,,Liściem” w żargonie motocyklowym nazywamy lekki motocykl enduro, a ,,krową”, ,,klocem” – ciężki motocykl adventure. Jednym i drugim zjeżdża się z asfaltu.
Wykorzystanie lekkiego motocykla enduro sprzyja nie tylko motocyklistom rozpoczynającym przygodę z jazdą w terenie ale również tym doświadczonym, którym zależy na doskonaleniu umiejętności.
Z własnego doświadczenia przedstawiam kilka argumentów, dlaczego warto trenować na motocyklach typu enduro:
✅Są lżejsze – manewruje się nimi łatwiej. Jeśli nie masz jeszcze wypracowanego balansu, to motocykl enduro prędzej wybaczy brak pracy ciałem. Niska waga sprzyja też np zawracaniu na nodze. Zdecydowanie podczas nauki tej techniki efektywniej będzie, mając pod sobą 100, a nie 200 czy więcej kilogramów. Szybciej opanujesz pewne elementy i sprawniej przełożysz je na większą masę. Komuś, kto ma prawie 2 metry wzrostu, może to wydawać się bez różnicy, ale nie oszukujmy się, nawet takiej osobie kiedyś braknie sił od podnoszenia ,,kloca”. A już zwłaszcza, gdy jesteś drobną kobietą, to odradzam naukę pewnych technik od razu na motocyklu adventure. Szkoda zdrowia, bo będziesz się szybciej frustrować i męczyć, co może prowadzić do utraty motywacji. Kilkukrotne podnoszenie 200 kg (lub więcej) szybko odbiera siły.
✅Są bardziej odporne na uszkodzenia – ,,gleba w terenie to nie wstyd” i zdarza się, niezależnie od tego, czy jesteś na początku przygody, czy jeździsz po bardziej hardcore’owych odcinkach. Błotniki, boczki i niektóre inne elementy to plastiki, które są dość elastyczne i nie łamią się tak szybko. Kosztują grosze w porównaniu do części w dużych motocyklach turystycznych.
✅Są bardziej zwrotne – ich konstrukcja i waga umożliwiają szybsze dostosowanie stylu jazdy do zmieniających się warunków w terenie. Motocykl enduro jest bardziej podatny na zmiany kierunku, szybciej reaguje na ruchy kierownicy, co ułatwia przejazd przez np. wąskie ścieżki między drzewami.
✅Mają większy skok zawieszenia – dzięki temu możesz pokonywać przeszkody jak duże, luźne kamienie, większe belki i korzenie. Enduro zniesie też dużo lepiej wielokrotne skoki z hop – poczujesz większą stabilność przy lądowaniu. Większy skok zawieszenia na nierównościach lepiej tłumi wstrząsy, co poprawia komfort i kontrolę nad motocyklem.
✅Podjedziesz bardziej wymagający podjazd i zjedziesz dużo bezpieczniej niż maszyną, której waga bardziej ciągnie w dół. Choć duże motocykle mają więcej koni mechanicznych, ich waga nie pozwoli na podjechanie pewnych podjazdów. Fizyki nie oszukasz, ani nie jesteś Polem Tarresem czy Tonim Bou.
✅Rozwijasz umiejętności szybkiego reagowania – jazda na lekkim motocyklu enduro wymaga błyskawicznych reakcji na zmieniające się warunki. Musisz szybko dostosować styl jazdy do zmieniającego się terenu, co rozwija Twoje zdolności do szybkiego podejmowania decyzji i poprawia kontrolę nad motocyklem. Dzięki temu lepiej radzisz sobie nie tylko w terenie, ale także w codziennej jeździe, gdzie szybkość reakcji jest równie istotna.
✅Opony sprzyjające lepszej przyczepności – do jazdy w terenie zakłada się opony typu ,,kostka”. Charakteryzują się głębszym bieżnikiem i szerszymi przestrzeniami między kostkami bieżnika w porównaniu do opon szosowych, adventure. W motocyklach enduro, ze względu na ich wagę i konstrukcję, możliwe jest znaczne obniżenie ciśnienia, co jeszcze bardziej poprawia ich przyczepność na zróżnicowanym terenie. Istnieją również dodatkowe rozwiązania, które minimalizują ryzyko spadnięcia opony z felgi w przypadku przebicia – np ,,mousse” czy ,,tubliss”. Tych rozwiązań praktycznie nie stosuje się w ciężkich motocyklach adventure ze względu na ich znacznie większą masę.
✅Brak konieczności demontażu pewnych elementów – nie musisz pamiętać o odkręcaniu szyby czy lusterek (lub ich składaniu), bo do enduro zazwyczaj nie montuje się tego. Podczas treningu ciężkim adventure bardzo możliwe jest, że przy glebie lusterko się zbije, a wystająca szyba potrafi być wręcz niebezpieczna dla kierowcy.
✅Bezpieczeństwo – jak połączymy powyższe punkty, okazuje się, że motocykl enduro zapewnia większą kontrolę w trudnym terenie i lepszą stabilność, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo. Lżejsza maszyna łatwiej pozwala na szybkie korekty toru jazdy i zmniejsza ryzyko niekontrolowanych upadków.
Dzięki wyżej wymienionym cechom, enduro daje szerokie możliwości nauki i zabawy w terenie, a przy tym zapewnia większe bezpieczeństwo i mniejsze koszty eksploatacji niż motocykle adventure. Podsumowując, motocykl enduro to doskonały wybór dla osób, które zaczynają przygodę z jazdą w terenie, a także dla bardziej doświadczonych motocyklistów, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności w wymagających warunkach.
U nas lekki motocykl enduro wraz z paliwem dostajesz w pakiecie na szkolenia ,,start enduro” oraz, niezależnie od poziomu – w Hiszpanii i Maroku. W przypadku szkoleń technicznych na poziomie pierwszym i drugim – masz opcję wypożyczenia.
➡️ Techniczne adventure enduro w Polsce
➡️ Poziom podstawowy zimą w słonecznej Andaluzji
➡️ Poziom średniozaawansowany zimą w słonecznej Andaluzji
➡️ Poziom średniozaawansowany zimą w Maroku – Sahara
➡️ A tu początki enduro tylko dla kobiet, Hiszpania