Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Hamowanie awaryjne motocyklem. Kłaść motocykl, czy hamować?

Strona główna > Artykuły > Poradniki > Hamowanie awaryjne motocyklem. Kłaść motocykl, czy hamować?
18 listopada 2019
hamowanie_motocyklem_motopomocni

Drogą jechało dwóch motocyklistów. W pewnej chwili zostali zmuszeni do nagłego hamowania. W trakcie manewru jeden się przewrócił kładąc motocykl, a drugi hamował do końca. Kiedy kurz opadł okazało się, że przewrócony motocykl zatrzymał się wcześniej, niż ten, który hamował na kołach. Wniosek: Położysz motocykl = zatrzymasz się bliżej?

Właśnie takie zalecenie wprowadzili konstruktorzy ówczesnych motocykli. Trzeba jednak mocno podkreślić, że wspomniana historia jest sprzed ok. 100 lat, kiedy to droga zatrzymania motocykla rzeczywiście pozostawiała wiele do życzenia. A dzisiaj? Czym dzisiejsze motocykle różnią się od tych sprzed lat? Czy producenci w ogóle zajmowali się tematem skuteczności hamowania motocykli? Czy dzisiaj położenie motocykla w sytuacji awaryjnej jest najlepszym wyborem?

1. Opony

Mieszanka gumy powinna spełniać wymagania i oczekiwania motocyklistów. Opony mają się „kleić” do asfaltu we wszystkich warunkach i temperaturach, a na dodatek powinny być jak najbardziej długowieczne, żeby zmieniać je jak najrzadziej. Oczywiście nie da się spełnić wszystkich wymagań jednocześnie, ale to pokazuje jaką pracę wykonują chemicy, aby guma, która dotyka asfaltu, była najbardziej optymalna. Dzisiejsze opony zapewniają nieporównywalnie lepszą przyczepność aniżeli te, produkowane kilkadziesiąt lat temu.

Konstrukcja opon przez minione dziesięciolecia również przeszła sporą rewolucję. Zapewne słyszeliście o oponach radialnych, diagonalnych, z opasaniem lub bez. Ich wybór i dobór zależy od tego, do czego mają służyć i w jakich warunkach będą pracować. Innego rodzaju opnę założymy do ciężkiego motocykla typu Cruiser, a inną do skutera.

2. Zawieszenie

Mnogość rozwiązań konstrukcyjnych również wskazuje na to, jak ogromną pracę wykonali inżynierowie od czasu kiedy pierwszy motocykl wyjechał na drogę.  Od klasycznego widelca teleskopowego po upside-down czy rozwiązania likwidujące efekt nurkowania w czasie hamowania. Możemy również spotkać połączenie widelca z wahaczem pchanym, czy zawieszenie zwrotnicowe. Wszystkie te rozwiązania mają czynić motocykle coraz bezpieczniejszymi, jednocześnie zwiększając przyjemność z jazdy.

3. Systemy wspomagające hamowanie

Również w tym obszarze wprowadzono wiele zmian. Nie będziemy szczegółowo opisywać każdej, jednak zwrócimy waszą uwagę na kilka istotnych elementów:

  • Hamulce bębnowe zastąpiono tarczowymi
  • Wprowadzono system ABS i Cornering ABS
  • Coraz wydajniejsze pompy, przewody i klocki hamulcowe

Czy zaczynacie dostrzegać różnicę między współczesnymi motocyklami, a tymi sprzed 100 lat? Czy jesteście skłonni uwierzyć, że droga zatrzymania motocykla znacznie się skróciła? Że dzisiaj decydując się na hamowanie awaryjne z dużym prawdopodobieństwem zatrzymamy się na odcinku krótszym niż w sytuacji położenia motocykla?

A co przez te 100 lat pozostało niezmienne? Co niejednokrotnie przeszkadza motocyklowi skutecznie hamować?

To kierowca – ten sam człowiek, który kierował motocyklem 100 lat temu. Z jego odruchami, lękami, nieprzystosowaniem do prędkości większych niż ludzki bieg. Tysiące lat ewolucji nie nauczyły nas, jak efektywnie zatrzymać pędzący motocykl. Można zadać sobie pytanie, czy większość z tych opowieści o „położeniu motocykla” w celu uniknięcia zderzenia, to nie są zwykłe próby wybielenia się przed kolegami, z tego, że po prostu spanikowaliśmy, zacisnęliśmy mięśnie, zablokowaliśmy koło, popełniliśmy błąd.

Masz dobry motocykl, naucz się być dobrym motocyklistą!

No dobrze, ale czasem nawet współczesny motocykl ma za mało miejsca na zatrzymanie. Jeśli znajdę się w takiej sytuacji czy nie lepiej położyć motocykl? Zastanówmy się co w takim przypadku zyskamy:

1. Czy jadąc na tyłku po asfalcie hamuję efektywniej?
(czy skóra kombinezonu ma lepszą przyczepność niż guma opon, a co za tym idzie uderzę z mniejszą prędkością?)
2. Czy jadąc na tyłku po asfalcie mogę kierować i próbować omijać przeszkodę? (szukać drogi ucieczki)
3. Czy jadąc na tyłku po asfalcie mogę próbować wybrać w co uderzę?
(mniejsze zło.)

Odpowiedzcie sobie sami.

Motocykl to wymagający pojazd. Pamiętaj, że codzienna jazda liczona nawet w tysiącach kilometrów nie zapewni ci odpowiednich zdolności. Dobry motocyklista korzysta ze szkoleń i nieustannie podnosi swoje umiejętności jazdy.

Hamowania awaryjnego uczymy między innymi na naszych szkoleniach z jazdy drogowej organizowanych w bezpiecznych warunkach na torze.

mm

Autor: Tomasz Baszczyński

Instruktor Nauki i Techniki Jazdy. Zawodnik Motogymkhany. Instruktor pierwszej pomocy.

Powiązane artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu?

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain