Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Elektronika w służbie motocyklisty. Jak działa system ABS

Strona główna > Artykuły > Technologie > Elektronika w służbie motocyklisty. Jak działa system ABS
20 grudnia 2016
triumph-tiger-explorer
Motocyklowy ABS ma już 26 lat. Waga i rozmiary modułów maleją, ale systemy stale wzbogaca się o nowe funkcje. Dlaczego warto mieć motocykl z ABS i jak działa ten system? Jak wyglądała droga od zera do bohatera? Tego dowiecie się z naszego opracowania.

Jest rok 1988, w Nysie rusza produkcja Poloneza Truck, podpisano porozumienie dotyczące zakończenia wojny w Afganistanie, w Seulu odbywają się XXIV Igrzyska Olimpijskie, a w kosmosie rozpoczyna się misja wahadłowca Discovery. W tym samym roku BMW przedstawia elektroniczno-hydrauliczny system ABS zamontowany w modelu K100. System waży 11 kilogramów. W 1992 roku system ABS pojawia się w Hondzie ST1100 i Yamasze FJ1200. W 2006 roku BMW znów zaskakuje i przedstawia opracowany z Continentalem Motorcycle Integral ABS. Jego masa jest już mniejsza – wynosi 2,3 kg. Mówiąc o historii warto wspomnieć także o Combined Braking System (CBS), który w 1982 roku przedstawia Honda. Obecne systemy ABS ważą od 0,6 kg do 1,5 kg.

ABS i CBS

Zacznijmy od systemu CBS, ponieważ to on pojawił się na rynku jako pierwszy. Początkowo był on instalowany tylko dla tylnego hamulca. Działanie było proste – jeżeli zbyt mocno i gwałtownie się go uruchomiło, to nadmiar ciśnienia był przenoszony do hamulca przedniego. W 1993 pojawił się Dual CBS System, który działał na tej samej zasadzie, ale już dla obu hamulców. CBS oczywiście nie jest systemem doskonałym, ponieważ nadal da się zablokować koła w ekstremalnej sytuacji.

Pierwszy motocyklowy ABS opierał się na tłoczku połączonym ze sprężyną. W momencie upuszczenia ciśnienia tłoczek podnosił się i płyn hamulcowy miał dzięki temu więcej miejsca. W drugiej generacji systemu ABS, wprowadzonej w 1993 roku tłoczek zastąpiono elektronicznie sterowanym sprzęgłem ciernym. W późniejszych latach postawiono na systemy oparte na pompach i zaworach.

Na pytanie „Skąd wiesz, że ABS zadziałał?” większość osób odpowie, że poczuło pulsowanie dźwigni hamulca. To pulsowanie bierze się z tego, że podczas upuszczania ciśnienia nadmiar płynu hamulcowego trafia do odpowiedniego zbiorniczka, a po wyrównaniu ciśnienia wraca do obiegu.


Jak to działa?

Czujniki prędkości kół przekazują informacje do głównego komputera – ECU. Jeżeli ECU wykryje nienaturalne wytracenie prędkości, to uruchomi system ABS. Nadmiar płynu zostanie na chwilę wycofany z obiegu i dzięki temu nie dojdzie do zablokowania kół.

ABS a poprawa bezpieczeństwa

Dzięki stosowaniu motocyklowego ABS droga hamowania znacznie się skraca i możemy uniknąć wypadku, ponieważ koła nie zostaną zablokowane w trakcie hamowania. Za stosowaniem systemów ABS przemawiają również liczby. Bosch przeprowadził badania, które mówią, że 26% wypadków można uniknąć przy zastosowaniu systemu ABS. Amerykański Insurance Institute of Highway Safety poszedł dalej i w 2014 roku potwierdzono, że dzięki systemom ABS liczba wypadków śmiertelnych na tamtejszych drogach spadła o 31%, a liczba wypadków ogółem spadła o 20%.

Przyszłość systemów ABS

Motocyklowy ABS ma być obowiązkowy nie tylko na terenie Unii Europejskiej, ale na przykład w takich krajach jak chociażby Indie. To pokazuje, że rozwiązanie to nie jest kolejną próbą wyciągnięcia pieniędzy od motocyklistów, ale faktycznie działa i jego stosowanie ma sens.

Obecnie systemy ABS mają również takie funkcje jak kontrola podniesienia tylnego koła podczas hamowania, system stabilizacji podczas hamowania w zakręcie, możliwość dozowania mocy przenoszonej na koło, system zapobiegający uniesieniu przedniego koła (wheelie control), system wspomagania ruszenia ze wzniesienia.

Producenci motocykli nie ustają w przedstawianiu nowych rozwiązań, a wraz z nimi będą udoskonalane systemy ABS oraz systemy z nimi współpracujące.

Zasada działania ABS

Zasada działania MCS

System ABS – zdjęcia

bezpieczeństwo technologie
mm

Autor: Wojciech Grzesiak

Od 2010 roku współpracuje z portalem motocyklowym Motogen. Lubi zdobywać wiedzę i dzielić się nią z innymi. Zainteresowany nowymi technologiami, które coraz śmielej wchodzą do świata samochodów i motocykli.

Powiązane artykuły

  • Pierwsza pomoc w czasie pandemii
  • elmenty odblaskowe
    Jak być widocznym na drodze, czyli odblaski dla motocyklisty

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain