Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Gdzie kończy się droga, zaczyna przygoda. 12 zasad offroadowej jazdy motocyklem

Strona główna > Artykuły > Poradniki > Gdzie kończy się droga, zaczyna przygoda. 12 zasad offroadowej jazdy motocyklem
24 września 2018
36383518_1751123448310314_8795950704171679744_o
Off-road to wspaniała przygoda. Pokonywanie motocyklem piaszczystych łach, błotnistych kolein i stromych trawiastych zjazdów wymaga jednak nie lada techniki. Oto 12 zasad skutecznej jazdy w terenie.

Off-road ma coś z pierwotnej przygody, zaspokaja głąboko zakorzenioną w naszej świadomości potrzebę zdobywania nieznanych terenów, mierzenia się z własnymi słabościami i odkrywania tego, co niewiadome. Z jakiegoś powodu wielu z nas kocha walkę z błotem, litry potu i wszystko to, co w konsekwencji prowadzi do satysfakcji z obcowania z żywiołem i maszyną.

Aby czerpać frajdę z jazdy motocyklem w terenie, warto jednak poznać podstawowe zasady tej sztuki. To oczywiste, że nie zastąpią one dobrego szkolenia z techniki jazdy, ale mogą stanowić niezłą podstawę do rozwijania własnej off-roadowej pasji.

1. Dostosuj motocykl
Starannie przygotuj swój motocykl do pokonywania przeszkód terenowych. Najważniejsze jest zabezpieczenie go przed kamieniami, gałęziami i innymi typowymi elementami krajobrazu. Dobrym pomysłem będzie zamontowanie osłon dłoni (handbarów), gmoli, osłony pod silnikiem. Zdemontuj lub złóż lusterka oraz szybę.

2. Zadbaj o odpowiedni strój
Aby uniknąć kontuzji zawsze stosuj odzież z protektorami, a najlepiej dedykowaną do jazdy off road. Odpowiedni strój zapewni ci optymalny poziom bezpieczeństwa, swobodę ruchów, a także komfort termiczny. Jeśli nie masz odzieży do jazdy w terenie, a chcesz jedynie spróbować offu, stosuj przewiewną odzież motocyklową wypinając zbędne membrany.

3. Zbadaj trasę
Leśne kałuże mogą skrywać nieprzyjemne niespodzianki – korzeń drzewa, metrową głębię lub głaz. Nigdy nie ryzykuj przejazdu przez niesprawdzone przeszkody, których nie możesz ocenić gołym okiem. Skorzystaj z kija lub spróbuj najpierw pokonać takie miejsce pieszo.

4. Jedź z kompanem
Jazda solo przez miejsca oddalone od ludzkich osad i szlaków komunikacyjnych oznacza, że w razie awarii lub wypadku nikt nie pospieszy ci z pomocą. W najgorszym razie możesz leżeć długie godziny zanim ktokolwiek zacznie cię szukać. Dlatego, jeśli wybierasz się w odludne miejsca, koniecznie zabierz ze sobą kompana.

5. Zbuduj pozycję
Nie ma takiego zawieszenia, które skompresuje każdą nierówność, dlatego w terenie  jeździmy głównie na stojąco. Nasze kolana i ramiona stają się swoistym przedłużeniem zawieszenia. Ponadto stojąc zapewniamy sobie lepszą widoczność co ma niebagatelne znaczenie w planowaniu trasy i omijaniu przeszkód.  W pozycji stojącej znacznie łatwiej balansuje się motocyklem podczas przejazdów przez trudniejsze fragmenty trasy.

6. Pracuj ciałem
Odpowiednie balansowanie ciałem daje podczas jazdy w terenie wymierne efekty. Przejeżdżając przez luźną nawierzchnię, (np. kopny piach) przesuń ciężar ciała dociążając tylne koło . Pozwoli to uniknąć zakopania się przednim kołem w podłożu. Natomiast podjeżdżając pod wzniesienie ciężar ciała należy przesunąć do przodu. Jazda w terenie to spory wysiłek fizyczny.

7. Kontroluj manetkę gazu
Podczas pokonywania wielu przeszkód terenowych trzeba przede wszystkim pokonać własny strach. Amerykanie nazywają tę zasadę „in doubt, flat out”, co oznacza: gdy masz wątpliwości, gaz do oporu. Poślizg tylnego koła na wielu odcinkach zapewni niezbędną do jazdy trakcję.

8. Skanuj teren
Jadąc w terenie musisz jednocześnie patrzeć w kierunku jazdy i obserwować to, co dzieje się przed przednim kołem. Choć na początku może wydawać się to trudnym zadaniem, warto poćwiczyć i nauczyć się tej umiejętności. Nadmierne skupienie tylko na przednim kole spowoduje, że „dostrzeżesz mrówkę, a zaskoczą Cię leżące kłody” w dalszej perspektywie grozi to wywrotką lub utratą kontroli nad kierunkiem jazdy.

 

9. Używaj obu hamulców
Jeśli to możliwe wyłącz kontrolę trakcji i  ABS na tylnym kole. W sposób kontrolowany hamuj dwoma hamulcami starając się nie zrywać przyczepności przedniej opony.

10. Zaufaj motocyklowi
Nie walcz z kierownicą, pozwól motocyklowi jechać, korygując tylko kierunek i balansując ciałem. Jeśli motocykl niepokojąco zaczyna „tańczyć” popraw pozycję, przenieś odpowiednio ciężar ciała i kontroluj manetkę gazu.

11. Oswój lęk
Przygotuj się psychicznie na upadki. Podczas jazdy w terenie to całkowicie normalne. Jeśli będziesz miał tego świadomość, strach przed kontaktem z glebą będzie mniejszy, a styl jazdy bardziej swobodny.

12. Nie zwracaj uwagi na styl
Piękne, efektowne przejazdy przez brody i piaski to domena reklam. Nie staraj się nadmiernie skupiać na stylu pokonywania przeszkód, skoncentruj swą uwagę na skuteczności. Jeśli zaczyna cię wciągać błoto, nie wstydź się podeprzeć nogami, by wydreptać z niego jak najszybciej. Off-road to nie konkurs piękności, tylko szkoła życia.

 

Autor: Redakcja Motopomocni.pl

Powiązane artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu?

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain