Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Kobieca Hiszpania enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro poziom podstawowy
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
    • Wypożyczalnia motocykli Sardynia / Dorgali
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Kobieca Hiszpania enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro poziom podstawowy
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro poziom podstawowy
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
    • Wypożyczalnia motocykli Sardynia / Dorgali
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Rezygnacja z placu manewrowego na kategorię A na Litwie. To dobrze, czy źle?

Strona główna > Artykuły > News > Rezygnacja z placu manewrowego na kategorię A na Litwie. To dobrze, czy źle?
3 sierpnia 2017
Jak donosi portal Jednoślad.pl na Litwie zdecydowano o modyfikacji programu szkoleniowego na kategorię A, ograniczając do minimum ćwiczenia na placu manewrowym. Jest to realizacja zalecenia CIECA (międzynarodowa komisja egzaminacyjna) o spędzaniu kursantów jak największej liczby godzin w ruchu miejskim. Czy to dobra decyzja? Czy w Polsce powinniśmy iść w tym kierunku?

Redaktor portalu Jednoślad.pl zdecydowanie pochwala takie zachowanie, gdyż w jego opinii „wszelkie bramki, slalomy, hamowanie” można przećwiczyć z kursantem w ruchu miejskim. 

Motopomocni od 2014 roku prowadzą warsztaty z techniki bezpiecznej jazdy realizowane w ruchu miejskim (szkolenia motocyklowe w Kotlinie Kłodzkiej), szkolenia na torze czy w końcu szkolenia z jazdy precyzyjnej. Uczestnicy naszych szkoleń mają duże problemy z wykonaniem manewrów wymagających precyzyjnego kierowania motocyklem. W większości przypadków są to motocykliści z kilkuletnim, a nawet kilkudziesięcioletnim stażem. 

Bez wątpienia, wykonanie chociażby egzaminacyjnej „ósemki” na motocyklu większym niż często spotykana na kursach Yamaha MT07, jest trudniejsze. Niemniej jednak, technika pozostaje ta sama – pozycja na motocyklu, operowanie hamulcem tylnym, obserwacja i zaplanowanie trasy przejazdu. Skąd więc u motocyklistów problem z wykonaniem tego niby prostego manewru? A może właśnie była to grupa, która swój kurs prawa jazdy realizowała przed zmianami dodającymi liczbę zadań na placu?

Po ostatnich zmianach w egzaminowaniu na prawo jazdy kategorii A, kandydat na motocyklistę wykonać musi na placu takie zadania jak „ósemka”, slalom szybki, slalom wolny, ruszanie na wzniesieniu, hamowanie awaryjne oraz omijanie przeszkody. Życzę powodzenia w próbie ćwiczenia slalomu wolnego w ruchu miejskim. W jaki sposób kursant miałby go wykonać? W korku przy dojeździe do świateł między samochodami czy może lepiej w bezpiecznych warunkach placu manewrowego? Czy hamowanie awaryjne również kursant powinien przećwiczyć na drodze i po prostu liczyć na łut szczęścia, że tym razem uda się wyhamować np. przed dzieckiem wybiegającym na drogę? 

Oczywiście duża część ośrodków szkolenia kierowców, mających w swojej ofercie kategorię A, podchodzi do ćwiczeń na placu po macoszemu. Nie obce są obrazki, w których instruktor – zaawansowany wiekiem i doświadczeniem życiowym zdobytym na motocyklu WSK – jednocześnie zajmuje się kilkoma kursantami w czasie szkolenia. Nie obce są instrukcje udzielane przyszłym motocyklistom – „tu jest motocykl, tam masz plac, idź sobie pojeździj”. Pytanie tylko czy z tego powodu szkolnych patologii lepiej wyrzucić ćwiczenia na placu z procesu szkolenia i przenieść całość kursu na publiczne drogi. Śmiem wątpić.

mm

Autor: Mariusz Tiahnybok

Pomysłodawca i założyciel MotoPomocni.pl. Motocyklista z ponad 30 letnim doświadczeniem, instruktor techniki jazdy, który szkoleniem motocyklistów zajmuje się ponad 10 lat. Jego motto brzmi: "Zawsze jak gdzieś idę to jadę".

Powiązane artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu?

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Nie znaleziono żadnych pól.

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - WooCado
EnglishGermanSpain