Prawidłowa pozycja na motocyklu to bezpieczeństwo, komfort podróży i stuprocentowe panowanie nad maszyną. Kilka z pozoru nieznaczących szczegółów może sprawić, że jakość twojej jazdy radykalnie się poprawi. Oto nasz poradnik na temat prawidłowej pozycji na motocyklu.
Pozycję wymusza zwykle typ motocykla – na Hondzie Gold Wing siedzi się zupełnie inaczej niż na Suzuki GSX-R1000. Ogólna zasada mówi, że najwygodniejsza jest pozycja zbliżona do embrionalnej, czyli taka, w której nasze ciało jest nieco skulone.
I choć wydaje się, że najwygodniej siedzi się na wielkich turystykach czy cruiserach, lekko skulona pozycja na motocyklu zapewnia lepszą kontrolę nad maszyną, więcej frajdy z jazdy i mniejsze zmęczenie po całym dniu podróży. Oto sześć punktów, które warunkują prawidłową pozycję podczas jazdy.
1. Ustaw motocykl
Absolutną podstawą prawidłowej pozycji na motocyklu jest ustawienie elementów motocykla do własnego ciała – wzrostu, długości ramion i nóg, własnych preferencji i stylu jazdy. Jeśli dźwignie, kanapa, sety i inne elementy posiadają możliwość regulacji – warto z niej skorzystać, by zapewnić sobie maksymalną kontrolę nad motocyklem.
2. Ułóż prawidłowo stopy
Oprzyj stopę na śródstopiu (wysokość głów pierwszej i piątej kości śródstopia) – ułatwi to operowanie dźwigniami, umożliwi lepsze funkcjonowanie stawu skokowego i zmęczy znacznie mniej niż gdybyś oparł stopę na palcach. W szczególnych przypadkach, na przykład podczas precyzyjnych manewrów, można prawą stopę ustawić nieco inaczej, by mieć stałą kontrolę nad tylnym hamulcem.
Podczas długich przelotów motocyklem turystycznym, gdzie lewa i prawa stopa ma znacznie mniej pracy, można poszukać da nich pozycji najwygodniejszej, niekoniecznie najlepszej z punktu widzenia techniki jazdy.
Trzymaj stopy równolegle do motocykla – zwiększa to powierzchnię styku nogi, ułatwia trzymanie się baku, a także redukuje możliwość zerwania nogi z podnóżka podczas jazdy w złożeniu.
3. Trzymaj się nogami baku
Obejmowanie baku nogami odciąża ręce i zmniejsza negatywny wpływ ciała na równowagę motocykla i motocyklisty. Przenoszenie ciężaru ciała na nadgarstki to błąd – utrudnia to manewrowanie, operowanie gazem i szybko męczy ręce.
4. Obciążaj podnóżki w zakręcie
Obciążanie podnóżków poprawia zwrotność motocykla dzięki obniżeniu jego środka ciężkości. Pamiętaj o opieraniu stopy na śródstopiu, co umożliwia silniejsze i precyzyjniejsze dociskanie.
5. Utrzymuj luźne plecy
Podczas jazdy nie napinaj mięśni pleców. Jeśli utrzymasz je luźne, naturalnie wyprostowane, łatwiej będzie im tłumić mniejsze nierówności, przez co mniej się zmęczysz.
6. Siedź w osi maszyny
Podczas jazdy, niezależnie od prędkości z jaką się poruszasz, siedź w osi motocykla. Zwieszenie lub przeciwbalans, jeśli zostaną użyte w złym momencie, mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.
7. Ugnij ręce w łokciach
Jeśli odciążyłeś ręce, pamiętaj o trzymaniu ich luźno, z lekko ugiętymi łokciami. Dzięki temu zwiększysz zasięg ramion oraz zmniejszysz siłę potrzebną do skrętu. Trzymaj łokcie w jednej linii z dłońmi, lekko ugnij palce.
8. Pochyl się
Jeśli masz motocykl z kierownicą typu clip-on mocowaną bezpośrednio do lag, aby efektywnie skręcać pochyl się nad bak – pozwoli to użyć całej siły.