Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • FUNDACJA
    • Aktualności
    • Nasza misja
    • Nasz zespół
    • Media o nas
    • FAQ – Często zadawane pytania
  • SZKOŁA JAZDY
    • Wypożyczalnia motocykli
    • Zespół instruktorów jazdy
    • Szkolenia szosowe
      • Wycieczki Moto Hiszpania
      • Szkolenie Moto Hiszpania
      • Alpejskie przełęcze – wycieczka i szkolenie szosowe
      • Szkolenie Kotlina Kłodzka
      • Szkolenie z jazdy szosowej na torze
      • Szkolenie z jazdy precyzyjnej / gymkhana
      • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia adventure / enduro
      • Szkolenie enduro dla początkujących-Hiszpania/Andaluzja
      • Szkolenie enduro dla doświadczonych Hiszpania / Andaluzja
      • Szkolenie enduro dla doświadczonych Bośnia
      • Szkolenie adventure / enduro w Bieszczadach
      • Enduro zimowisko nad morzem
      • Szkolenie adventure / enduro
      • Szkolenie indywidualne adventure / enduro
    • Vouchery na szkolenia
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Kreta
      • Francja
      • Austria
      • Słowacja
      • Chorwacja
      • Włochy
  • PIERWSZA POMOC
    • Bezpieczny i MotoPomocny motocyklista
    • Szkolenie instruktorskie
    • Szkolenia na eventach motocyklowych
    • Oferta dla firm
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki
    • Gadżety
    • Czytelnia motocyklowa
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • FUNDACJA
    • Aktualności
    • Nasza misja
    • Nasz zespół
    • Media o nas
    • FAQ – Często zadawane pytania
  • SZKOŁA JAZDY
    • Wypożyczalnia motocykli
    • Zespół instruktorów jazdy
    • Szkolenia szosowe
      • Wycieczki Moto Hiszpania
      • Szkolenie Moto Hiszpania
      • Alpejskie przełęcze – wycieczka i szkolenie szosowe
      • Szkolenie Kotlina Kłodzka
      • Szkolenie z jazdy szosowej na torze
      • Szkolenie z jazdy precyzyjnej / gymkhana
      • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia adventure / enduro
      • Szkolenie enduro dla początkujących-Hiszpania/Andaluzja
      • Szkolenie enduro dla doświadczonych Hiszpania / Andaluzja
      • Szkolenie enduro dla doświadczonych Bośnia
      • Szkolenie adventure / enduro w Bieszczadach
      • Enduro zimowisko nad morzem
      • Szkolenie adventure / enduro
      • Szkolenie indywidualne adventure / enduro
    • Vouchery na szkolenia
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Kreta
      • Francja
      • Austria
      • Słowacja
      • Chorwacja
      • Włochy
  • PIERWSZA POMOC
    • Bezpieczny i MotoPomocny motocyklista
    • Szkolenie instruktorskie
    • Szkolenia na eventach motocyklowych
    • Oferta dla firm
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki
    • Gadżety
    • Czytelnia motocyklowa
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Aegis Rider – kask, który wskaże optymalny tor jazdy

Strona główna > Artykuły > Technologie > Aegis Rider - kask, który wskaże optymalny tor jazdy
21 października 2021
Aegis-742×400

Pojawiła się ostatnio informacja o pracy nad kaskami motocyklowymi, które będą wyświetlały „właściwy” tor jazdy na wyświetlaczu HUD.

Po obejrzeniu filmu demonstrującego to rozwiązanie, zacząłem się zastanawiać… ale po co? Po pierwsze sposób zaznaczania niebezpiecznych obiektów w pobliżu drogi wprowadza w mojej ocenie dodatkowy chaos. Oznaczenia pojawiają się dużo później niż ja je dostrzegłem. Poza tym, każdy ruch w polu widzenia przyciąga wzrok, więc pojawiające się dodatkowe znaczniki osób, pojazdów, studzienek, itp. powodują odwrócenie uwagi od rzeczy istotnych. Drabinki, czy też płotki, pokazujące wjazd drogi poprzecznej zamazują już całkowicie pole obserwacji, a przecież tam może czyhać kolejne zagrożenie- pieszy, pies, czy inny pojazd.

O ile podczas jazd na torze, na treningach czy szkoleniu, może być to ciekawe rozwiązanie pomocnicze, to niestety w ruchu ulicznym raczej zbędne. Nie wiemy czy proponowany tor jazdy pokazuje nitkę szybką czy bezpieczną. Jeśli szybką, to uważam, że droga to nie miejsce do eksperymentów z szybkim torem jazdy. Jeśli bezpieczną, to czy system jest w stanie wziąć pod uwagę inne czynniki niż tylko czystą geometrię drogi? Piasek, plamy oleju, dziury, zmieniające się rodzaje asfaltu czy łaty pozostawione przez drogowców. Ilość zmiennych można wymieniać jeszcze długo.
Ostatecznie, czy system bierze pod uwagę, że z przeciwka może pojawić się pojazd ścinający zakręt, czy bierze pod uwagę pieszych będących na chodniku i rozpozna ryzykowne zachowania? Świadomy motocyklista wie jak czytać otoczenie. Planowania toru jazdy i unikania zagrożeń uczymy między innymi na szkoleniach z jazdy precyzyjnej i na torze. Mogłoby się wydawać, że tak łatwo narysować linię na asfalcie i po niej przejechać, ale świadomy motocyklista w każdej chwili tę „linię” modyfikuje i dopasowuje do bieżącej sytuacji w oparciu o mnóstwo dynamicznie zmieniających się czynników. Dopasowuje ją do swojego stylu jazdy, motocykla jakim się porusza, poziomu umiejętności, czy warunków atmosferycznych.
Podsumowując, pomysł ciekawy i będę mu się przyglądał, ale na razie sam będę projektował tor jazdy ciesząc się, że przynajmniej na motocyklu jestem wolny od wszechobecnej elektroniki.
mm

Autor: Tomasz Baszczyński

Instruktor Nauki i Techniki Jazdy. Zawodnik Motogymkhany. Instruktor pierwszej pomocy.

Powiązane artykuły

  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę voucherów na szkolenia z techniki jazdy w sezonie 2022!

Ostatnie artykuły

  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mrz.
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, st.
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, st.
  • crossvenduro
    Motocykl cross a enduro, jakie są różnice wtorek, 16, lst.
  • Aegis-742×400
    Aegis Rider – kask, który wskaże optymalny tor jazdy czwartek, 21, prn.

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Kontakt

© 2023 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Instagram
EnglishGermanSpain