Podczas dzisiejszego posiedzenia Sejmu uchwalona została nowelizacja, która jest wynikiem działań naprawczych wobec CEPiK. Jedną z zapowiadanych zmian jest etapowe uruchomianie zmodernizowanej wersji systemu, które ostatecznie ma zakończyć się w czerwcu 2018 roku.
Opłata za przegląd z wyprzedzeniem
Najważniejszym z zapisów nowelizacji jest ten dotyczący badań technicznych pojazdu. Zgodnie z nowymi przepisami, za przegląd pojazdu kierowca będzie musiał zapłacić „z góry”. Wyjątkiem jednak będą kierowcy, którzy usługę badania technicznego będą rozliczać na podstawie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. Jest to m.in. ukłon w stronę przedsiębiorców, którzy dysponują flotą pojazdów.
Nie mniej jednak, negatywne wyniki badań technicznych mają na bieżąco trafiać do Centralnej Ewidencji Pojazdów, uwzględniając również takie sytuacje, gdy badanie zostaje przerwane w jego trakcie, kierowca uniemożliwia jego dokończenie i nie chce ponieść kosztów wykonania badania. Jak mówi wiceminister cyfryzacji Marek Zagórski, to rozwiązanie ma „ograniczyć zjawisko „turystyki badań technicznych”, w których kierowcy nie uzyskują pozytywnego wyniku badania technicznego i przenoszą się do innej stacji technicznej.”
Jakie jeszcze informacje znajdą się w CEP?
W zmodernizowanym systemie mają także pojawiać się informacje ważne dla osób zainteresowanych kupnem używanego pojazdu. Będą to zatem dane o zabezpieczeniach na danym pojeździe, w tym również o zajęciu pojazdu przez organ egzekucyjny czy o zabezpieczeniu majątkowym.
Co zaś tyczy się pojazdów nieubezpieczonych i uszkodzonych podczas wypadków, tutaj źródłem danych dla CEP będę nie tylko zakłady ubezpieczeń, ale również Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego
Nowelizacja ustawy objęła także przepisy dotyczące pozwoleń na użytkowanie pojazdu. Po wejściu zmian w życie, możliwość zatrzymania dowodów rejestracyjnych oraz pozwoleń czasowych na prowadzenia auta otrzyma Straż Graniczna. Oczywiście również te służby będą zobowiązane do przekazywania CEP informacji o wszelkich dokonanych zatrzymaniach.
Jak oceniacie zmiany wprowadzone przez nowelizację przepisów? Czy centralizacja większej ilości danych może rzeczywiście przyczynić się do podniesienia bezpieczeństwa na drogach i obrotu pojazdami na rynku wtórnym?
Źródło: PAP