Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Aegis Rider – kask, który wskaże optymalny tor jazdy

Strona główna > Artykuły > Technologie > Aegis Rider - kask, który wskaże optymalny tor jazdy
21 października 2021
Aegis-742×400

Pojawiła się ostatnio informacja o pracy nad kaskami motocyklowymi, które będą wyświetlały „właściwy” tor jazdy na wyświetlaczu HUD.

Po obejrzeniu filmu demonstrującego to rozwiązanie, zacząłem się zastanawiać… ale po co? Po pierwsze sposób zaznaczania niebezpiecznych obiektów w pobliżu drogi wprowadza w mojej ocenie dodatkowy chaos. Oznaczenia pojawiają się dużo później niż ja je dostrzegłem. Poza tym, każdy ruch w polu widzenia przyciąga wzrok, więc pojawiające się dodatkowe znaczniki osób, pojazdów, studzienek, itp. powodują odwrócenie uwagi od rzeczy istotnych. Drabinki, czy też płotki, pokazujące wjazd drogi poprzecznej zamazują już całkowicie pole obserwacji, a przecież tam może czyhać kolejne zagrożenie- pieszy, pies, czy inny pojazd.

O ile podczas jazd na torze, na treningach czy szkoleniu, może być to ciekawe rozwiązanie pomocnicze, to niestety w ruchu ulicznym raczej zbędne. Nie wiemy czy proponowany tor jazdy pokazuje nitkę szybką czy bezpieczną. Jeśli szybką, to uważam, że droga to nie miejsce do eksperymentów z szybkim torem jazdy. Jeśli bezpieczną, to czy system jest w stanie wziąć pod uwagę inne czynniki niż tylko czystą geometrię drogi? Piasek, plamy oleju, dziury, zmieniające się rodzaje asfaltu czy łaty pozostawione przez drogowców. Ilość zmiennych można wymieniać jeszcze długo.
Ostatecznie, czy system bierze pod uwagę, że z przeciwka może pojawić się pojazd ścinający zakręt, czy bierze pod uwagę pieszych będących na chodniku i rozpozna ryzykowne zachowania? Świadomy motocyklista wie jak czytać otoczenie. Planowania toru jazdy i unikania zagrożeń uczymy między innymi na szkoleniach z jazdy precyzyjnej i na torze. Mogłoby się wydawać, że tak łatwo narysować linię na asfalcie i po niej przejechać, ale świadomy motocyklista w każdej chwili tę „linię” modyfikuje i dopasowuje do bieżącej sytuacji w oparciu o mnóstwo dynamicznie zmieniających się czynników. Dopasowuje ją do swojego stylu jazdy, motocykla jakim się porusza, poziomu umiejętności, czy warunków atmosferycznych.
Podsumowując, pomysł ciekawy i będę mu się przyglądał, ale na razie sam będę projektował tor jazdy ciesząc się, że przynajmniej na motocyklu jestem wolny od wszechobecnej elektroniki.
mm

Autor: Tomasz Baszczyński

Instruktor Nauki i Techniki Jazdy. Zawodnik Motogymkhany. Instruktor pierwszej pomocy.

Powiązane artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu?

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain