Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Liście i krowy a początki przygody

Strona główna > Artykuły > News > Liście i krowy a początki przygody
28 marca 2025
DSC_3564

,,Liściem” w żargonie motocyklowym nazywamy lekki motocykl enduro, a ,,krową”, ,,klocem” – ciężki motocykl adventure. Jednym i drugim zjeżdża się z asfaltu.

Wykorzystanie lekkiego motocykla enduro sprzyja nie tylko motocyklistom rozpoczynającym przygodę z jazdą w terenie ale również tym doświadczonym, którym zależy na doskonaleniu umiejętności.

Z własnego doświadczenia przedstawiam kilka argumentów, dlaczego warto trenować na motocyklach typu enduro:

✅Są lżejsze – manewruje się nimi łatwiej. Jeśli nie masz jeszcze wypracowanego balansu, to motocykl enduro prędzej wybaczy brak pracy ciałem. Niska waga sprzyja też np zawracaniu na nodze. Zdecydowanie podczas nauki tej techniki efektywniej będzie, mając pod sobą 100, a nie 200 czy więcej kilogramów. Szybciej opanujesz pewne elementy i sprawniej przełożysz je na większą masę. Komuś, kto ma prawie 2 metry wzrostu, może to wydawać się bez różnicy, ale nie oszukujmy się, nawet takiej osobie kiedyś braknie sił od podnoszenia ,,kloca”. A już zwłaszcza, gdy jesteś drobną kobietą, to odradzam naukę pewnych technik od razu na motocyklu adventure. Szkoda zdrowia, bo będziesz się szybciej frustrować i męczyć, co może prowadzić do utraty motywacji. Kilkukrotne podnoszenie 200 kg (lub więcej) szybko odbiera siły.

✅Są bardziej odporne na uszkodzenia – ,,gleba w terenie to nie wstyd” i zdarza się, niezależnie od tego, czy jesteś na początku przygody, czy jeździsz po bardziej hardcore’owych odcinkach. Błotniki, boczki i niektóre inne elementy to plastiki, które są dość elastyczne i nie łamią się tak szybko. Kosztują grosze w porównaniu do części w dużych motocyklach turystycznych.

✅Są bardziej zwrotne – ich konstrukcja i waga umożliwiają szybsze dostosowanie stylu jazdy do zmieniających się warunków w terenie. Motocykl enduro jest bardziej podatny na zmiany kierunku, szybciej reaguje na ruchy kierownicy, co ułatwia przejazd przez np. wąskie ścieżki między drzewami.

✅Mają większy skok zawieszenia – dzięki temu możesz pokonywać przeszkody jak duże, luźne kamienie, większe belki i korzenie. Enduro zniesie też dużo lepiej wielokrotne skoki z hop – poczujesz większą stabilność przy lądowaniu. Większy skok zawieszenia na nierównościach lepiej tłumi wstrząsy, co poprawia komfort i kontrolę nad motocyklem.

✅Podjedziesz bardziej wymagający podjazd i zjedziesz dużo bezpieczniej niż maszyną, której waga bardziej ciągnie w dół. Choć duże motocykle mają więcej koni mechanicznych, ich waga nie pozwoli na podjechanie pewnych podjazdów. Fizyki nie oszukasz, ani nie jesteś Polem Tarresem czy Tonim Bou.

✅Rozwijasz umiejętności szybkiego reagowania – jazda na lekkim motocyklu enduro wymaga błyskawicznych reakcji na zmieniające się warunki. Musisz szybko dostosować styl jazdy do zmieniającego się terenu, co rozwija Twoje zdolności do szybkiego podejmowania decyzji i poprawia kontrolę nad motocyklem. Dzięki temu lepiej radzisz sobie nie tylko w terenie, ale także w codziennej jeździe, gdzie szybkość reakcji jest równie istotna.

✅Opony sprzyjające lepszej przyczepności – do jazdy w terenie zakłada się opony typu ,,kostka”. Charakteryzują się głębszym bieżnikiem i szerszymi przestrzeniami między kostkami bieżnika w porównaniu do opon szosowych, adventure. W motocyklach enduro, ze względu na ich wagę i konstrukcję, możliwe jest znaczne obniżenie ciśnienia, co jeszcze bardziej poprawia ich przyczepność na zróżnicowanym terenie. Istnieją również dodatkowe rozwiązania, które minimalizują ryzyko spadnięcia opony z felgi w przypadku przebicia – np ,,mousse” czy ,,tubliss”. Tych rozwiązań praktycznie nie stosuje się w ciężkich motocyklach adventure ze względu na ich znacznie większą masę.

✅Brak konieczności demontażu pewnych elementów – nie musisz pamiętać o odkręcaniu szyby czy lusterek (lub ich składaniu), bo do enduro zazwyczaj nie montuje się tego. Podczas treningu ciężkim adventure bardzo możliwe jest, że przy glebie lusterko się zbije, a wystająca szyba potrafi być wręcz niebezpieczna dla kierowcy.

✅Bezpieczeństwo – jak połączymy powyższe punkty, okazuje się, że motocykl enduro zapewnia większą kontrolę w trudnym terenie i lepszą stabilność, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo. Lżejsza maszyna łatwiej pozwala na szybkie korekty toru jazdy i zmniejsza ryzyko niekontrolowanych upadków.

Dzięki wyżej wymienionym cechom, enduro daje szerokie możliwości nauki i zabawy w terenie, a przy tym zapewnia większe bezpieczeństwo i mniejsze koszty eksploatacji niż motocykle adventure. Podsumowując, motocykl enduro to doskonały wybór dla osób, które zaczynają przygodę z jazdą w terenie, a także dla bardziej doświadczonych motocyklistów, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności w wymagających warunkach.

U nas lekki motocykl enduro wraz z paliwem dostajesz w pakiecie na szkolenia ,,start enduro” oraz, niezależnie od poziomu – w Hiszpanii i Maroku. W przypadku szkoleń technicznych na poziomie pierwszym i drugim – masz opcję wypożyczenia.

➡️ Techniczne adventure enduro w Polsce
➡️ Poziom podstawowy zimą w słonecznej Andaluzji
➡️ Poziom średniozaawansowany zimą w słonecznej Andaluzji
➡️ Poziom średniozaawansowany zimą w Maroku – Sahara
➡️ A tu początki enduro tylko dla kobiet, Hiszpania

mm

Autor: Eliza Zielinska

Instruktorka techniki jazdy. Choć teren to jej środowisko naturalne, spotkacie ją również na szkoleniach szosowych. Zwolenniczka hasła ,,za duża prędkość = za mało czasu na reakcję”. Od kilku lat jest wolontariuszem w Fundacji Motopomocni.

Powiązane artykuły

  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu?
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain