Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Jazda z pasażerem na motocyklu – jak robić to dobrze?

Strona główna > Artykuły > Poradniki > Jazda z pasażerem na motocyklu - jak robić to dobrze?
20 lipca 2017
13567849367

 

No i jazda!

Ruszanie z miejsca

Jeśli jeszcze nigdy nie jechałeś razem z danym pasażerem, rusz delikatnie z miejsca i daj wam obojgu czas na przyzwyczajenie się do siebie. Obserwuj jak twój pasażer reaguje na wykonywane przez ciebie manewry. Nie zaczynaj zbyt ostro. Jedź ostrożniej, bo odpowiadasz teraz za zdrowie własne i pasażera. Po pierwszych minutach „oswojenia się”, czas wyruszyć w drogę!

Ważne jest by plecaczek podczas ruszania nie wiercił się i trzymał nogi mocno na podnóżkach. Machanie kończynami i inne niekontrolowane zachowania nie wchodzą w grę. Każdy ruch pasażera, jak wiercenie się czy wychylanie, mają wpływ na jazdę – mogą spowodować wężykowanie podczas ruszania spod świateł i glebę. Jeśli poczujesz, ze coś dzieje się z pasażerem, wyczujesz jego niepokój, warto zapytać, czy coś się dzieje, zatrzymać na chwilę i przypomnieć o zasadach wspólnej jazdy.

Plecaczku, przytul się i trzymaj swego kierowcy

Najlepszym rozwiązaniem dla pasażera jest siedzenie możliwie blisko za kierowcą i obejmowanie go na biodrach i przytulanie kolanami. Taka pozycja ma wiele plusów:

  • pasażer może łatwiej naśladować twoje ruchy, co pozwoli na utrzymanie waszych pozycji w jednej osi;
  • zminimalizowana siła naporu powietrza podczas przyspieszania. Kiedy pasażer siedzi daleko od kierowcy to podczas jazdy zwyczajnie może w niego dmuchać. W dodatku zawirowania powietrza przy dużych prędkościach mogą wywołać drgania lub odchylenia boczne motocykla co jest niebezpieczne.
  • Jednak „przytul się” nie oznacza „połóż się na kierowcy”. Uprzedź swojego pasażera, aby zadbał także o twój komfort podczas jazdy – nie ściskał za mocno rękami, nie uderzał swoim kaskiem o twój, nie ruszał się podczas wolnych manewrów i nie zdejmował nóg podczas postojów na świetle.
  • W żadnym wypadku  pasażer nie może trzymać cię za ręce i ramiona – one muszą być wolne, abyś miał swobodę ruchów. Niebezpieczne jest także łapanie uchwytów za tylnym siedzeniem. Trzymanie ich nie jest naturalne anatomicznie i podczas ruszania motocykla z miejsca dla plecaka może się to skończyć na skręceniu stawu barkowego. Alternatywą dla pasażera jest trzymanie się jedną rękę na zbiorniku, a drugą biodra kierowcy.

Wchodzenie w zakręty

Plecak siedząc blisko za kierowcą, naśladuje jego zachowanie, dlatego naturalnie powinien składać się w zakręcie w takiej samej pozycji. Mimo to, warto uświadomić pasażera o tym, aby trzymał się z tobą w jednej osi.

Niebezpieczne są dwie sytuacje. Pierwsza, kiedy na przykład przy skręcie w prawo motocyklista składa się w zakręt przechylając w prawo a pasażer wręcz odwrotnie – wychyla się w lewo. Powoduje to zaburzenie stabilności toru jazdy i zamiast ułatwić kierowcy pokonanie zakrętu, to zmuszamy go do kontrowania naszego zachowania. Druga sytuacja, której należy unikać to kiedy składamy się w zakręt w prawo, a pasażer jeszcze bardziej kładzie się w prawo do ziemi. Pasażer powinien pilnować tego, by nie przechylać się bardziej od kierowcy, a dodatkowo – patrzeć w stronę zakrętu. Innymi słowy, przy zakręcie w prawo spoglądać ponad prawym ramieniem kierowcy i analogicznie podczas skrętu w lewo – ponad lewym.

Hamowanie

Początkującemu pasażerowi podczas hamowania może zdarzyć się wpadanie na plecy kierowcy lub uderzanie kaskiem o kask. Jako kierowca spróbuj temu zapobiec, przewidując sytuację na drodze i wcześniej hamując. Pasażer jednak również powinien obserwować drogę i stosować się do wcześniej wymienionych zaleceń, czyli stabilnej pozycji i ściskaniu kierowcy udami.  Ewentualnie, co sprawdzi się przy gwałtowniejszych hamowaniach, plecak może jedną ręką zaprzeć się na zbiorniku paliwa.

Postoje

Podczas krótkiego postoju na światłach, jedyną osobą, która może postawić nogi na asfalcie jest kierowca. Uprzedź pasażera, że jeśli będzie potrzebował postoju, aby rozprostować nogi, ma zwyczajnie dać ci o tym znać.

Zsiadanie

Jak w przypadku wsiadania, tak i zsiadać plecaczek może po jasnym sygnale, że kierowca jest na to przygotowany. Dla zapamiętania, pasażer może wyobrazić sobie, że jest w samolocie, a kierowca jest pilotem. Nawet po wylądowaniu, czeka na sygnał kiedy może opuścić pokład samolotu. Tutaj tak samo.

 

Jak to mówią, najlepszy pasażer to taki, którego nie kierowca prawie nie czuje. Zarówno jazda solo jak i z plecaczkiem wymaga ciągłego doskonalenia. Na pewno jednak stosując się do powyższych zasad, każdy wyjazd w duecie będzie przyjemnością. Korzystajcie z pogody i jedźcie bezpiecznie. Prowadźcie się dobrze, szerokiej drogi!

Strony: 1 2
mm

Autor: Łukasz Mazurek

Powiązane artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu?

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain