Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Jak być widocznym na drodze, czyli odblaski dla motocyklisty

Strona główna > Artykuły > Poradniki > Jak być widocznym na drodze, czyli odblaski dla motocyklisty
23 listopada 2017
elmenty odblaskowe
Niezależnie od tego, czy sezon motocyklowy trwa w najlepsze, czy też zbliża się ku końcowi, zawsze powinniśmy dbać o to, by być widocznym na drodze. Najpopularniejsze czarne kombinezony motocyklowe trudno zauważyć w słoneczne dni, a co dopiero w deszczu czy po zmroku. Jak zatem dać innym uczestnikom ruchu szansę zobaczenia nas, a tym samym poprawić swoje bezpieczeństwo podczas jazdy? 

 

Co mówi prawo?

Zgodnie z polskim prawem, motocykl musi być wyposażony w światła: drogowe („długie”), mijania („krótkie”), kierunkowskazy (nie dotyczy to motocykla zarejestrowanego po raz pierwszy przed 1 stycznia 1986), hamowania „stop”, oświetlające tablicę rejestracyjną, pozycyjne tylne, odblaskowe tylne, inne niż trójkąty. Dopuszczalne jest także wyposażenie jednośladu w światła przeciwmgłowe przednie, przeciwmgłowe tylne, odblaskowe przednie, odblaskowe boczne, jazdy dziennej, awaryjne.

Przepisy obowiązujące kierowców jednośladów w Polsce nie zakładają więc obowiązku posiadania dodatkowych elementów oświetlających samego kierującego. Dlatego jeśli chcemy zadbać o to we własnym zakresie, warto zainwestować w elementy odblaskowe.

Odblaski dla motocyklisty – jakie wybrać?

Wydajesz górę złotych monet na to, by kupić sobie najmodniejszy kombinezon motocyklowy. Hit sezonu, a do tego multi-funkcjonalny. Aż żal się nim nie pochwalić podczas jazdy na motocyklu. Zwróciłeś  jednak uwagę na to, czy producent postarał się, aby znalazły się na nim elementy odblaskowe? Nie ma? No cóż, szkoda. W takim razie nie ma co przedkładać mody na bezpieczeństwo i założyć dodatkowo kamizelkę odblaskową albo pasy na tułów i kostki czy też tzw. „motylka” na ramiona.

Kamizelka odblaskowa – jeden z patentów na bycie widocznym na drodze

Jeżeli bardzo ci zależy, aby wyróżniać się na drodze, możesz takie elementy spersonalizować o wybrany napis – imię, hasło, pseudonim itp.

Na szczęście producenci odzieży już coraz częściej dbają o to, by na rynku pojawiały się ubrania z wszytymi na stałe odblaskami. Często wykorzystują także materiały w neonowych kolorach, co jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które akurat nie przepadają za klasyczną czernią motocyklowych kombinezonów.

Co poza odzieżą?

Podobnie, jak w przypadku ubrań, dodatkowo można odznaczyć swój kask. Nie da się ukryć, że białe kaski są droższe od czarnych modeli, nie wspominając już o tych wyposażonych w odblaskową grafikę czy neonowe kolory. Jeżeli jednak nie planujesz na razie droższych zakupów, a chciałby polepszyć swoją widoczność, możesz okleić swój kask samodzielnie. Neonowe naklejki, taśma czy folia w odblaskowych kolorach – opcji jest wiele.

Bardzo praktyczne elementy neonowe na kasku

Podobnie możesz okleić wybrane elementy motocykla. Odblaskową okleinę możesz zastosować np. na felgach, tłumiku, przednim błotniku – mogą to być naprawdę subtelne elementy.

Kufry zazwyczaj wyposażone są w światła odblaskowe, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby im również dodać nieco „uroku”, naklejając dodatkowe, neonowe elementy. 

Dodatkowe światła w motocyklu

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, wszystkie światła motocykla muszą być w nim zamontowane fabrycznie. Zdarza się, że chcąc lepiej oświetlić siebie i maszynę, motocykliści wykorzystują dodatkowe oświetlenie LED. Nie posiada ono jednak homologacji, więc montowanie go jest nielegalne i grozi otrzymaniem mandatu czy nawet odebraniem dowodu rejestracyjnego. Jeśli jednak chcielibyśmy postawić na dodatkowe oświetlenie, możemy zaopatrzyć się w halogeny. Są one dopuszczone do użytku, choć tylko w niektórych przypadkach – jako światła przeciwmgłowe i światła do jazdy dziennej. Za inne ich zamontowanie i wykorzystywanie, tak jak w przypadku świateł LED, grozi nam mandat.

Światła LED w motocyklu – w Polsce niedozwolone

 

Oczywiście same elementy odblaskowe nie zagwarantują ci 100% ochrony na drodze. Niezmienne ważna jest uważna jazda, zachowanie bezpiecznej odległości i prędkości. Ale kombinacja tych wszystkich wraz z zatroszczeniem się o bycie zauważonym, na pewno zmniejszy ryzyko wypadków z twoim udziałem.

bezpieczeństwo kamizelka motocyklowa kaski odblaski odblaski dla motocyklisty odblaski motocyklowe
mm

Autor: Magdalena Pawelec

Redaktor portalu Motopomocni.pl

Powiązane artykuły

  • Pierwsza pomoc w czasie pandemii
  • jak wybrać kask
    Jak wybrać kask? 6 ważnych punktów, które pomogą w podjęciu decyzji

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain