Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • FUNDACJA
    • Aktualności
    • Nasza misja
    • Nasz zespół
    • Media o nas
    • FAQ – Często zadawane pytania
  • SZKOŁA JAZDY
    • Wypożyczalnia motocykli
    • Zespół instruktorów jazdy
    • Szkolenia szosowe
      • Wycieczki Moto Hiszpania
      • Szkolenie Moto Hiszpania
      • Alpejskie przełęcze – wycieczka i szkolenie szosowe
      • Szkolenie Kotlina Kłodzka
      • Szkolenie z jazdy szosowej na torze
      • Szkolenie z jazdy precyzyjnej / gymkhana
      • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia adventure / enduro
      • Szkolenie enduro dla początkujących-Hiszpania/Andaluzja
      • Szkolenie enduro dla doświadczonych Hiszpania / Andaluzja
      • Szkolenie enduro dla doświadczonych Bośnia
      • Szkolenie adventure / enduro w Bieszczadach
      • Enduro zimowisko nad morzem
      • Szkolenie adventure / enduro
      • Szkolenie indywidualne adventure / enduro
    • Vouchery na szkolenia
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Kreta
      • Francja
      • Austria
      • Słowacja
      • Chorwacja
      • Włochy
  • PIERWSZA POMOC
    • Bezpieczny i MotoPomocny motocyklista
    • Szkolenie instruktorskie
    • Szkolenia na eventach motocyklowych
    • Oferta dla firm
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki
    • Gadżety
    • Czytelnia motocyklowa
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • FUNDACJA
    • Aktualności
    • Nasza misja
    • Nasz zespół
    • Media o nas
    • FAQ – Często zadawane pytania
  • SZKOŁA JAZDY
    • Wypożyczalnia motocykli
    • Zespół instruktorów jazdy
    • Szkolenia szosowe
      • Wycieczki Moto Hiszpania
      • Szkolenie Moto Hiszpania
      • Alpejskie przełęcze – wycieczka i szkolenie szosowe
      • Szkolenie Kotlina Kłodzka
      • Szkolenie z jazdy szosowej na torze
      • Szkolenie z jazdy precyzyjnej / gymkhana
      • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia adventure / enduro
      • Szkolenie enduro dla początkujących-Hiszpania/Andaluzja
      • Szkolenie enduro dla doświadczonych Hiszpania / Andaluzja
      • Szkolenie enduro dla doświadczonych Bośnia
      • Szkolenie adventure / enduro w Bieszczadach
      • Enduro zimowisko nad morzem
      • Szkolenie adventure / enduro
      • Szkolenie indywidualne adventure / enduro
    • Vouchery na szkolenia
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Kreta
      • Francja
      • Austria
      • Słowacja
      • Chorwacja
      • Włochy
  • PIERWSZA POMOC
    • Bezpieczny i MotoPomocny motocyklista
    • Szkolenie instruktorskie
    • Szkolenia na eventach motocyklowych
    • Oferta dla firm
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki
    • Gadżety
    • Czytelnia motocyklowa
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Miękkie lądowanie. Jak działa i do czego motocykliście poduszka powietrzna

Strona główna > Najnowsze > Miękkie lądowanie. Jak działa i do czego motocykliście poduszka powietrzna
22 stycznia 2017
Poduszka powietrzna dla motocyklisty
Poduszka powietrzna dla motocyklisty, coraz częściej stosowana w sporcie, dla cywilnych bikerów nadal nie jest ważną sprawą. Szkoda, bo rozwiązanie to może wydatnie poprawić bezpieczeństwo każdego z nas. Jakie są rodzaje poduszek i dlaczego warto się nimi zainteresować? Czytajcie w artykule.

Poduszki powietrzne to jeden z najlepszych wynalazków poprawiających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w samochodach. Coraz częściej o „jaśkach” mówi się również w kontekście motocykli. Kombinezony z poduszkami powietrznymi są standardem w takich seriach wyścigowych jak MotoGP i Superbike World Championship. Producenci oferują również rozwiązania dla „cywilnych” motocyklistów.

Od jajka do kury

Z danych historycznych wynika, że już w roku 1973 eksperymentowano z poduszkami powietrznymi dla motocyklistów. Testy przeprowadzało brytyjskie Transport Research Laboratory. W roku 1976 zarejestrowano pierwszy patent dotyczący kamizelki z poduszką powietrzną, a jego autorem był Węgier – Tamás Straub.

W 1980 roku skończyła się ochrona patentu i został on uwolniony. Na kamizelkę z prawdziwego zdarzenia musieliśmy czekać do 1995 roku. Autorem tego rozwiązania był Kenji Takeuchi. W 1998 roku na rynek trafiła pierwsza kamizelka firmy Hit Air. Poduszka była uruchamiana przy pomocy linki.

Poduszka powietrzna dla motocyklisty
Kamizelka Helite z poduszką powietrzną

Później firmy Alpinestars i Dainese przedstawiły rozwiązania bezprzewodowe. Z kolei w 2006 roku Honda wprowadziła na rynek model Gold Wing wyposażony w poduszkę powietrzną. Jest ona uruchamiana tylko w przypadku, kiedy motocykl uderzy w przeszkodę przodem. W 2014 roku francuska organizacja Securite et Reparation Automobiles wprowadziła nawet klasyfikację poduszek powietrznych. Wyjściowy, uznany za bezpieczny czas działania to 80 milisekund.

Jak to działa?

Tyle historii, czas na praktykę. Jak zauważyliście, rozróżniamy poduszki powietrzne uruchamiane przy pomocy linki oraz bezprzewodowo. Oprócz tego przyjmują one wiele form – mogą być kamizelką, która chroni całe ciało, a mogą być na przykład dmuchanym protektorem karku. Na rynku są również kurtki i kombinezony motocyklowe, po których na pierwszy rzut oka nie widać, że wewnątrz kryją poduszkę powietrzną. Pomimo, że wszystkie te rozwiązania nie należą jeszcze do tanich, to producenci coraz chętniej je promują.

Poduszki powietrzne uruchamiane manualnie

Pod tą nazwą kryją się poduszki, które są wyposażone w linkę. Oczywiście nie jest to słynna linka, którą, według legend, motocykliści zakładają na szyję. Linka ta mocowana jest do motocykla. Poduszka pompuje się w momencie, w którym kierujący spadnie z motocykla, a linka się zerwie.

Takie rozwiązanie jest najtańsze, ale ma dwie wady. Pierwsza to czas reakcji, który nierzadko wynosi około 200 milisekund. Druga – poduszka napompuje się dopiero w momencie zerwania linki, a wtedy zapewne będziemy już szorować po asfalcie.

Poduszka powietrzna Helite

 

Poduszki powietrzne uruchamiane bezprzewodowo

Tutaj mamy do czynienia ze znacznie droższymi produktami, ale jednocześnie zapewniają one wyższy poziom bezpieczeństwa. Do niedawna systemy te bazowały na czujnikach umieszczonych w motocyklu oraz w kamizelce, kurtce lub kombinezonie z poduszką powietrzną. Obecnie na rynku są już systemy, które czynią z poduszek bezprzewodowych rozwiązanie bardziej uniwersalne i mniej uciążliwe w użytkowaniu.

Poduszka powietrzna dla motocyklisty
Poduszka powietrzna dla motocyklisty
Poduszka powietrzna dla motocyklisty

Polegają one tylko na czujnikach umieszczonych w module poduszki. Kiedy czujniki wykryją nienaturalne przeciążenie, to od razu uruchomi się poduszka. Najszybsze z nich uruchamiają się zaledwie w 45 milisekund. Elektronika analizuje sygnały z czujników i decyduje czy uruchomić poduszkę. Dainese twierdzi, że do 50 km/h poduszka nie zostanie uruchomiona, ponieważ do tej prędkości wystarczą tradycyjne zabezpieczenia – ochraniacze. W wersji street prędkość ta jest jest niższa z uwagi na inne niż w przypadku jazdy sportowej scenariusze wypadków – wymuszenie czy kontakt z nieoczekiwaną przeszkodą.

Dainese D-air, test ADAC

Poduszki powietrzne w motocyklach

Mówiąc o poduszkach powietrznych dla motocyklistów grzechem byłoby nie wspomnieć o Hondzie Gold Wing. Dlaczego? W 1995 roku japoński producent rozpoczął badania nad poduszką powietrzną montowaną w motocyklu. Na ostateczne rozwiązanie trzeba było poczekać do 2005 roku.

Poduszka powietrzna dla motocyklistyJak to działa? Czujniki umieszczono w przednim zawieszeniu. Jeżeli motocyklista uderzy przodem w przeszkodę, to poduszka napompuje się i zapobiegnie wypadnięciu przez kierownicę lub uderzeniu w niemałą szybę „Goldasa”. Honda testowała ten system również w skuterach, ale jak widać nie trafił on do seryjnej produkcji.

Rozwiązanie to ma swoje mroczne strony. Dostawcą poduszek dla Hondy jest firma Takata. W 2013 roku wybuchł skandal, ponieważ przez wiele lat producent ukrywał fakt, że jego poduszki są wadliwe. Odłamki naboju pompującego poduszkę mogły zranić kierujących i pasażerów. Akcją wymiany mechanizmów pompujących poduszki powietrzne Takata objęto również motocykle Honda Gold Wing.

Honda Gold Wing – test ADAC

 

Czy poduszki powietrzne dla motocyklistów staną się takim samym standardem jak na przykład system ABS? Na to pytanie ciężko jeszcze jednoznacznie odpowiedzieć. Pomimo, że różne krajowe i międzynarodowe organizacje prowadzą badania na temat skuteczności tego rozwiązania, to jego popularność nie wzrasta w zawrotnym tempie, a ceny nie maleją.

Motocykl z poduszką – Ducati Multistrada D-air

mm

Autor: Wojciech Grzesiak

Od 2010 roku współpracuje z portalem motocyklowym Motogen. Lubi zdobywać wiedzę i dzielić się nią z innymi. Zainteresowany nowymi technologiami, które coraz śmielej wchodzą do świata samochodów i motocykli.

Powiązane artykuły

  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem
  • Aegis-742×400
    Aegis Rider - kask, który wskaże optymalny tor jazdy

Leave your comment Cancel Reply

(will not be shared)

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę voucherów na szkolenia z techniki jazdy w sezonie 2022!

Ostatnie artykuły

  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty
  • crossvenduro
    Motocykl cross a enduro, jakie są różnice wtorek, 16, lis
  • Aegis-742×400
    Aegis Rider – kask, który wskaże optymalny tor jazdy czwartek, 21, paź

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Kontakt

© 2023 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Instagram
EnglishGermanSpain