Minione dwanaście miesięcy przyniosły nam sporo zapowiedzi nowych przepisów, jakie obejmą obecnych, jak i przyszłych kierowców w 2018 roku. Na co powinniśmy się przygotować? Gdzie będą największe modyfikacje? Dla was podsumowujemy te najważniejsze zmiany.
Obowiązkowe kursy doszkalające
Już po 4. czerwca 2018r. wejdą zmiany dotyczący punktów karnych. Nie będzie już tzw. „kursów kasujących”. Od tej daty, kierowca, który uzbiera 24 punkty karne nie straci prawa jazdy, ale będzie musiał odbyć obowiązkowy, 28-godzinny kurs doszkalający. Na jego realizację ma tylko miesiąc od momentu skierowania, a koszty w wysokości 500zł musi pokryć z własnej kieszeni.
Na tym jednak nie koniec. Jeżeli w ciągu 5 lat po zakończeniu kursu kierowca ponownie uzbiera komplet punktów karnych, nie otrzyma już drugiej szansy, ale automatycznie straci prawo jazdy.
Nowe przepisy dla młodych kierowców
W czerwcu wejdą również w życie przepisy dla początkujących kierowców. Przede wszystkim chodzi tu o zapowiadany już dawno „okres próbny”. Przez dwa lata od momentu odebrania prawa jazdy, kierowca będzie na cenzurowanym. Ważne – chodzi tu na szczęście tylko o kategorię B. A na czym dokładnie ma polegać ten czas próby? Przede wszystkim między 4 a 8 miesiącem posiadania prawa jazdy, kierowca musi uczestniczyć w obowiązkowym kursie doszkalającym. Najpierw zaliczyć trzeba 2 godziny teorii w WORD, a potem 1 godzinę praktyki w ODTJ. Wszystkie te zajęcia mają przede wszystkim dokształcić młodego kierowcę z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Nie będzie także zbyt dużej taryfy ulgowej w trakcie okresu próbnego. Jeżeli w tym czasie kierowca zostanie przyłapany na minimum dwóch wykroczeniach, jego okres próbny zostanie przedłużony o kolejne dwa lata. A o popełnienie takiego wykroczenia może wcale nie być trudno. Młodego kierowcę obowiązują bowiem bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące prędkości:
- teren zabudowany: 50 km/h
- poza terenem zabudowanym: 80 km/h
- autostrady i ekspresowe drogi dwujezdniowe: 100 km/h
No i do tego jeszcze słynny zielony listek. Obowiązkowo, przez 8 miesięcy od otrzymania prawka, kierowca musi posiadać naklejkę listka na pojeździe, który prowadzi, niezależnie, czy porusza się swoim samochodem, czy pożyczonym.
Jedna tablica rejestracyjna
Jedna z nowelizacji przyjętych jeszcze w 2017 roku zagwarantowała kierowcom możliwość korzystania z jednej tablicy rejestracyjnej w wielu pojazdach. Jednak nie jest to zmiana, z której mogą skorzystać wszyscy. Dotyczy ona przede wszystkim właścicieli flot samochodowych, komisów.
Szersze miejsca parkingowe
1 stycznia 2018 roku w życie weszły nowe przepisy dotyczące parkowania. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wprowadziło zmianę szerokości miejsc parkingowych dla pojazdów osobowych. Mają one poszerzyć się z 2,3 do 2,5 metra. Ta z pozoru niewielka zmiana na pewno ułatwi życie kierowcom, ale wpłynie też na zmniejszenie liczby miejsc parkingowych w budynkach projektowanych jeszcze za czasów starych przepisów, a jeszcze nie oddanych do użytku.
Więzienie za kasowanie licznika
W 2017 roku nie próżnowało także Ministerstwo Sprawiedliwości. Resort przygotował projekt zakładający więzienie dla osób, które ingerują w stan licznika samochodowego. Za takie oszustwo, przejawiające się najczęściej w procesie sprzedaży, ma grozić od 3 miesięcy do 5 lat więzienia.
mDokumenty dla kierowców
Połowa 2018 roku to również obietnica mDokumentów dla kierowców ze strony Ministerstwa Cyfryzacji. Prawo jazdy, dowód rejestracyjny samochodu wraz z potwierdzeniem badania technicznego i dokument ubezpieczeniowy mają być dostępne w jednym miejscu – na aplikacji w telefonie. Jesteśmy ciekawi, czy i w jaki sposób resort dopełni słowa.
Nowe samochody z systemem eCall
2018 rok to także wyzwanie dla producentów samochodów. Od marca tego roku każde nowe auto ma być wyposażone w system eCall, który umożliwi kierowcy – za pomocą wciśnięcia jednego przycisku – zawiadomić odpowiednie służby o zdarzeniu na drodze. System nie tylko odpowie na wezwanie kierowcy, ale również będzie w stanie sam zlokalizować jego pojazd, co może znacznie przyspieszyć reakcję służb ratowniczych. A jak ważny jest czas w przypadku ratowania ludzkiego życia – wszyscy doskonale wiemy.
Zmiany w limitach prędkości
Obniżona prędkość maksymalna na autostradach i obniżona o 10km/h prędkość w nocy w terenie zabudowanym to wymóg Unii Europejskiej. Na razie te zmiany znajdują się w puli tych rozważanych, jednak już teraz wzbudzają wiele kontrowersji. Ich wdrożenie mogłoby odbyć się wraz z finalnym uruchomieniem systemu CEPiK 2.0, które to zapowiadane jest na czerwiec 2018 roku. Jednak póki co, o konieczności wprowadzenia nowych limitów prędkości, jeszcze nikt nie mówi oficjalnie.