Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Gymkhana motocyklowa. Świetny trening, ekscytujący sport

Strona główna > Artykuły > Poradniki > Gymkhana motocyklowa. Świetny trening, ekscytujący sport
11 stycznia 2017
Gymkhana Maja Staniszewska Motopomocni
Gymkhana motocyklowa jest świetnym i bezpiecznym sposobem treningu umiejętności i techniki prowadzenia jednośladu. Ten powoli zyskujący popularność w Polsce sport nie wymaga wielu przygotowań, aby uprawiać go na amatorskim poziomie. Dzięki nam dowiecie się, dlaczego warto zainteresować się bliżej MotoGymkhaną.

 

Chciałbyś spróbować Gymkhany? Przyjedź na nasze szkolenie!

Zapraszamy na szkolenie z techniki jazdy precyzyjnej (miejskiej) organizowane w bezpiecznych warunkach na placu manewrowym. Dzięki naszemu szkoleniu udoskonalisz swoje umiejętność jazdy motocyklem, będziesz sprawnie manewrował przy niskich prędkościach oraz nauczysz się hamowania precyzyjnego.

Sprawdź szkolenie

 

Gymkhana to sport łączący precyzję przejazdu z szybkością pokonania ustalonej trasy. Nitkę toru wyznaczają czerwone i niebieskie pachołki, które omija się z odpowiedniej strony. Z pozoru taki trening natychmiast kojarzy się z manewrami wykonywanymi podczas kursu na prawo jazdy, jednak w rzeczywistości jest to wielkie uproszczenie. Tor wyznaczony przez pachołki jest znacznie dłuższy i trudniejszy. Wymaga to (oprócz zapamiętania trasy), planowania pokonywania nawrotów i zakrętów, tak, aby ułatwić sobie następny manewr.

Wymaga to wyczucia motocykla i doskonałego panowania nad nim. Dzięki temu trening gymkhany jest świetnym przygotowaniem do poruszania się po drogach publicznych. Ponadto jest też cennym doświadczeniem dla osób, które chciałyby w przyszłości ścigać się na torze, bowiem nawyki zdobyte na placu procentują przy szybkiej jeździe.

Wystarczy powiedzieć, że obaj zwycięzcy tegorocznych zmagań Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostw Polski w klasie Rookie 600 (Tomek Smela) i Rookie 1000 (Rafał Dziki-Sereda) swoje pierwsze sukcesy odnosili właśnie w zawodach gymkhany!

Gymkhana motocyklowa Motopomocni
Gymkhana jest świetnym treningiem przed szybką jazdą

W trakcie szkoleń wyjazdowych organizowanych przez MotoPomocnych, gymkhana jest stałym elementem programu. Dotychczasowe doświadczenie pokazuje, że wszyscy uczestnicy bardzo chwalą ten trening. Pod okiem naszych wykwalifikowanych instruktorów i jednocześnie zawodników gymkhany zaobserwowali u siebie szybki i znaczący postęp umiejętności prowadzenia motocykla. Przede wszystkim zaś poczuli się pewniej na swoim sprzęcie.

Piękno gymkhany tkwi w prostocie

Magnesem przyciągającym coraz większą rzeszę motocyklistów do gymkhany jest fakt, że trenować może ją każdy. Nadaje się absolutnie dowolny motocykl, na zawodach można spotkać nawet pozornie ociężałe choppery, które wcale nie są skazane na porażkę. Pierwsze treningi zdecydowanie warto przejeździć na motocyklu, którym poruszamy się na co dzień. Dzięki temu poczujemy się pewniej także podczas zwykłej jazdy po mieście.

Sprzęt nie wymaga żadnego specjalnego przygotowania, jednak ponieważ chcemy trenować panowanie nad jednośladem, warto wyposażyć go w gmole lub crashpady. Upadki wśród początkujących są bardzo rzadkie, ale zabezpieczenie przed uszkodzeniem pomaga poczuć się pewniej, gdy wiemy, że naszemu motocyklowi nic się nie stanie.

Poza samym motocyklem potrzebujemy jedynie dobrego miejsca do treningu oraz pachołków. Nawierzchnia powinna być równa, sucha i przyczepna, najlepiej asfaltowa. Może to być na przykład boczny parking lub dowolny plac. Warto jedynie upewnić się, że nikomu tam nie przeszkadzamy, a jeśli teren jest prywatny to mamy pozwolenie właściciela.

Gymkhana motocyklowa motopomocni
Do ćwiczeń wybierz równy, nieużywany plac

Trasa przejazdu

Tor gymkhany wyznaczony jest przez pachołki w kilku kolorach, jednak ich rolę z powodzeniem mogą początkowo pełnić dowolne markery (na przykład butelki z wodą). Podstawowe barwy pachołków to czerwony i niebieski. Pierwszy z nich omijamy z lewej strony (czyli pachołek znajduje się po prawej stronie motocykla), drugi na odwrót.

Na zapamiętanie tego jest prosty sposób. Czerwony pachołek omijamy tak, aby znajdował się po tej samej stronie co czerwony wyłącznik zapłonu na kierownicy. Dodatkowo na zawodach można spotkać pachołki w kolorze żółtym. Przyjmują one różne znaczenie w zależności od konfiguracji ustawienia z innymi pachołkami. W tej chwili je pomińmy.

Trasa przejazdu ograniczona jest jedynie wyobraźnią motocyklisty. Na początek można zacząć od figur znanych z kursu prawa jazdy, czyli ósemki i slalomu prostego. Pomogą one wyczuć motocykl, zmuszą też do odważniejszego jego pochylania. Z czasem warto ustawić slalom przesunięty, w którym pachołki nie są ustawione w linii prostej, lecz rozsunięte.

Wymusza to jeszcze bardziej zdecydowane manewry. Na dostatecznie dużym placu można też ustawić długi łuk składający się z kilku pachołków w jednym kolorze, albo nawet okrąg. Takie figury pozwalają potrenować mityczne „kolano” w bezpiecznych, kontrolowanych warunkach. Bardzo wymagającą figurą dla początkujących motocyklistów jest giętara, ale opanować ją powinien każdy motocyklista. Umiejętność ciasnego zawrócenia niejednokrotnie przydaje się na przykład na parkingu.

Gymkhana Maja Staniszewska
Maja Staniszewska podczas treningu

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Gymkhana jest bardzo bezpiecznym sportem. Prędkości osiągane na treningach są niewielkie, a upadki bardzo rzadkie. Pomimo tego nie należy bagatelizować swojego bezpieczeństwa. Warto ubrać porządne ciuchy motocyklowe i ochraniacze, ze szczególnym uwzględnieniem sztywnych butów chroniących kostkę oraz rękawic.

Dobrym pomysłem jest trening w towarzystwie innego motocyklisty. Postęp czyniony przez drugą osobę będzie nas nakręcał do poprawy swoich umiejętności, a poczucie bezpieczeństwa sprawi, że w pełni skupimy się na treningu. Pamiętajmy, że mamy do czynienia z motocyklami i w zdecydowanej większości są to bardzo mocne maszyny. Nigdy nie należy ich lekceważyć, nawet jeśli jesteśmy naprawdę dobrymi riderami.

Trening profesjonalny

Wraz ze wzrostem umiejętności motocykliści niejednokrotnie wkręcają się w ten sport coraz bardziej. Możliwość ustawiania ciekawych konfiguracji tras i rywalizacja z innymi bardzo przyspieszają zdobywanie nowych umiejętności. Przejście na zawodowstwo jest wyjątkowo proste i stosunkowo tanie.

Przygotowanie motocykla sprowadza się do zainstalowania gmoli chroniących motocykl przed upadkami, bowiem przy bardziej intensywnym treningu są one nieuniknione. Zawodnicy najczęściej wyposażają swoje maszyny w zrywkę, czyli odcięcie zapłonu przymocowane do rękawicy, aktywowane podczas upadku. Dodatkowo podkręcamy jałowe obroty do wartości od 3 do 5 tysięcy.

Motopomocni Gymkhana
Motocykl nie wymaga wielkich przeróbek

Pomaga to wykonywać ciasne nawroty bez potrzeby samodzielnego dozowania otwarcia przepustnicy. W gymkhanie dużego znaczenia nabiera umiejętne posługiwanie się tylnym hamulcem. Układ ten często wyposażany jest w stalowy oplot, dobrej jakości płyn hamulcowy, a czasem nawet dodatkowe zaciski.

Niemal w każdym większym mieście w Polsce istnieje grupa osób oddanych gymkhanie. Często wystarczy zapytać na forum zrzeszającym motocyklistów z danego regionu, aby dostać kontakt do gymkhanerów. W internecie można też znaleźć wiele przydatnych informacji. Najważniejszymi portalami poświęconymi gymkhanie są motogymkhana.pl, gymkhanapolska.pl oraz gymkhana-gp.pl.

Zawody gymkhany

Kolebką gymkhany jest Japonia, gdzie sport ten jest bardzo popularny. Nie trzeba jednak podróżować aż do kraju kwitnącej wiśni, aby rywalizować na najwyższym poziomie, bowiem Europa dostrzegła już potencjał drzemiący w gymkhanie. W naszym kraju można uczestniczyć w zawodach Gymkhana GP. Udział jest bezpłatny, wymaga jedynie wcześniejszej rejestracji przed każdą rundą na stronie organizatora. Co roku przeprowadzanych jest 4-5 rund. Nie trzeba oczywiście uczestniczyć w całym cyklu zawodów, można spróbować swoich sił tylko w wybranych rundach.

Trasa przejazdu jest za każdym razem inna, a zawodnicy zapoznają się z nią dopiero w dniu zawodów. Przez około godzinę każdy uczestnik ma możliwość pieszego jej przejścia dowolną ilość razy. Po tym czasie zawodnicy po kolei pokonują trasę motocyklem, a klasyfikacja ustalana jest na podstawie elektronicznego pomiaru czasu przejazdu. Następnie, w drugiej turze, uczestnicy (w kolejności od najwolniejszego do najszybszego) pokonują tę samą trasę ponownie.

Do klasyfikacji końcowej uwzględniony jest lepszy z dwóch czasów. Warto wspomnieć, że w Polsce zawodnicy podzieleni są na dwie grupy (amatorów oraz pro), z osobną klasyfikacją. Pozwala to początkującym motocyklistom na rywalizację o podium już od pierwszych zawodów. Jest to szczególnie atrakcyjne, bowiem nagrody w kategorii amatorów są bardziej wartościowe niż w kategorii PRO.

Poza granicami naszego kraju warto wybrać się do sąsiadujących z nami Czech. Rywalizacja stoi tam na równie wysokim poziomie, co w naszym kraju. Poza tym najlepsi gymkhanerzy naszego kontynentu spotykają się co roku w Holandii, aby rywalizować o miano absolutnego dominatora. Dotychczas miano to dwukrotnie przypadło zawodnikowi z Holandii, ale Polacy należą do ścisłej czołówki. W 2015 Krzysztof Dzikowski został Wicemistrzem Europy, w 2016 najlepszy z Polaków, Kamil Fijałkowski, był czwarty.

 

Chciałbyś spróbować Gymkhany? Przyjedź na nasze szkolenie!

Zapraszamy na szkolenie z techniki jazdy precyzyjnej (miejskiej) organizowane w bezpiecznych warunkach na placu manewrowym. Dzięki naszemu szkoleniu udoskonalisz swoje umiejętność jazdy motocyklem, będziesz sprawnie manewrował przy niskich prędkościach oraz nauczysz się hamowania precyzyjnego.

Sprawdź szkolenie

 

 

bezpieczeństwo gymkhana poradniki technika jazdy
mm

Autor: Maja Staniszewska

Czołowa zawodniczka polskiej MotoGymkhany, zakochana we wszelkiej maści sporcie motocyklowym i aktywnym spędzaniu czasu. Jej dwukołowy świat kręci się wokół treningów na torach wyścigowych oraz doskonaleniu umiejętności na placu gymkhanowym. Autorka poczytnego bloga babanamotorze.pl

Powiązane artykuły

  • Pierwsza pomoc w czasie pandemii
  • elmenty odblaskowe
    Jak być widocznym na drodze, czyli odblaski dla motocyklisty

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain