Jak wybrać kask dobrze – to pytanie rzadko poruszane jest na kursie prawa jazdy, nie każdy sprzedawca potrafi też udzielić fachowej porady. Wyjaśniamy na co zwrócić uwagę, kiedy chcemy kupić kask idealnie dopasowany do własnej głowy i stylu jazdy.
Kask jest najważniejszym i jedynym wymaganym przez polskie prawo elementem ochrony biernej motocyklisty. Kiedy złamiesz rękę, nogę lub zedrzesz kawał skóry, wciąż pozostajesz świadomy i możesz aktywnie pracować nad regeneracją własnego organizmu. Jeśli uszkodzeniu ulegnie mózg, szkody są najczęściej nieodwracalne.
Z tego właśnie powodu dobór odpowiedniego kasku jest sprawą kluczową dla bezpieczeństwa. Niestety – w sieci roi się od ofert i rekomendacji najgorszych kasków, które z jakąkolwiek ochroną nie mają nic wspólnego. Wielu świeżo upieczonych motocyklistów kieruje się podczas zakupu wyłącznie ceną i wyglądem. Nie brakuje chętnych na oferty używanych kasków „po drobnym szlifie” lub nowych niewiadomego pochodzenia.
1. Wybierz jak najlepszy
Kask to nie zło konieczne – to kluczowy element twojej ochrony. Im lepsze materiały, technologie, im więcej pieniędzy producent przeznacza na badania i rozwój, tym lepiej dla ciebie. Fajne, kolorowe kaski nieznanego producenta to loteria – nigdy nie możesz być pewien ile wytrzyma skorupa, czy zapięcie nie zerwie się w kluczowym momencie i czy wizjer nie połamie się na kawałki, które potną ci twarz.
Kupując kask, nie wahaj się zainwestować jak najwięcej – kup tańszy motocykl, kurtkę i buty, ale kask wybierz jak najbezpieczniejszy. Najlepiej wykonany z multikompozytu lub karbonu.
Każdy kask zbudowany jest z kilku elementów. Ogromne różnice w cenach wynikają nie tylko z jakości owych elementów, ale także z ogromu prac nad ich odpornością na zdarzenia drogowe. W najtańszych kaskach skorupa wykonana jest z taniego termoplastiku, który pęka przy pierwszym uderzeniu, wypełnienie zaś to zwykły styropian. Uznani producenci kasków stosują bardzo twarde skorupy z materiałów takich jak kevlar, aramid i włókno szklane, wypełnienie zaś to tworzywo EPS o zróżnicowanej gęstości.
Różnice na pierwszy rzut oka są niewidoczne, jednak podczas wypadku starannie przemyślana i niezwykle odporna konstrukcja dobrego kasku chroni głowę nieporównywalnie skuteczniej niż rozwiązania stosowane w najtańszych garnkach.
2. Dobierz do stylu jazdy
Producenci kasków oferują kilka różnych typów garnków. Kaski enduro są otwarte i przystosowane do gogli. Kaski sportowe są zawsze integralne i opływowe. Te dwa typy całkowicie różnią się konstrukcją i nie powinno używać się ich zamiennie.
Są cztery główne typy kasków: brain caps, jety, modularne i integralne. Brain caps, czyli popularne „orzeszki” to zwykła dekoracja, bo w zasadzie żaden z nich nie posiada jakiejkolwiek homologacji. Jet, inaczej kask otwarty, często stosowany jest przez użytkowników chopperów i skuterów. Kaski modularne, w tym także szczękowe, coraz chętniej wykorzystywane są przez motocyklowych turystów – dzięki podnoszonej lub odpinanej szczęce oferują korzystny kompromis między bezpieczeństwem a wygodą. Kaski integralne stosowane są najczęściej w sporcie, zarówno torowym, jak i off-roadowym, ale chętnie sięgają po nie także inni motocykliści, zwłaszcza ci szczególnie zorientowani na bezpieczeństwo. Kaski integralne uznawane są bowiem za najbezpieczniejsze.
4. Sprawdź certyfikat
Każdy kask oferowany na rynku jako motocyklowy, musi otrzymać certyfikat. W zależności od części świata może być to ECE R22.05 lub DOT. Jeśli mieszkasz w Europie, wybierz europejski certyfikat ECE. Kaski z certyfikatem DOT przygotowywane są na rynek amerykański, co wiąże się z innym kształtem skorupy, dopasowanym anatomicznie do kształtu głowy mieszkańców tamtej części świata. Podobnie z kaskami z Azji – po zakupie na AliExpress może okazać się, że nie będzie pasował na twoją głowę.
Najtrudniejszy do zdobycia certyfikat to SNELL. Jest on nieobowiązkowy, lecz wielu producentów stara się o niego ze względów prestiżowych – kaski, które go otrzymują uważane są za najbezpieczniejsze. Przy zakupie warto też zwrócić uwagę na brytyjski ranking SHARP. Trzeba jednak wyraźnie powiedzieć, że jedną z pięciu gwiazdek przyznaje się tam za cechy niezwiązane z bezpieczeństwem – takie jak na przykład estetyka czy jakość wykończenia.
5. Starannie dopasuj
Kask musi być ściśle dopasowany do głowy. Normą jest, że na początku trudno go założyć i trudno zdjąć. Jeśli czujesz, że po założeniu możesz kask obrócić lub włożyć dłoń między wypełnienie a głowę, znaczy to, że rozmiar jest za duży. Każda pusta przestrzeń między czaszką a wypełnieniem zwiększa ryzyko urazu podczas wypadku, ponieważ daje energii uderzenia miejsce do działania. Dobry kask ma ściśle przylegać do czaszki w każdym miejscu.
Jeśli wahasz się między większym rozmiarem, który jest nieco zbyt duży, a mniejszym, który wydaje ci się zbyt mały, wybierz mniejszy. Po kilku-kilkunastu dniach dopasuje się do kształtu twojej głowy. Niemal każdy garnek ma także możliwość usunięcia fragmentu wypełnienia wkładek policzkowych – dzięki temu nie uciskają one twarzy, zapewniając jednocześnie odpowiednie dopasowanie.
6. Używaj prawidłowo
Nie zapominaj o zapinaniu kasku. Jeśli tego nie zrobisz, jego skuteczność spada do zera – przy najmniejszym upadku, kask po prostu zsunie ci się z głowy. Regularnie czyść skorupę i wizjer – dłuższy kontakt z resztkami owadów i ptasimi odchodami łatwo zmatowi ich powierzchnie. Nigdy nie rzucaj kaskiem i pilnuj, by nie spadł z motocykla lub stołu. Każe uderzenie może spowodować mikropęknięcia skorupy lub odkształcenie wypełnienia EPS. Nie wystawiaj kasku na działanie promieni słonecznych, jeśli nie jest używany. Nie zapomnij o praniu wyściółki – w przepoconych zakamarkach wyściółki rozwijają się przeróżne bakterie, które zapachem przypominają o swoim istnieniu.