Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Kobieca Hiszpania enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro poziom podstawowy
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
    • Wypożyczalnia motocykli Sardynia / Dorgali
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Kobieca Hiszpania enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro poziom podstawowy
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
    • Wypożyczalnia motocykli Sardynia / Dorgali
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Kontrola NIK – działania ratownicze na autostradach

Strona główna > Artykuły > News > Kontrola NIK - działania ratownicze na autostradach
31 sierpnia 2017
traffic-2251530_960_720
Dziś rano Najwyższa Izba Kontroli opublikowało informacje o wynikach kontroli „Organizacja i przygotowanie do działań ratowniczych na autostradach i droga ekspresowych”. Jakie są główne wnioski z raportu? Czy na polskich drogach jest bezpiecznie?

Celem kontroli NIK było przeprowadzenie oceny rozwiązań organizacyjnych gwarantujących sprawne i skoordynowane działania ratownicze w miejscu wypadku na autostradach i drogach ekspresowych. Kontrola prowadzona była w okresie 01.01.2015 – 30.06.2016 i obejmowała m.in. 16 jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, 15 jednostek Państwowej Straży Pożarnej, 15 jednostek Policji, 11 jednostek zarządzających drogami.

36 ofiar śmiertelny na każde 1.000km autostrady!

Według danych Komendy Głównej Policji (KGP) w 2016 roku miały miejsce 33.664 wypadki w których odniosło rany 40.766 osób, a 3.026 osób zginęło. W stosunku do 2015 roku nastąpił wzrost liczby wypadków (+2%), rannych (+2%) oraz ofiar śmiertelnych (+3%). Pod względem śmiertelności wypadków drogowych w Unii Europejskiej wyprzedza nas tylko Bułgaria, Rumunia i Łotwa.

Przeliczając powyższe dane na autostrady i drogi ekspresowe otrzymujemy dość przerażające statystyki. Na każde 1.000km autostrad i dróg ekspresowych przypadało 207 wypadków, 36 ofiar śmiertelnych i 296 rannych. 

Główne wnioski NIK

Najwyższa Izba Kontroli zauważa, że „w Polsce stworzono rozwiązania prawne, organizacyjne i infrastrukturalne umożliwiające sprawne prowadzenie działań ratowniczych (…)”. Kontrola wykazała:

  • istnienie zasadniczo spójnych procedur dotyczących zasad i organizacji działań ratowniczych,
  • wdrożenie lokalnych rozwiązań do wymiany informacji i koordynacji działań pomiędzy służbami,
  • skuteczne wyposażenie służb oraz wyszkolenie ratowników i funkcjonariuszy.

Oczywiście nie obyło się bez wytknięcia nieprawidłowości, które głównie dotyczyły:

  • wdrożenia przez GDDKiA planów ratowniczych jedynie dla części autostrad,
  • brak wdrożenia przez dysponentów Zespołów Ratownictwa Medycznego (ZRM) procedur obsługi zdarzeń masowych,
  • niewdrożenie Systemu Wsparcia Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego,
  • opóźnienia w organizacji Skoncentrowanych Dyspozytorni Medycznych,
  • brak działań w kierunku przyśpieszenia czasu dojazdu ZRMów na miejsce zdarzenia,
  • brak cyfrowego systemu łączności radiowej dla służb ratunkowych,
  • dopuszczenie do ruchu autostrad bez pełnej infrastruktury wspierającej działania ratownicze.

Stan wyszkolenia PSP oraz Policji

To co zwróciło naszą uwagę, to wnioski pokontrolne w zakresie wyposażenia i wyszkolenia służb biorących udział w zabezpieczaniu wypadków na autostradach i drogach ekspresowych. Jak czytamy w raporcie „(…) szczególnie niepokojący jest niski stan wyszkolenia funkcjonariuszy [pionu ruchu drogowego – dop. redakcji] w zakresie Pierwszej Pomocy.” NIK zwraca uwagę, że to przecież zwykle policjanci jako jedni z pierwszych docierają na miejsce zdarzenia, a o życiu i zdrowiu ofiar wypadku często decydują pierwsze minuty po zdarzeniu.

Natomiast w jednostkach PSP zidentyfikowano braki w wyszkoleniu strażaków w zakresie działań ratowniczych w zdarzeniach mnogich / masowych oraz współpracy z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym. Sytuacja dotyczyła dwóch z ośmiu skontrolowanych województw. Braki te wynikają z niskiego potencjału szkoleniowego Państwowej Straży Pożarnej oraz Policji.

A co słychać w Państwowym Ratownictwie Medycznym?

Najwyższa Izba Kontroli przydzieliła także „punkty karne” dla Państwowego Ratownictwa Medycznego (PRM). Co prawda NIK wyniki kontroli ocenia pozytywnie, niemniej jednak PRM nie ustrzegł się szeregu nieprawidłowości.

Najwięcej zastrzeżeń dotyczy sprawa proceduralnych (nierzetelnych opracowań planu działania dla systemu PRM, czy brak wdrażania procedur na wypadek zdarzeń mnogich/ masowych), czy organizacyjnych (brak nadzoru i kontroli nad zespołami ratownictwa medycznego, nierzetelne dokumentowanie działań ratowniczych). Kontrola ujawniła także przekraczanie określonych ustawowo czasów dotarcia Zespołów Ratownictwa Medycznego na miejsce zdarzenia. Co ciekawe tylko jeden dysponent ze wszystkich kontrolowanych prowadzi aktywne działania w kierunku przyśpieszenia w przyszłości czasów dotarcia ZRMów.


Pełny raport dostępny jest na stronach Najwyższej Izby Kontroli. Jeżeli chciałbyś się podjąć lektury to uprzedzamy, że będzie długa. Raport liczy 122 strony.

 

mm

Autor: Mariusz Tiahnybok

Pomysłodawca i założyciel MotoPomocni.pl. Motocyklista z ponad 30 letnim doświadczeniem, instruktor techniki jazdy, który szkoleniem motocyklistów zajmuje się ponad 10 lat. Jego motto brzmi: "Zawsze jak gdzieś idę to jadę".

Powiązane artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu?

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Nie znaleziono żadnych pól.

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - WooCado
EnglishGermanSpain