Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • Fundacja
    • Fundacja
      • Nasza misja
      • Nasz zespół
      • Media o nas
      • FAQ – Często zadawane pytania
    • Pierwsza pomoc
      • Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista
      • Szkolenie instruktorskie
      • Szkolenia na eventach motocyklowych
  • SZKOLENIA MOTOCYKLOWE
    • Szkolenia szosowe w Polsce
      • Jazda precyzyjna miejska / gymkhana
      • Turystyczna Kotlina Kłodzka
      • Drogowe na torze
    • Szkolenia terenowe w Polsce
      • Techniczne Adventure Enduro
      • Bieszczady Adventure
      • Bałtyk Enduro Zimowisko
    • Zespół instruktorów
    • Szkolenia szosowe za granicą
      • Alpejskie przełęcze
      • Moto Hiszpania
      • Moto Maroko
      • Moto Sardynia
    • Szkolenia terenowe za granicą
      • Hiszpania Enduro dla początkujących
      • Hiszpania Enduro dla doświadczonych
      • Bośnia Enduro dla doświadczonych
      • Sahara Enduro dla doświadczonych
      • Kobieca enduro Hiszpania poziom podstawowy
    • Vouchery na szkolenia
    • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia indywidualne terenowe
  • WYPOŻYCZALNIA MOTOCYKLI
    • Wypożyczalnia motocykli Wrocław
    • Wypożyczalnia motocykli Hiszpania / Andaluzja
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Motocyklem po Europie: Austria
      • Motocyklem po Europie: Słowacja
      • Motocyklem po Europie: Chorwacja
      • Motocyklem po Europie: Kreta
      • Motocyklem po Europie: Francja
      • Motocyklem po Europie: Włochy
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki i breloczki
    • Oferta dla firm
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Garnek pełen gadżetów. 5 najnowszych technologii dla twojego kasku

Strona główna > Najnowsze > Garnek pełen gadżetów. 5 najnowszych technologii dla twojego kasku
24 lutego 2017
Gadżety do kasków
Zaawansowany interkom motocyklowy, przezierny wyświetlacz, kamera 360 stopni – część z tych gadżetów gości już na półkach sklepowych, inne nadal są pieśnią przyszłości. Oto 5 najnowszych technologii, które możesz mieć w swoim kasku.

Pierwotnie tekst ten miał być poświęcony tylko wyświetlaczom przeziernym – czyli Head Up Display (HUD), więc zacznę właśnie od tego tematu. Pomimo, że ta grupa gadżetów jeszcze nie zalała rynku, to powoduje największe emocje i budzi ogromną ciekawość oraz chęć sprawdzenia tego rozwiązania w praktyce.

Pomysł jest prosty – wszystkie informacje dotyczące prędkości, obrotów, biegu, na którym jedziemy, wskazówek nawigacji czy dzwoniącej do nas osoby mają pojawiać się na wyświetlaczu w kasku. Dotychczas takie systemy były zarezerwowane dla pilotów myśliwców i od niedawna coraz częściej trafiają do samochodów.

Dzięki temu nie trzeba zerkać w stronę zegarów czy telefonu umieszczonego w uchwycie na kierownicy. Oczywiście pojawiają się głosy, że wyświetlanie informacji w wizjerze kasku może być niebezpieczne, ponieważ „zaśmiecają” one pole widzenia kierowcy.

1. Head-up display

Najgłośniejszym tego typu projektem było Skully AR-1. Kiedy już byliśmy w ogródku i witaliśmy się z gąską, a dostawy powoli zaczęły być realizowane, okazało się, że właścicielom bardziej zależało na dobrej zabawie niż na byciu rynkowymi pionierami.

Firma zwinęła manatki w ubiegłym roku, a bracia Weller mają spore problemy po tym jak za służbowe pieniądze wynajmowali luksusowe samochody, odwiedzali kluby ze striptizem i opłacali wynajem apartamentów w Miami.

W serwisie Indiegogo projekt zebrał prawie 2,5 mln dolarów dotacji i przyciągnął uwagę producentów motocykli. Jeszcze w 2015 roku Skully poinformowało o możliwej współpracy z marką Aprilia. Niestety skończyło się tylko na planach.

 

wyświetlacz w kasku
wyświetlacz w kasku
wyświetlacz w kasku

 

Przy okazji setnych urodzin swój projekt multimedialnego kasku z wyświetlaczem HUD zaprezentowało również BMW Motorrad i w tym przypadku szansa na pojawienie się produktu na rynku jest największa. Oprócz tego, co jakiś czas do sieci trafiają informacje o niezależnych projektach uniwersalnych wyświetlaczy.

Są to urządzenia, które miałyby być montowane na zewnątrz kasku, a więc często skończy się to zaburzeniem aerodynamiki i znacznym zwiększeniem wagi oraz koniecznością kombinowania przy instalacji systemu. Wspólnym mianownikiem wszystkich systemów jest wykorzystanie technologii Bluetooth do przesyłu danych z motocykla i telefonu do modułu zainstalowanego w kasku.

Head-Up display BMW


Póki co wyświetlacze HUD w kaskach to pieśń niedalekiej przyszłości, ale po reakcji jaką wzbudził projekt Skully widać, że rozwiązanie to znajdzie wielu nabywców.

2. Interkom motocyklowy

Jeżeli jesteście zajętymi ludźmi i chcecie być cały czas w kontakcie ze światem, jeździcie ze znajomymi i lubicie pogadać w trakcie przejażdżki lub po prostu lubicie posłuchać muzyki podczas jazdy, to z pomocą przychodzi interkom.

Interkomy są na rynku od wielu lat, ale ich ewolucja nadal trwa. Producenci starają się upchnąć jak najwięcej funkcji w jak najmniejszych modułach. Niektórzy z nich nawiązują również współpracę z producentami kasków. Doskonałym przykładem może być Cardo i Shoei. Dzięki współpracy tych producentów na rynku pojawiły się zestawy dedykowane do kasków Shoei. W przypadku takich rozwiązań moduły są ukrywane w wyściółce.

interkom motocyklowy
interkom motocyklowy
interkom motocyklowy

Dzisiejsze interkomy oferują możliwość połączenia z nawigacją, telefonem, innymi interkomami, a także kamerami sportowymi. To ostatnie rozwiązanie wprowadziła na rynek amerykańska firma Sena.

Są także rozwiązania dla audiofilów. Niemiecka firma Headwave oferuje zestaw, który ma zmienić kask w halę koncertową dzięki nietypowej metodzie rozprzestrzeniania dźwięku. Moduł jest montowany z tyłu, na zewnątrz kasku. Zestaw Headwave TAG bazuje na transdukcji dźwięku. Jest on wpuszczany z głośnika do kasku i roznosi się wewnątrz.

Interkom Headwave

3. Wizjery fotochromatyczne

Brak pinlocka, brak konieczności zmiany wizjera wraz ze zmianą pory dnia, brak zwiększającej ciężar i zmniejszającej bezpieczeństwo blendy przeciwsłonecznej… Taka wizja brzmi pięknie i jest jak najbardziej realna. Wystarczy kupić wizjer lub pinlock fotochromatyczny. Na rynku są dostępne dwa rodzaje wizjerów. Pierwsze z nich ściemniają się pod wpływem promieni słonecznych (na przykład Fog City Hyper Optiks), a drugie – są sterowane przez użytkownika (na przykład Akari).

Mając kask takiej marki jak Arai, Bell, Lazer czy AGV możemy skorzystać z dedykowanego rozwiązania. W pozostałych przypadkach będziemy musieli skorzystać z uniwersalnego pinlocka, który sprawdzi się równie dobrze.

4. Kamery motocyklowe

Obecnie nawet producenci tanich, chińskich kamerek oferują akcesoria do zainstalowania kamery na kasku. Duże marki, z większym budżetem takie jak Sena czy GoPro starają się zmniejszać swoje produkty. Dzięki temu kamerki są coraz lżejsze i w coraz mniejszym stopniu zaburzają aerodynamikę. Pomimo tego niektóre stany w USA i Australii oraz niektóre obiekty sportowe zakazują przyczepiania kamerek do kasków.

Najciekawsze rozwiązanie jak dotąd zaproponowały marki Bell i 360 Fly. 360 Fly to obecnie najbardziej znany producent kompaktowych kamerek, które nagrywają obraz w promieniu 360 stopni. Dzięki współpracy z producentem kasków Bell na rynek trafiły pierwsze kaski z kamerami 360 Fly. Oprócz funkcji rozrywkowej kamera może przyczynić się do uniknięcia wypadku. Czujniki wykryją zbliżające się niebezpieczeństwo i poinformują o tym motocyklistę.

5. Trzecie światło STOP

Trzecie światło STOP, które może być zamontowane w kasku, to oczywiście nic nowego, ale nie oznacza to, że rozwój tego gadżetu stanął w miejscu – wręcz przeciwnie. Obecnie na rynku mamy urządzenia, które są wyposażone w czujniki ruchu, co pozwala na uruchomienie światła również przy hamowaniu silnikiem. To oczywiście znacznie zwiększa bezpieczeństwo w trakcie jazdy. W sprzedaży są także światła wyposażone dodatkowo w kierunkowskazy.

Trzecie światło STOP montowane do kasku budzi jednak wątpliwości jeśli chodzi o o bezpieczeństwo głowy w trakcie wypadku. Wprawdzie upadek z motocykla do tyłu albo highside na publicznej drodze zdarzają się rzadko, to dodatkowe ryzyko obrażeń jednak występuje.

Światło STOP na kasku

gadżety HUD interkom kaski technologie
mm

Autor: Wojciech Grzesiak

Od 2010 roku współpracuje z portalem motocyklowym Motogen. Lubi zdobywać wiedzę i dzielić się nią z innymi. Zainteresowany nowymi technologiami, które coraz śmielej wchodzą do świata samochodów i motocykli.

Powiązane artykuły

  • elmenty odblaskowe
    Jak być widocznym na drodze, czyli odblaski dla motocyklisty
  • jak wybrać kask
    Jak wybrać kask? 6 ważnych punktów, które pomogą w podjęciu decyzji

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę bonów i voucherów na szkolenia z techniki jazdy!

Ostatnie artykuły

  • DSC_3564
    Liście i krowy a początki przygody piątek, 28, mar
  • ElizzAfraEnduro
    Co ma szuter do asfaltu? środa, 23, paź
  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Polityka prywatności

© 2025 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Set Youtube Channel ID
Instagram
Opieka nad stroną - Wordpresso
EnglishGermanSpain