Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Oswoić wroga. 4 rady jak bezpiecznie jeździć motocyklem w deszczu

Strona główna > Najnowsze > Oswoić wroga. 4 rady jak bezpiecznie jeździć motocyklem w deszczu
14 lutego 2017
Motocyklem w deszczu

Dotyczy to w szczególności obchodzenia się z układem hamulcowym motocykla. Na mokrej nawierzchni nieco więcej znaczenia zyskuje tylny hamulec, którego użycie ustabilizuje jednoślad. Ponadto przedobrzenie i zablokowanie tylnego koła nie doprowadzi do natychmiastowej wywrotki. Hamowanie przednim hamulcem ograniczamy do sytuacji, gdy jedziemy na wprost, a motocykl jest w pionie. W ten sposób ograniczymy ryzyko, że w przypadku uślizgu koła doprowadzimy do wywrotki. Damy sobie też nieco więcej czasu na reakcję i odpuszczenie klamki hamulca.

4. Strategia jazdy

Poruszając temat jazdy w deszczu, motocykliści bardzo często mówią o pierwszych 30 minutach. Jeśli akurat jesteśmy w drodze, powinniśmy wtedy schronić się, na przykład na stacji benzynowej, i przeczekać początkowe pół godziny opadów. To prawda, ale dlaczego?

Asfalt drogowy nie jest czysty. Wręcz odwrotnie, cała droga usłana jest drobinami piachu, kurzu, fragmentami gumy z opon innych pojazdów, a także wszelkich płynów z nich wyciekających, jak olej czy płyn chłodniczy. Na suchym asfalcie wszystkie te śmieci rozkładają się na dużej powierzchni i nie stanowią dużego zagrożenia (w przypadku płynów mamy teraz na myśli krople, nie duże plamy).

motocyklem w deszczu
W początkowej fazie opadów nawierzchnia może być bardzo śliska

Natomiast w początkowej fazie opadów, woda wymywa je ze szczelin w asfalcie wprost pod koła nadjeżdżających aut i motocykli. Wspomniane pół godziny to przybliżony czas jaki upływa, zanim woda zmyje pierwszą warstwę nieczystości poza drogę. Oczywiście czas ten zależy od kilku czynników, jak intensywność opadów oraz okres jaki opłynął od ostatniego deszczu (a zatem ilość zabrudzeń jaka nazbierała się w tym czasie na drodze).

Wykorzystajmy ten czas na przygotowanie do dalszej podróży, zarówno mentalne jak i fizyczne. Możemy przebrać się w odzież wodoodporną póki nie jesteśmy przemoczeni, zmienić szybę w kasku na przezroczystą, sprawdzić ciśnienie w oponach, dotankować motocykl lub napić się kawy.

Podczas jazdy po mokrej nawierzchni należy pamiętać o pułapkach, które znacząco wpływają na utratę przyczepności. Wszelkie miejsca, które na sucho są nieco śliskie, pokryte wodą potrafią stać się prawdziwą ślizgawką. Unikajmy jazdy po szynach tramwajowych, białych pasach wyznaczających środek i brzeg drogi oraz pasach na przejściu dla pieszych.

motocyklem w deszczu
Mokry, ale czysty asfalt ma dobrą przyczepność

W miarę możliwości starajmy się wybierać drogę asfaltową lub betonową zamiast bardzo śliskiej kostki brukowej. Zwracajmy też szczególną uwagę na zmianę barwy nawierzchni. Może ona oznaczać płat innego rodzaju asfaltu, ale także rozlany olej silnikowy. W obu przypadkach będzie to prawdopodobnie oznaczało zmianę (na lepsze albo gorsze) przyczepności nawierzchni.

Mimo tego wszystkiego pamiętajmy, że mokry ale czysty asfalt drogowy jest nadal bardzo przyczepny. Podchodźmy do jazdy z głową, a bezpiecznie dotrzemy do celu nawet w czasie najtrudniejszych warunków na drodze.

Strony: 1 2 3
bezpieczeństwo poradniki technika jazdy
mm

Autor: Maja Staniszewska

Czołowa zawodniczka polskiej MotoGymkhany, zakochana we wszelkiej maści sporcie motocyklowym i aktywnym spędzaniu czasu. Jej dwukołowy świat kręci się wokół treningów na torach wyścigowych oraz doskonaleniu umiejętności na placu gymkhanowym. Autorka poczytnego bloga babanamotorze.pl

Powiązane artykuły

  • Pierwsza pomoc w czasie pandemii
  • elmenty odblaskowe
    Jak być widocznym na drodze, czyli odblaski dla motocyklisty

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain