Kilka miesięcy temu Eliza – studentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, prosiła was o wypełnienie krótkiej ankiety. Była to część badania niezbędna do pisanej przez nią pracy licencjackiej pt. „Rola Innowacyjnej Kampanii Społecznej w Zwiększaniu Bezpieczeństwa na Drodze – Studium Przypadku”. Dla nas to duże wyróżnienie, że projekt, który rozwijamy od 2013 roku stał się tematem pracy badawczej. Teraz to także zbiór cennych informacji i wskazówek na co powinniśmy zwracać większą uwagę i gdzie kryją się nowe możliwości rozwoju. Praca została oceniona na 5 – gratulujemy.

,,Autorka przedstawiła ciekawą inicjatywę, która jak wskazują badania, wpłynęła na zwiększenie świadomości osób, do których była skierowana.”
Dr Laura Koba – recenzentka
Pracę warto przeczytać przynajmniej z dwóch powodów. Przybliża stosunek polskich motocyklistów do tematów związanych z bezpieczeństwem, a także porusza ważne aspekty związane z Narodowym Programem Bezpieczeństwa oraz relacjami między organami administracji publicznej, a organizacjami pozarządowymi.
Czas na bezpieczeństwo motocyklistów
Autorka przywołuje zapisy i priorytety zawarte w tegorocznym programie BRD (Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego). W Programie Realizacyjnym na lata 2018-2019 i w Narodowym Programie BRD 2013-2020 zawarte są kierunki, w jakich należy zmierzać, aby poprawić stan bezpieczeństwa na polskich drogach. Są to m.in.: kształtowanie bezpiecznych zachowań motorowerzystów i motocyklistów w ruchu drogowym – a więc edukacja w zakresie psychologii zachowań (w ruchu drogowym), kształtowanie bezpiecznych zachowań uczestników ruchu oraz usprawnienie systemu pomocy ofiarom wypadków drogowych, które wiąże się z udzielaniem pierwszej pomocy podczas zdarzenia, efektywne zarządzanie prędkością łączące się z techniką jazdy (np. odpowiednie dobranie prędkości podczas pokonywania łuku), badanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego w połączeniu ze stosowanymi przez kierowców technologiami. Aspekty prawne znajdują się głównie w części systemu zarządzania BRD.
Niemal wszystkie kierunki to główne obszary naszej działalności. Dysponujemy zespołem ekspertów, ogromną wiedzą i doświadczeniem. To dla nas czas, aby podjąć kolejną próbę i zachęcić Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, a także Ministerstwo Infrastruktury do współpracy. Czy skorzystają z propozycji i czy uda się zrealizować wspólne projekty, a także jakie własne inicjatywy zrealizowało Ministerstwo poinformujemy was pod koniec roku.
Wybrane wyniki badań
Eliza poza ankietą przeprowadziła wiele badań i analiz, a także wzięła udział w jednym z naszych szkoleń „Bezpieczny Motocyklista”. Wszystko po to, aby informacje przedstawione w jej pracy odnosiły się zarówno do wyników jej badań, jak również do własnych obserwacji. Efektem jest wiele wartościowych informacji. Jednych byliśmy świadomi, inne motywują nas do jeszcze większego zaangażowania. Wykresy bardzo wyraźnie wskazują jedną rzecz. To co robimy jest przez was pożądane i chcecie podnosić swoje bezpieczeństwo. Pozostajemy do waszej dyspozycji.
Coraz bardziej rozpoznawalni
Wykres 4.
Procentowy wynik osób respondentów, czy słyszeli o Kampanii Społecznej
MotoPomocni.pl.

Jesteśmy jedną z najbardziej rozpoznawalnych organizacji motocyklowych w Polsce. To efekt wielu lat aktywnej działalności, stale prowadzonej komunikację w internecie jak i w środowisku motocyklowym. Im większa liczba motocyklistów wie o MotoPomocncyh tym bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce rośnie. Pamiętajcie, że również wy udostępniając publikowane przez nas materiały pomagacie w realizowaniu naszej misji.
Szkolenia „Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista”
Wykres 6.
Procentowy udział osób niesłyszących o MotoPomocnych, udzielających
odpowiedzi na pytanie, czy uważają, że szkolenia ,,Bezpieczny i MotoPomocny
Motocyklista” są potrzebne.

Wniosek, jaki nasuwa się to znaczne zainteresowanie wśród grona społeczności motocyklowej, aby wziąć udział w szkoleniu wiążącym się z edukacją o bezpieczeństwie ruchu drogowego.
Wykres 7.
Procentowy udział osób niesłyszących o MotoPomocnych, odpowiadających
na pytanie, czy chcieliby wziąć udział w szkoleniu ,,Bezpieczny i MotoPomocny
Motocyklista”.

Powyższy wynik da się odczuć w waszym zaangażowaniu podczas głosowania na miasta, w których zorganizujemy szkolenia. Z roku na rok rośnie liczba głosów, a także udział osób, które na szkoleniu są po raz pierwszy.
Wykres 9.
Procentowy udział osób słyszących o MotoPomocnych, spytanych, czy
uważają, że szkolenia ,,Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista” są potrzebne.

Dane są jednoznaczne dlatego co roku podejmujemy się realizacji największego projektu edukacyjnego dla polskich motocyklistów.
Dowiedz się więcej na temat szkoleń ,,Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista”
Jeśli zainteresowały was wybrane badania i chcecie poznać pozostałe, a także zapoznać się z pełną treścią pracy odsyłamy na stronę Uniwersytetu Jagiellońskiego, który udostępnia pracę w formie pdf.
Cały nasz zespół dziękuje Elizie za czas jaki poświeciła pisaniu pracy i ostatecznie źródło cennych informacji jak i inspiracji. Cieszy nas również to, że praca przy naszym projekcie zaowocowała tym, że Eliza postanowiła dołączyć do naszej grupy biorąc udział w kursie instruktorskim. Spotkacie ją w przyszłości na naszych szkoleniach.
