Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Tor wyścigowy bez tajemnic. 7 pytań, które pomogą się przygotować

Strona główna > Najnowsze > Tor wyścigowy bez tajemnic. 7 pytań, które pomogą się przygotować
21 grudnia 2016
Szkolenie na torze Motopomocni
Doskonalenie własnych umiejętności przez szkolenia na torze to nie fanaberia, a konieczność. Oprócz sporej dawki frajdy, tor wyścigowy daje ogromną poprawę techniki jazdy i zwiększa poczucie bezpieczeństwa na drodze. No dobrze, ale jak w ogóle przygotować się do takiego wyzwania? Oto jak zaprzyjaźnić się z torem w 7 krokach.

Szkolenia na torze wyścigowym stają się coraz popularniejsze wśród motocyklistów, którzy na co dzień nie mają wiele wspólnego z wyczynowym uprawianiem sportu motorowego. To wspaniały sposób nie tylko na ćwiczenie techniki jazdy i podnoszenie swoich umiejętności, ale także po prostu na miłe spędzenie czasu wśród ludzi równie zakręconych co my sami.

Nadal jednak istnieje ogromne grono osób, które mają różne obawy przed wyjazdem na tor. Tym artykułem chcielibyśmy przekonać was, że każdy motocyklista powinien przynajmniej raz w życiu pojechać na tor wyścigowy. Opowiemy też jak przygotować się na taką wyprawę. Wbrew pozorom to wcale nie jest takie trudne!

1. Dlaczego warto?

Zacznijmy od tego dlaczego w ogóle chcemy, abyście brali udział w szkoleniach na torze. Wiele osób powtarza slogan, że jeden dzień na torze jest jak rok jazdy po drogach. Może i jest to lekka przesada (chociaż z drugiej strony jak to zmierzyć), ale z pewnością jazda po specjalnie przygotowanym obiekcie pozwala znacznie szybciej dokonywać postępów w technice jazdy. Dlaczego? Ponieważ mamy szeroką jednokierunkową drogę, bez bocznych uliczek, drzew, znaków, ciężarówek. Po kilkunastu okrążeniach doskonale wiemy co nas czeka na najbliższym zakręcie, więc możemy w pełni skupić się na jak najlepszym jego przejechaniu.

2. Czy mój motocykl się nadaje?

Jeśli twój motocykl jest sprawny technicznie, to oczywiście, że się nadaje. O ile nie zamierzasz się ścigać, a chcesz jedynie pojeździć i potrenować swoje umiejętności, najlepszym jednośladem do tego celu będzie ten, którym jeździsz na co dzień. W dzisiejszych czasach nikogo nie dziwi obecność na torze ani wszelkiej maści motocykli turystycznych, ani olbrzymich cruiserów, ani nawet małych dwieściepięćdziesiątek, które bardzo często wybierane są na sprzęty dla początkujących. Co więcej, na niedużych torach, z odpowiednim kierowcą, te zwinne małolitrażowe motocykle bardzo często są najszybsze w stawce.

3. Jak przygotować sprzęt?

Warto jeszcze raz podkreślić sprawność techniczną motocykla. Wydaje się to oczywiste, ale należy zdawać sobie sprawę, że na torze motocykl jest eksploatowany w znacznie większym stopniu niż w ruchu ulicznym. Ciągłe naprzemienne przyspieszanie i hamowanie sprawia, że rośnie temperatura zarówno silnika jak i układu hamulcowego. Warto więc upewnić się, że wszystkie podzespoły będą odpowiednio pracowały. Sprawdź (lub poproś o to znajomego mechanika) stan i poziom oleju w silniku, płynów hamulcowego i chłodniczego, stan klocków hamulcowych, stan i ciśnienie opon. Należy mieć absolutną pewność, że wszystkie układy są sprawne i szczelne, ponieważ zależy od tego bezpieczeństwo nie tylko twoje, ale także pozostałych osób na torze. Nikt przecież nie spodziewa się rozlanego płynu chłodniczego w samym środku zakrętu.

Poza tym warto zdemontować wystające elementy, które łatwo mogłyby ulec uszkodzeniu podczas upadku (np. lusterka) i zakleić lampę, by rozbite szkło nie zostało na torze. Podczas pierwszej wizyty możesz z czystym sumieniem zrezygnować z kupowania koców grzewczych i stojaków oraz opon torowych, ponieważ prawdopodobnie nie wykorzystasz ich potencjału. Rozgrzane opony schłodzą się, jeśli twoje tempo jazdy nie będzie odpowiednio wysokie.

Po wyjechaniu na tor i przejechaniu jednego do dwóch okrążeń, opony będą mieć już odpowiednią temperaturę, bowiem nagrzewają się podczas gwałtownego przyspieszania i hamowania. Warto tylko wiedzieć, że popularne „wężykowanie” na motocyklu przynosi efekt odwrotny do zamierzonego, czyli chłodzi opony. Ciśnienie powietrza w oponach zostaw takie, jak na drogę. Drastyczne i nieumiejętne jego zmniejszenie nie poskutkuje lepszymi czasami, lecz niestabilnym i nieprzewidywalnym zachowaniem motocykla.

4. Czy się nadaję?

Szkolenie na torze ma służyć poprawie umiejętności i każdy uczestnik ma taki sam cel. Nie musisz więc denerwować się, że będziesz zawalidrogą, lub martwić się jak ustąpić miejsca osobie, która jedzie szybciej. To ona widzi ciebie i to w jej gestii leży dopasowanie swojego toru jazdy tak, aby cię bezpiecznie ominąć. Po prostu jedź tak jak zawsze.

Na większości torów motocykliści podzieleni są na kilka grup zaawansowania, więc dysproporcje między uczestnikami jeżdżącymi jednocześnie są znacznie mniejsze, a co za tym idzie sytuacje kiedy jest się wyprzedzanym lub trzeba wyprzedzić, rzadsze.

Strony: 1 2
bezpieczeństwo poradniki technika jazdy
mm

Autor: Maja Staniszewska

Czołowa zawodniczka polskiej MotoGymkhany, zakochana we wszelkiej maści sporcie motocyklowym i aktywnym spędzaniu czasu. Jej dwukołowy świat kręci się wokół treningów na torach wyścigowych oraz doskonaleniu umiejętności na placu gymkhanowym. Autorka poczytnego bloga babanamotorze.pl

Powiązane artykuły

  • Pierwsza pomoc w czasie pandemii
  • elmenty odblaskowe
    Jak być widocznym na drodze, czyli odblaski dla motocyklisty

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain