Moje konto | Koszyk

MotoPomocni
  • FUNDACJA
    • Aktualności
    • Nasza misja
    • Nasz zespół
    • Media o nas
    • FAQ – Często zadawane pytania
  • SZKOŁA JAZDY
    • Wypożyczalnia motocykli
    • Zespół instruktorów jazdy
    • Szkolenia szosowe
      • Wycieczki Moto Hiszpania
      • Szkolenie Moto Hiszpania
      • Alpejskie przełęcze – wycieczka i szkolenie szosowe
      • Szkolenie Kotlina Kłodzka
      • Szkolenie z jazdy szosowej na torze
      • Szkolenie z jazdy precyzyjnej / gymkhana
      • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia adventure / enduro
      • Szkolenie enduro dla początkujących-Hiszpania/Andaluzja
      • Szkolenie enduro dla doświadczonych Hiszpania / Andaluzja
      • Szkolenie enduro dla doświadczonych Bośnia
      • Szkolenie adventure / enduro w Bieszczadach
      • Enduro zimowisko nad morzem
      • Szkolenie adventure / enduro
      • Szkolenie indywidualne adventure / enduro
    • Vouchery na szkolenia
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Kreta
      • Francja
      • Austria
      • Słowacja
      • Chorwacja
      • Włochy
  • PIERWSZA POMOC
    • Bezpieczny i MotoPomocny motocyklista
    • Szkolenie instruktorskie
    • Szkolenia na eventach motocyklowych
    • Oferta dla firm
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki
    • Gadżety
    • Czytelnia motocyklowa
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów
  • FUNDACJA
    • Aktualności
    • Nasza misja
    • Nasz zespół
    • Media o nas
    • FAQ – Często zadawane pytania
  • SZKOŁA JAZDY
    • Wypożyczalnia motocykli
    • Zespół instruktorów jazdy
    • Szkolenia szosowe
      • Wycieczki Moto Hiszpania
      • Szkolenie Moto Hiszpania
      • Alpejskie przełęcze – wycieczka i szkolenie szosowe
      • Szkolenie Kotlina Kłodzka
      • Szkolenie z jazdy szosowej na torze
      • Szkolenie z jazdy precyzyjnej / gymkhana
      • Szkolenie indywidualne szosowe
    • Szkolenia adventure / enduro
      • Szkolenie enduro dla początkujących-Hiszpania/Andaluzja
      • Szkolenie enduro dla doświadczonych Hiszpania / Andaluzja
      • Szkolenie enduro dla doświadczonych Bośnia
      • Szkolenie adventure / enduro w Bieszczadach
      • Enduro zimowisko nad morzem
      • Szkolenie adventure / enduro
      • Szkolenie indywidualne adventure / enduro
    • Vouchery na szkolenia
  • RAJD LATARNIKÓW
  • ARTYKUŁY
    • News
    • Pierwsza Pomoc
    • Podróże
    • Poradniki
    • Testy sprzętu
    • Technologie
    • Motocyklem po Europie
      • Kreta
      • Francja
      • Austria
      • Słowacja
      • Chorwacja
      • Włochy
  • PIERWSZA POMOC
    • Bezpieczny i MotoPomocny motocyklista
    • Szkolenie instruktorskie
    • Szkolenia na eventach motocyklowych
    • Oferta dla firm
  • SKLEP
    • Vouchery na szkolenia
    • Apteczki
    • Gadżety
    • Czytelnia motocyklowa
  • KONTAKT
    • Wezwij nas
    • Dla mediów

Łatwiej przeprowadzić, niż wymówić. Jak prawidłowo wykonać resuscytację krążeniowo-oddechową

Strona główna > Najnowsze > Łatwiej przeprowadzić, niż wymówić. Jak prawidłowo wykonać resuscytację krążeniowo-oddechową
25 kwietnia 2017
RKO
RKO, czyli resuscytacja krążeniowo-oddechowa, to sekwencja prostych czynności, których celem jest podtrzymanie czynności życiowych poszkodowanego. Nie należy się ich bać, bo nie są trudne. Ich podjęcie daje poszkodowanemu realne szanse na przeżycie.

Wielu z nas kojarzy pierwszą pomoc przedmedyczną właśnie z RKO, choć często pod pojęciami „reanimacji” albo „masażu serca”. Określenia te są z medycznego punktu widzenia niepoprawne, ale nie będziemy się w to zagłębiać w tym artykule.

Teoretycznie każdy z nas powinien przejść odpowiednie przeszkolenie z RKO już w szkole, a także podczas kursu na prawo jazdy czy szkolenia BHP w pracy. W praktyce jednak niewielu z nas ma to szczęście. Rozwiewamy więc wątpliwości i dajemy wam prosty przepis, a w celu przećwiczenia zapraszamy was na nasze bezpłatne szkolenia z pierwszej pomocy.


Uwaga

MotoPomocni szkolą według wytycznych Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego (AHA). Oprócz niego wytyczaniem standardów RKO zajmuje się też Europejska Rada Resuscytacji (ERC). Wytyczne różnią się w detalach, ale te od AHA są naszym zdaniem prostsze do zapamiętania.

Zanim zaczniesz

Nigdy nie zapominaj, że najważniejsze w akcji ratowniczej jest bezpieczeństwo twoje i innych osób. Dobry ratownik, to żywy ratownik. Przede wszystkim nie chcemy pogarszać sytuacji. Zadbaj o siebie, załóż rękawiczki i zabezpiecz miejsce zdarzenia. O tym, jak zabezpieczyć miejsce wypadku, przeczytaj w artykule Rafała.

Kiedy prowadzić RKO

RKO
Sprawdź oddech kładąc dłoń na klatce piersiowej i obserwując jej ruch

RKO jest niezbędna zawsze wtedy, gdy doszło do nagłego zatrzymania krążenia. Oznaką zatrzymania krążenia jest brak poprawnego oddechu u poszkodowanego. Poprawny oddech to minimum dwa pełne oddechy w ciągu 10 sekund. Jeśli poszkodowany nie oddycha, wziął tylko jeden oddech, albo oddycha bardzo płytko, ale również wtedy gdy nie jesteś pewny, czy oddycha – niezwłocznie rozpocznij RKO.

Nie próbuj sprawdzać tętna – ciężko to zrobić poprawnie, jeśli nie jesteś wyszkolony. Przyjmij, że jeśli krew nie krąży, to nie ma oddechu – i odwrotnie.

Czas działać!

Jeśli jesteś bezpieczny, miejsce jest odpowiednio zabezpieczone, założyłeś rękawiczki, nadszedł czas by działać. Najpierw spróbuj porozumieć się z poszkodowanym. Krzyknij do niego, potrząśnij za ramię. Twoim zadaniem jest ustalenie, czy osoba jest przytomna.

Jeśli poszkodowany nie reaguje, to znaczy że masz do czynienia z nieprzytomnym. Niezwłocznie wezwij pomoc! Jeśli nie jesteś sam, możesz wyznaczyć do tego kogoś z gapiów. Pamiętaj, zawsze wyznacz konkretną osobę, nie mów „niech mi ktoś pomoże”.

Wzywając pogotowie, zacznij od podania miejsca zdarzenia i stanu poszkodowanego. Nie rozłączaj się pierwszy – dyspozytor dopyta o kilka rzeczy, między innymi o to, czy poszkodowany oddycha. Uklęknij obok poszkodowanego i obserwuj klatkę piersiową. Będziesz widział, czy się unosi wskutek oddechu. Odlicz 10 sekund. Rób to na głos – dzięki temu unikniesz przyspieszania i odrobinę się uspokoisz.

RKO
Uciskaj mocno i szybko

Jeśli poszkodowany nie oddycha prawidłowo (minimum dwa oddechy na dziesięć sekund), to znaczy, że doszło do zatrzymania krążenia. To nie przelewki – życie osoby przed tobą jest zagrożone. Jeśli jesteś w miejscu, które daje nadzieję na obecność defibrylatora AED w pobliżu – przynieś go lub wyznacz kogoś, by to zrobił. Jak używać AED, przeczytasz w innym artykule Rafała.

Odsłoń klatkę piersiową poszkodowanego (jeśli to kobieta, zsuń jej także stanik – będzie utrudniał resuscytację i uniemożliwiał przypięcie elektrod AED). Wyznacz środek klatki piersiowej. Przyłóż na środku klatki piersiowej jedną rękę, zapleć na nią drugą. Wyprostuj ręce w łokciach, pochyl się tak by ręce były nachylone do miejsca uciskania pod kątem prostym.

Wykonaj 30 uciśnięć klatki piersiowej. Rób to mocno – na głębokość 5-6 cm – i szybko – w tempie 100 do 120 uciśnięć na minutę. To mniej-więcej w rytm piosenki „Stayin’ Alive” BeeGeesów.

Po 30 uciśnięciach, przejdź do oddechów ratowniczych (tzw. „usta-usta”). Udrożnij drogi oddechowe poszkodowanego. Zatkaj dokładnie jego nos. Obejmując szczelnie jego usta, wykonaj 2 jednosekundowe wdechy.

Uwaga

W szczególnych przypadkach można pominąć ten punkt. Między innymi wtedy, jeśli nigdy nie ćwiczyłeś oddechów na fantomie, a RKO uczysz się wyłącznie z tego artykułu. Wówczas wykonuj uciśnięcia, bez przerwy. Inne przypadki opisujemy poniżej.


Po oddechach wróć do uciskania klatki piersiowej. Uciśnij znów 30-krotnie, po czym wykonaj dwa oddechy. Powtarzaj w kółko: 30:2.


Zapamiętaj: 30:2. 30 uciśnięć, 2 oddechy.

Zasadniczo moglibyśmy w tym miejscu zakończyć ten artykuł, ale przyjrzyjmy się jeszcze kilku pytaniom, jakie zadajecie na naszych bezpłatnych szkoleniach z pierwszej pomocy.

Kiedy przerwać RKO

RKO
Jeśli potrafisz i masz możliwość, wykonuj oddechy ratownicze

RKO prowadzimy do momentu wystąpienia jednej z czterech poniższych sytuacji. To proste:

  1. Przerwij RKO, gdy na miejscu pojawi się Zespół Ratownictwa Medycznego i ratownik wyraźnie da ci znać, że przejmuje akcję nad poszkodowanym.
    Uwaga: nie odstępuj od RKO, gdy tylko słyszysz podjeżdżający ambulans! Ratownicy będą chcieli ocenić najpierw swoje bezpieczeństwo i sytuację, być może wypakować sprzęt z karetki. Wykonuj RKO do momentu, gdy ratownik da ci znak, że jest gotowy przejąć poszkodowanego.
  2. Przerwij RKO, gdy z jakiegoś powodu twoje bezpieczeństwo jest zagrożone.
    Pamiętaj: dobry ratownik to żywy ratownik. Jeśli przestałeś być bezpieczny (np. pojawiła się jakaś agresywna osoba, wybuchł pożar) – przerwij RKO i zadbaj o siebie. Spróbuj zapewnić sobie i innym bezpieczeństwo, i dopiero przystąp ponownie do akcji. Jeśli to niemożliwe – poczekaj na służby.
  3. Przerwij RKO, gdy opadniesz z sił.
    RKO to wysiłek fizyczny. Najlepiej byłoby, gdybyś przed przystąpieniem do resusytacji znalazł sobie do pomocy kogoś, kto raz na kilka cykli cię zmieni, byś mógł odpocząć. Jeśli to niemożliwe, a ty nie masz już sił i czujesz, że zaraz zemdlejesz z wycieńczenia – przerwij i odpocznij. Pamiętaj, że jeśli stracisz przytomność, to nie będziesz mógł zadbać ani o poszkodowanego, ani o siebie – nie dopuść do tego.
  4. Przerwij RKO, gdy poszkodowany odzyska oddech.
    Jeśli zauważysz, że poszkodowany zaczął oddychać, to znaczy że jego serce zaczęło pracować. Gratulacje, zrobiłeś doskonałą robotę! Zostań z nim do czasu przyjazdu ratowników medycznych i kontroluj co minutę, czy nadal oddycha.

Zwróć uwagę, że RKO nie przerywamy tylko dlatego, że poszkodowany nie odzyskuje oddechu, nawet jeśli trwa to długo.

Czy oddechy ratownicze są konieczne

W niektórych sytuacjach nie są. Nagłe zatrzymanie krążenia występuje znienacka i zawsze cię zaskoczy. Możesz być nieprzygotowany:

  • Możesz nie mieć przy sobie maseczki do prowadzenia sztucznego oddychania, a poszkodowany może być dla ciebie obcą osobą.
  • Poszkodowany może mieć uraz twarzy, albo być brudny (pamiętaj: twoje bezpieczeństwo, również higieniczne, jest najważniejsze).
  • Możesz czuć odrazę lub obrzydzenie.
  • Poszkodowanym może być motocyklista, a ty jesteś sam lub nie wiesz jak ściągnąć kask motocykliście.
  • Możesz czuć się ekstremalnie niekomfortowo z perspektywą „całowania się” z poszkodowanym.
  • A może po prostu nigdy wcześniej nie ćwiczyłeś oddechów ratowniczych i nie wiesz, jak to poprawnie zrobić.

Jednocześnie, jeśli nie jesteś na odludziu, to prawdopodobnie od przyjazdu pogotowia dzieli cię około kilku minut. Poszkodowany ma jeszcze we krwi i w płucach dość tlenu, by przez ten czas samo uciskanie klatki piersiowej dotleniło mózg w wystarczającym stopniu.

W takiej szczególnej sytuacji możesz nie wykonywać oddechów ratowniczych. To jednak nie oznacza, że nie jest potrzebna RKO: uciskaj klatkę piersiową bez przerwy. Nie musisz wtedy nawet liczyć do 30.


Uwaga

Wg wytycznych AHA nie ma dowodów ze schemat 30:2 jest skuteczniejszy niż same uciśnięcia klatki piersiowej (ang. „hands-only CPR”). Ale jeśli opanowałeś oddechy ratownicze, zaleca się, by nie odstępować od ich wykonywania.

Co z żebrami

RKO
Pamiętaj, przede wszystkim ratujesz życie, nie przejmuj się jeśli połamiesz poszkodowanemu żebra

Nic! Nie przejmuj się nimi w ogóle. Jeśli je połamiesz, to się zrosną. Pamiętaj, że osoba, która nie oddycha, umiera. Przystępując do RKO, dosłownie ratujesz jej życie – to nie jest wyolbrzymienie. Połamane żebra, czy ewentualne powikłania, to w tej sytuacji rzecz drugorzędna, z którą bez problemu poradzą sobie w szpitalu. Jeśli odstąpisz od RKO, konsekwencje mogą być dużo gorsze – ze śmiercią poszkodowanego włącznie.

Wiedz także, że w polskim systemie prawnym nie ma żadnej podstawy, by sądzić cię za nieumyślne spowodowanie urazu żeber wskutek prowadzenia RKO z zamiarem ratowania życia. Zajrzyj do artykułu Marcina, jeśli chcesz wiedzieć ochrony prawnej osoby udzielającej pierwszej pomocy.

Co jeśli poszkodowany jest w samochodzie

By skutecznie prowadzić RKO, poszkodowanego musimy ułożyć na płaskiej, twardej powierzchni – fotel samochodu (nawet rozłożony) taką powierzchnią nie jest. Jeśli poszkodowany w aucie nie oddycha, to należy go wyciągnąć z pojazdu i przystąpić do RKO. Jak to zrobić w sposób możliwie najbezpieczniejszy, możesz się dowiedzieć i przećwiczyć na naszych bezpłatnych szkoleniach.

Podsumowanie

 

Ten artykuł był długi, ale RKO jest prostsza, niż się wydaje. Spójrz raz jeszcze:

  1. Wykonujemy RKO, jeśli poszkodowany nie oddycha (i pamiętamy o wezwaniu pogotowia).
  2. Jeśli dysponujemy AED, to go wykorzystujemy.
  3. Robimy 30 mocnych uciśnięć na środku klatki piersiowej, w tempie 100-120 na minutę („Stayin’ Alive”).
  4. Robimy 2 oddechy ratownicze (lub od nich odstępujemy i wtedy uciskamy klatkę piersiową bez przerwy).
  5. Cykl zapętlamy i przerywamy dopiero, gdy zmieni nas ratownik, zrobi się niebezpiecznie, opadniemy z sił lub poszkodowany odzyska oddech.

To naprawdę proste. Skoro teraz już wiesz, jak ratować ludzkie życie, to koniecznie przyjdź na nasze bezpłatne szkolenie z pierwszej pomocy i poćwicz z nami. Praktyki nigdy za wiele.

pierwsza pomoc porady resuscytacja rko
mm

Autor: Kamil Koryciorz

Absolwent Politechniki Warszawskiej. Programista, specjalista baz danych, przedsiębiorca. Od 7 lat członek Zespołu Trenerów Wewnętrznych Politechniki Warszawskiej "STER", szkolącego studentów polskich uczelni z umiejętności miękkich. Entuzjasta nauki języków obcych. Pasjonat uśmiechania się do ludzi.

Powiązane artykuły

  • Pierwsza pomoc w czasie pandemii
  • goodhue-man
    Bohaterstwo bez precedensu. Całe miasto ratuje życie poszkodowanego

Leave your comment Cancel Reply

(will not be shared)

Vouchery na szkolenia

Szukasz prezentu dla motocyklisty? Sprawdź ofertę voucherów na szkolenia z techniki jazdy w sezonie 2022!

Ostatnie artykuły

  • ukraina_top
    Woda utleniona, wata, a może pasek od spodni? O tym jak nie pomagać w czasie wojny czwartek, 3, mar
  • elektryczne_motocykle
    Przez Polskę na Rajd elektrycznym motocyklem poniedziałek, 17, sty
  • Bimm2022_top_open
    Wyniki plebiscytu, Bezpieczny i MotoPomocny Motocyklista 2022 niedziela, 9, sty
  • crossvenduro
    Motocykl cross a enduro, jakie są różnice wtorek, 16, lis
  • Aegis-742×400
    Aegis Rider – kask, który wskaże optymalny tor jazdy czwartek, 21, paź

Zostań Instruktorem Pierwszej Pomocy

Newsletter

Oferta szkoleń z techniki jazdy

Kontakt

© 2023 Motopomocni.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone

Facebook
Facebook
fb-share-icon
YouTube
YouTube
Instagram
EnglishGermanSpain