Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • O NAS
    • Aktualności
    • Nasza misja
    • Nasz zespół
    • Media o nas
    • FAQ – Często zadawane pytania
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Kreta
      • Francja
      • Austria
      • Słowacja
      • Chorwacja
      • Włochy
  • PIERWSZA POMOC
    • Bezpieczny i MotoPomocny motocyklista
    • Szkolenie instruktorskie
    • Szkolenia na eventach motocyklowych
    • Oferta dla firm
  • RAJD LATARNIKÓW
    • Rajd Latarników
  • SZKOŁA JAZDY
    • Wypożyczalnia motocykli
    • Zespół instruktorów jazdy
    • Szkolenia drogowe
      • Wycieczki Moto Hiszpania
      • Szkolenie Moto Hiszpania
      • Turystyczne szkolenie z jazdy drogowej w Kotlinie Kłodzkiej
      • Szkolenie z jazdy drogowej na torze
      • Szkolenie z jazdy precyzyjnej / Gymkhana
      • Szkolenie indywidualne drogowe
    • Szkolenia enduro
      • Turystyczne Szkolenie Enduro dla początkujących-Hiszpania/Andaluzja
      • Szkolenie Enduro Hiszpania / Andaluzja
      • Szkolenie Enduro Bośnia
      • Turystyczne szkolenie enduro w Bieszczadach
      • Turystyczne szkolenie enduro nad morzem
      • Szkolenie enduro na torze
      • Szkolenie indywidualne enduro
    • Vouchery na szkolenia
    • Kalendarz szkoleń
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki
    • Gadżety
    • Czytelnia motocyklowa
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • O NAS
    • Aktualności
    • Nasza misja
    • Nasz zespół
    • Media o nas
    • FAQ – Często zadawane pytania
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Kreta
      • Francja
      • Austria
      • Słowacja
      • Chorwacja
      • Włochy
  • PIERWSZA POMOC
    • Bezpieczny i MotoPomocny motocyklista
    • Szkolenie instruktorskie
    • Szkolenia na eventach motocyklowych
    • Oferta dla firm
  • RAJD LATARNIKÓW
    • Rajd Latarników
  • SZKOŁA JAZDY
    • Wypożyczalnia motocykli
    • Zespół instruktorów jazdy
    • Szkolenia drogowe
      • Wycieczki Moto Hiszpania
      • Szkolenie Moto Hiszpania
      • Turystyczne szkolenie z jazdy drogowej w Kotlinie Kłodzkiej
      • Szkolenie z jazdy drogowej na torze
      • Szkolenie z jazdy precyzyjnej / Gymkhana
      • Szkolenie indywidualne drogowe
    • Szkolenia enduro
      • Turystyczne Szkolenie Enduro dla początkujących-Hiszpania/Andaluzja
      • Szkolenie Enduro Hiszpania / Andaluzja
      • Szkolenie Enduro Bośnia
      • Turystyczne szkolenie enduro w Bieszczadach
      • Turystyczne szkolenie enduro nad morzem
      • Szkolenie enduro na torze
      • Szkolenie indywidualne enduro
    • Vouchery na szkolenia
    • Kalendarz szkoleń
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki
    • Gadżety
    • Czytelnia motocyklowa
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Jak wybrać kask? 6 ważnych punktów, które pomogą w podjęciu decyzji

Strona główna > Artykuły > Poradniki > Jak wybrać kask? 6 ważnych punktów, które pomogą w podjęciu decyzji
17 sierpnia 2017
jak wybrać kask
Jak wybrać kask dobrze – to pytanie rzadko poruszane jest na kursie prawa jazdy, nie każdy sprzedawca potrafi też udzielić fachowej porady. Wyjaśniamy na co zwrócić uwagę, kiedy chcemy kupić kask idealnie dopasowany do własnej głowy i stylu jazdy.

Kask jest najważniejszym i jedynym wymaganym przez polskie prawo elementem ochrony biernej motocyklisty. Kiedy złamiesz rękę, nogę lub zedrzesz kawał skóry, wciąż pozostajesz świadomy i możesz aktywnie pracować nad regeneracją własnego organizmu. Jeśli uszkodzeniu ulegnie mózg, szkody są najczęściej nieodwracalne.

Z tego właśnie powodu dobór odpowiedniego kasku jest sprawą kluczową dla bezpieczeństwa. Niestety – w sieci roi się od ofert i rekomendacji najgorszych kasków, które z jakąkolwiek ochroną nie mają nic wspólnego. Wielu świeżo upieczonych motocyklistów kieruje się podczas zakupu wyłącznie ceną i wyglądem. Nie brakuje chętnych na oferty używanych kasków „po drobnym szlifie” lub nowych niewiadomego pochodzenia.

1. Wybierz jak najlepszy

arai test
W modelu QV-Pro zastosowano pinlock 120.

Kask to nie zło konieczne – to kluczowy element twojej ochrony. Im lepsze materiały, technologie, im więcej pieniędzy producent przeznacza na badania i rozwój, tym lepiej dla ciebie. Fajne, kolorowe kaski nieznanego producenta to loteria – nigdy nie możesz być pewien ile wytrzyma skorupa, czy zapięcie nie zerwie się w kluczowym momencie i czy wizjer nie połamie się na kawałki, które potną ci twarz.

Kupując kask, nie wahaj się zainwestować jak najwięcej – kup tańszy motocykl, kurtkę i buty, ale kask wybierz jak najbezpieczniejszy. Najlepiej wykonany z multikompozytu lub karbonu.

Każdy kask zbudowany jest z kilku elementów. Ogromne różnice w cenach wynikają nie tylko z jakości owych elementów, ale także z ogromu prac nad ich odpornością na zdarzenia drogowe. W najtańszych kaskach skorupa wykonana jest z taniego termoplastiku, który pęka przy pierwszym uderzeniu, wypełnienie zaś to zwykły styropian. Uznani producenci kasków stosują bardzo twarde skorupy z materiałów takich jak kevlar, aramid i włókno szklane, wypełnienie zaś to tworzywo EPS o zróżnicowanej gęstości.

Różnice na pierwszy rzut oka są niewidoczne, jednak podczas wypadku starannie przemyślana i niezwykle odporna konstrukcja dobrego kasku chroni głowę nieporównywalnie skuteczniej niż rozwiązania stosowane w najtańszych garnkach.

2. Dobierz do stylu jazdy

arai test
Obsługa wlotów powietrza wymaga przyzwyczajenia.

Producenci kasków oferują kilka różnych typów garnków. Kaski enduro są otwarte i przystosowane do gogli. Kaski sportowe są zawsze integralne i opływowe. Te dwa typy całkowicie różnią się konstrukcją i nie powinno używać się ich zamiennie.

Są cztery główne typy kasków: brain caps, jety, modularne i integralne. Brain caps, czyli popularne „orzeszki” to zwykła dekoracja, bo w zasadzie żaden z nich nie posiada jakiejkolwiek homologacji. Jet, inaczej kask otwarty, często stosowany jest przez użytkowników chopperów i skuterów. Kaski modularne, w tym także szczękowe, coraz chętniej wykorzystywane są przez motocyklowych turystów – dzięki podnoszonej lub odpinanej szczęce oferują korzystny kompromis między bezpieczeństwem a wygodą. Kaski integralne stosowane są najczęściej w sporcie, zarówno torowym, jak i off-roadowym, ale chętnie sięgają po nie także inni motocykliści, zwłaszcza ci szczególnie zorientowani na bezpieczeństwo. Kaski integralne uznawane są bowiem za najbezpieczniejsze.

4. Sprawdź certyfikat

arai test
QV-Pro waży niemało, ale w ogóle tego nie czuć

Każdy kask oferowany na rynku jako motocyklowy, musi otrzymać certyfikat. W zależności od części świata może być to ECE R22.05 lub DOT. Jeśli mieszkasz w Europie, wybierz europejski certyfikat ECE. Kaski z certyfikatem DOT przygotowywane są na rynek amerykański, co wiąże się z innym kształtem skorupy, dopasowanym anatomicznie do kształtu głowy mieszkańców tamtej części świata. Podobnie z kaskami z Azji – po zakupie na AliExpress może okazać się, że nie będzie pasował na twoją głowę.

Najtrudniejszy do zdobycia certyfikat to SNELL. Jest on nieobowiązkowy, lecz wielu producentów stara się o niego ze względów prestiżowych – kaski, które go otrzymują uważane są za najbezpieczniejsze. Przy zakupie warto też zwrócić uwagę na brytyjski ranking SHARP. Trzeba jednak wyraźnie powiedzieć, że jedną z pięciu gwiazdek przyznaje się tam za cechy niezwiązane z bezpieczeństwem – takie jak na przykład estetyka czy jakość wykończenia.

5. Starannie dopasuj

arai test
Charakterystyczny kształt skorupy sprawia, że kasku Arai nie pomylisz z żadnym innym

Kask musi być ściśle dopasowany do głowy. Normą jest, że na początku trudno go założyć i trudno zdjąć. Jeśli czujesz, że po założeniu możesz kask obrócić lub włożyć dłoń między wypełnienie a głowę, znaczy to, że rozmiar jest za duży. Każda pusta przestrzeń między czaszką a wypełnieniem zwiększa ryzyko urazu podczas wypadku, ponieważ daje energii uderzenia miejsce do działania. Dobry kask ma ściśle przylegać do czaszki w każdym miejscu.

Jeśli wahasz się między większym rozmiarem, który jest nieco zbyt duży, a mniejszym, który wydaje ci się zbyt mały, wybierz mniejszy. Po kilku-kilkunastu dniach dopasuje się do kształtu twojej głowy. Niemal każdy garnek ma także możliwość usunięcia fragmentu wypełnienia wkładek policzkowych – dzięki temu nie uciskają one twarzy, zapewniając jednocześnie odpowiednie dopasowanie.

6. Używaj prawidłowo

arai test
Daszek? Blenda? Działa to nieźle, ale świszcze przy szybkiej jeździe

Nie zapominaj o zapinaniu kasku. Jeśli tego nie zrobisz, jego skuteczność spada do zera – przy najmniejszym upadku, kask po prostu zsunie ci się z głowy. Regularnie czyść skorupę i wizjer – dłuższy kontakt z resztkami owadów i ptasimi odchodami łatwo zmatowi ich powierzchnie. Nigdy nie rzucaj kaskiem i pilnuj, by nie spadł z motocykla lub stołu. Każe uderzenie może spowodować mikropęknięcia skorupy lub odkształcenie wypełnienia EPS. Nie wystawiaj kasku na działanie promieni słonecznych, jeśli nie jest używany. Nie zapomnij o praniu wyściółki – w przepoconych zakamarkach wyściółki rozwijają się przeróżne bakterie, które zapachem przypominają o swoim istnieniu.

kaski poradniki
mm

Autor: Rafał Betnarski

Podróżnik, muzyk, dziennikarz i wielki miłośnik słowa pisanego; nade wszystko jednak motocyklista z powołania. Przez wiele lat związany z portalem motocyklowym Motovoyager.pl, współpracował także z zagranicznymi portalami poświęconych turystyce motocyklowej. Doświadczony barista i właściciel kawiarni chętnie odwiedzanej przez motocyklistów. Mieszka na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Motocykl: Suzuki GSX1250FA

Powiązane artykuły

  • elmenty odblaskowe
    Jak być widocznym na drodze, czyli odblaski dla motocyklisty
  • HJC RPHA 11
    Kask HJC RPHA 11: świetny na tor, znakomity w trasę. Test MotoPomocnych

Leave your comment Cancel Reply

(will not be shared)

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę voucherów na szkolenia z techniki jazdy w sezonie 2022!

Ostatnie artykuły

  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty
  • crossvenduro
    Motocykl cross a enduro, jakie są różnice wtorek, 16, lis
  • Aegis-742×400
    Aegis Rider – kask, który wskaże optymalny tor jazdy czwartek, 21, paź

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

PARTNERZY

MEDIA



Motopomocni
EnglishGermanSpain