Każdy ośrodek szkolenia kierowców będzie musiał mieć własną infrastrukturę, znikną system nauki przez internet i publiczny dostęp do pytań egzaminacyjnych – takie zmiany przygotowuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
Zmiany przygotowywane przez resort przy współpracy z zespołem doradczym ds. szkolenia i egzaminowania będą dość poważne i dotkną zarówno instruktorów, egzaminatorów, jak i samych kursantów. Najważniejszą zmianą dla szkół jazdy będzie konieczność posiadania choć szczątkowej infrastruktury własnej.
Projekt mówi o obowiązku posiadania własnego placu manewrowego, pomieszczenia biurowego i przynajmniej jednego pojazdu z kategorii, którą obsługuje szkoła. Sporym zaskoczeniem jest rezygnacja z wygodnej formy nauki teorii przez internet – tak zwanego e-learningu.
Zmieniają się też zakres i kompetencje kontroli nad ośrodkami szkolenia kierowców. Nadzór nad egzaminowaniem przejmie od marszałka województwa wojewoda, a planowe kontrole przeprowadzane będą raz na dwa lata, nie tak jak teraz raz w roku.
Kursanci otrzymają prawo do dodatkowych jazd egzaminacyjnych z osobą towarzyszącą. Musi ona posiadać prawo jazdy od pięciu lat i być opiekunem prawnym kursanta. Podczas egzaminu pojawi się także nowy dział – taktyka jazdy, zaś instruktor, który jest odpowiedzialny za naukę kursanta będzie uczestniczył w każdym egzaminie praktycznym kandydata na kierowcę.
Pozytywny wynik państwowego egzaminu teoretycznego będzie ważny rok. Miesięcznik „Szkoła Jazdy”, który jako pierwszy opublikował informacje o nowelizacji, podaje też, że baza pytań egzaminacyjnych straci status informacji publicznej. Stanie się materiałem urzędowym, co z jednej strony wyeliminuje prawa autorskie, z drugiej zaś strony zdejmie z urzędników obowiązek publikacji wszystkich pytań. Najprawdopodobniej publicznie dostępne będą tylko przykłady.