadań jest kompleksowe opracowywanie tematów związanych z zachowaniem się na miejscu wypadku i sposobem udzielania pierwszej pomocy (w oparciu o wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji i praktykę zawodową), w naszych publikacjach.

Zespół weryfikujący produkty naszego Wydawnictwa dostrzegł wskazane przez Państwa zagadnienia i przygotował ich aktualizację. Tym samym, nieścisłości zostały już skorygowane, a Użytkownicy oprogramowania otrzymali stosowne aktualizacje.”

Cieszymy się, że wydawnictwo pracuje nad aktualizacją treści swoich materiałów w gronie ekspertów, a zagadnienia na które zwróciliśmy uwagę zostały szybko zaktualizowane. Sprawdziliśmy, że obecnie materiały dotyczące Pierwszej Pomocy zostały gruntownie przebudowane i nie ma w nich błędów. Brawo Grupa Image.

 

 

mm

Autor: Mariusz Tiahnybok

Pomysłodawca i założyciel MotoPomocni.pl. Motocyklista z ponad 30 letnim doświadczeniem, instruktor techniki jazdy, który szkoleniem motocyklistów zajmuje się ponad 10 lat. Jego motto brzmi: "Zawsze jak gdzieś idę to jadę".

Powiązane artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu?

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Nie znaleziono żadnych pól.

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - WooCado
EnglishGermanSpain